Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Real Techniques Core Collection

Publicerad 2011-09-13 19:43:31 i Emma testar,

I juli köpte jag Pixiwoo-Sams borstar Core Collection, Starting Set och även hennes Shading Brush. Många av er tyckte att de verkade spännande och jag lovade en recension när jag hade testat ordentligt. Det tycker jag att jag har gjort nu, så här kommer recensionen. Jag tänkte börja med Core Collection, för det är de borstarna jag har använt mest, eftersom jag nästan bara har bassmink till vardags.

Core Collection är ett set med ansiktsborstar. Jag köpte mitt på brittiska Love-Makeup och där kostar det £ 21 och så tillkommer såklart frakt. Det innehåller fyra borstar: Contour Brush, Pointed Foundation Brush, Detailer Brush och sist och störst Buffing Brush. Alla Sams borstar består av syntetiskt taklonhår och metallskaft med en gummidel längst ner. Dessutom är de färgkodade, borstarna som är avsedda för att lägga en bas är guldbronsiga. De är alltså veganvänliga och håren är supermjuka och lena. Borstarna kommer i ett smart fodral också, men vi pratar om det sen, nu drar vi igenom borstarna.

 

Contour Brush är tipptopp till rouge, contouring och highlighter. Den är hyfsat liten, men tilltäckligt stor för att den ska va smidig att applicera med. Att den är så liten innebär dessutom att den fungerar strålande att applicera rouge på ögonlocket eller i globlinjen med, något som jag gärna gör när jag inte har en skugga. Den är en av de borstarna som kan stå upp och jag använder den typ varje dag, need I say more?

 

Pointed Foundation Brush är jag inte ett lika stort fan av. Eller ja den är väl bra, men platta foundationborstar gör sig bäst med krämfoundation och jag använder ju typ aldrig det. Jag har faktiskt testat en gång bara för att det skulle bli en bättre recension och det funkade bra att använda den till foundation. Den är ganska liten så jag trodde att jag skulle uppleva den som för liten med det gick faktiskt bra. Det tar ju såklart lite längre tid att applicera foundation med en liten borste, men annars tycker jag att det funkade fint. Jag har även testat att applicera concealer med den och då tycker jag att den är lite för stor. Inte min favoritborste i setet alltså.

 

Detailer Brush. Rekommenderas till concealer och läpparna. Jag använder den inte till concealer, eller jo jag har testat, men den är alldeles för liten för det, det ser lätt fläckigt ut. Läpparna är den dock splendigo till, funkar hur bra som helst. Jag använder den dock sällan för jag är oftast lat och applicerar mina nudestift direkt från hylsan.

 

Buffing Brush. Kanske min favorit, denna eller Contour Brush, det är nog dött lopp mellan dem. Jag har använt den nästan varje dag sen jag köpte setet och den är skitbra till mineralfoundation och puder. Den är lite mindre och inte lika tät som min fina Retractable Kabuki från Too Faced. Men håll i hatten nu, jag gillar denna mer. Den är lättare att komma åt med, ger ett lika bra resultat och torkar i ett nafs. Okej inte ett nafs men på under 10 timmar. Innebär att man kan tvätta den på kvällen och använda den igen på morgonen, hur bra som helst! Retractable Kabuki tar mer än 24 timmar på sig att torka och det är mycket smidigare med handtaget på den här. Därmed inte sagt att jag inte älskar Retractable Kabuki massa, jag tycker bara att denna är smidigare och prisvärdare. Även denna borste kan stå upp och med denna brukar jag faktiskt använda den funktionen, det är mycket smidigt att ställa den på bänken mellan foundation- och puderappliceringen.

 

Slutligen också några ord om fodralet. Det är av tyg och ganska smart konstruerat då man antingen kan ”låsa” det i öppet tillstånd eller vika det baket och ställa det upp med hjälp av en dragsko. Förutom borstarna i kitet finns det även plats förextraborstar. Det är superbra att det kan stå upp, men jag störs lite av att det är öppet i kanterna, känns som om det vore mer hygieniskt om det vore slutet. Sammanfattningsvis är det dock ett bra kit som är prisvärt, jag rekommenderar det absolut och kan mycket väl tänka mig att köpa fler borstar från Real Techniques. Vill ni veta mer om borstarna eller bara kika lite på briljanta Sam så finns det massor av videos om borstarna och deras användningsområden här. Jag köpte mina borstar från den brittiska sidan Love Make Up och jag rekommenderar dem absolut om ni också är sugna på Real Techniques. De har förresten massa annat kul också, men det kan nog löna sig att jämföra priser med amerikanska webbshoppar, en del saker är betydligt dyrare hos Love Make Up.

 

Uppdatering: För er som är nyfikna på lacket så är det Chanel Peridot. Ett mycket vackert lack, även om 250 kronor känns lite överprissatt.

Kommentarer

Postat av: sminkan
Publicerad 2011-09-13 21:22:53

Kul med en recension! Spännande borstar också. Min största fråga är dock vad du har för nagellack?

Postat av: kerstin
Publicerad 2011-09-13 21:32:35

Spännande läsning! Jag undrar också över lacket :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-09-13 21:52:17

sminkan: Ja eller hur:) Det är Peridot, har uppdaterat inlägget...



kerstin: Kul att du gillar:) Det är Chanel Peridot som är den mystiska skönheten. Eller ja, kanske inte så mystik, men den slog väldigt mycket i guld på de här bilderna..

Postat av: Chaosophia
Publicerad 2011-09-14 09:48:30

Bra recension!



Och åh, Peridot! Jag ledsar aldrig på att se det. Galet vackert!

Min bekant som skulle köpa det åt mig kom hem tomhänt ändå, så jag suktar vidare.

Postat av: SminkJante
Publicerad 2011-09-14 10:20:59

Det är alltid lika intressant att läsa om penslar. Jag har faktiskt funderat en del över de här penslarna och undrat när recensionen skulle komma. Hoppas allt är bra med dig!

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-09-14 21:19:26

Chaosophia: Tack:) Men åh vad trist! Men det måste gå fler tåg. Var bor du nånstans? Det finns inte i din hemstad?



Sminkjante: Vad roligt att dy tycker det:) Jag gillar med sånt. Ja du vet hur jag är, jag skyndar långsamt. Vill inte hasta in i recensioner... Allt är bra med mig. Hur är det med dig? Jag saknar dig i bloggosfären ska du veta...

Postat av: Isabell
Publicerad 2011-09-18 12:52:49

Oh, jag är grymt nyfiken på dessa penslar! I synnerhet ögonsetet och några av singelpenslarna.

Hur mycket låg frakten på, om man får fråga?

Postat av: Emma P
Publicerad 2011-09-18 13:18:04

Isabell: Det kommer en recension på de andra penslarna också. Jag gillar båda seten men det är inte alla borstarna som är klockrena. Klart att du får:) Det finns lite olika fraktalternativ på sidan, jag har för mig att jag valde den som ligger på 7,50 £. Finns en för 3,20 också, men den ska gå långsammare och är nog inte lika säker tror jag. Båda alternativen är helt rimliga tycker jag.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela