Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralguiden: Everyday Minerals

Publicerad 2010-03-24 17:15:06 i Mineralögonskuggeguiden,


Det första, sparade, inlägget i den här bloggen skrevs den 24/3 2007. Jag hade skrivit en del innan, men inte publicerat bloggen, och en del av det publicerade har försvunnit också i mina hysteriska rensningar, men jag minns att många var intresserade av Everyday Minerals just i den här vevan och det var nog därför jag publicerade mina första inlägg riktade till en publik och inte bara mig själv.
Just då var jag själv inne i en period med mineralsmink, använde alltså även foundation och rouge och prylar från bland annat EdM. Det var då, det gör jag inte längre. Dessutom älskade jag de ögonskuggor jag köpt från EdM, och hävdade bestämt att de var bäst. Det gör jag inte längre...

Everyday Minerals hade, alla fall då jag köpte från dem, ett ganska jordigt, neutralt sortiment på ögonskuggor. Fina men lite tråkiga, liksom. Jag har knappt använt dem alls efter att jag upptäckte de färggladare mineralmärkena men några är faktiskt fortfarande favoriter. Black till exempel. Den är verkligen helt svart.

Jag ska swatcha fyra ögonskuggor för er, Pressed Olive i grönt, Oasis i guld, Net Surfing i lila och så favoriten Black. Som vanligt betyder U Urban Decay Primer Potion, P betyder Paint Pot Painterly från MAC och D är detsamma som Dignity, min krämhighlighter från Face.

Som ni ser är Black superpigmenterad och absolut helt kolsvart. Perfekt! Något sämre över Dignity faktiskt, för där slår skimret i basen igenom. Pressed Olive och Oasis är helt okej ögonskuggor över alla baser, men de är inte extremt fantastiska vad gäller färg. Net Surfing suger verkligen på de torrare baserna. Den blir fläckig och flammig och eländig och borde spolas ner på toaletten. På Dignity fungerar den i alla fall, men det är ingen ursäkt för att vara så hemsk på de andra baserna.

Här ser ni Pressed Olive med Net Surfing i en sminkning från igår. Den har även Rare Silk som highlighter.

Highlighter ja... Det är ju faktiskt dem jag gillar mest hos Everyday Minerals. Låt oss kasta ett öga på några av dem!

Här är fyra highlighternyanser, eller ljusa ögonskuggor, vilket ni vill. Det är Good China, Rare Silk, Pots and Pans och Spin Cycle. Jag swatchade dem alla men utan bas. Det är bara lite handkräm som ger fäste så de ligger inte heller på torr hud, om ni förstår hur jag menar. Ni ser alla fall hur de blir på huden och man har ju alltid en bas. ;D


Överst är det Good China, sedan Rare Silk, rosa Pots and Pans och så aprikosa Spin Cycle. Alla är utmärkta highlighters som ger väldigt bra täckning. De är blendningsbara och fina på alla sätt. Dessutom finns det så många olika varianter hos EdM att man kan hitta just sin favorit. Här ser ni ju två matta och två med skimmer t.ex.
Sen är inte heller dessa mina favorithighlighters, som ni säkert vet, så även om de är bra är de inte bäst. Även de sover alltså en törnrosasömn i sin låda mestadelen av tiden.

Vad blir kontentan av det hela då? Jo, att de skuggor jag fortfarande använder är de båda svarta, Black i matt kolsvart och Smokey i matt gråsvart, samt alla några highlighternyanser. Jag har kommit till insikt om att EdM oftast, men inte alltid, har en ganska bra pigmentering men inte unikt så. Det finns fler märken som klarar samma grad av täckning/pigmentering och som har bredare sortiment på färgerna. EdM är trevliga att jobba med, lätta att blenda och allt det, men de är tråkiga och kommer helt enkelt aldrig fram och får leka. Dessutom är burkarna crap. De läcker som bara den och man har pulver och damm överallt. Det gäller alla de tre olika sorters burk jag har alla fall, men jag har som sagt inte köpt något sedan 2007. Kanske har de bättrat sig? Har faktiskt inte ens besökt hemsidan, men det ska jag nu när jag länkar till dem: Everyday Minerals, och kollar priset på ögonskugggorna: Ett sample kostar $ 2.50 och en full burk kostar $6.00.  Inte hysteriskt dyrt på något sätt, men ett sample från t.ex Pure Luxe går på $1 och de har ju roligare färger... :D

Dagens öga med Starry Eyed och In the Garden med highlighter Rare Silk + Sparkle från Makeupcosmetics.

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-03-24 17:23:10

Vad fint ni gjort på bloggen!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-24 17:28:28

Sminkjante: visst har vi! fats det är egentligen Rouaa. vi bara pekar och väljer:) Jag är mkt lycklig över att få vara med på bloggen officiellt hur som helst:)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-24 17:43:13

Jag blev så glad över designen att jag missade kommentera själva inlägget. Toppenkul med fler inlägg i din mineralguide, du är så duktig, jag önskar jag var lika på topp... Härligt inlägg iaf. och den svarta sotningen är kanonsnygg, en sån ska jag med göra nån dag, nu när jag vet vad det var för skugga och dessutom har en sån jag med.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-24 17:45:51

Sminkjante! Visst blev det fint på bloggen! Tack Rouaa säger Emma och jag! VIlken bra födelsedag vi fick!



Emma! Jag raderade just den bilden... :D

Postat av: Helena/LipGloss Bitch
Publicerad 2010-03-24 18:34:41

Blev nästan nostalgisk nu, jag minns den där första tjusningen med EM så himla väl :) Black är fortfarande en storfavorit, har inte testat något så slående svart varken tidigare eller senare.

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-03-24 19:55:05

Alltid lika kul att läsa inläggen i denna serien. Fortsätt gärna =)

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-03-24 19:57:58

Jag upplever också deras färger som lite basic och tråkiga. Men deras foundation är jättebra. Vart har Rouaa tagit vägen - säg till henne att hon är saknad!

Postat av: Aila
Publicerad 2010-03-24 20:06:28

Jag var också inne i en EM period, men nu ligger deras grejer och vilar gömda nånstans...men jag kommer ihåg att jag såg Mystic Night pigmentet hos dig, blev så kär i den att jag var tvungen att ha en egen...den användes flitigt för färgen är suvve!

Postat av: Maria, Hjärterdam
Publicerad 2010-03-24 21:36:11

Tack =)

Jag älskar mina glasögon men tror jag ska skaffa endagslinser jag kan använda vid behov, det kan vara snyggt att vara utan brillor ibland också =)

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-03-24 21:41:12

Oh va fint :) kul att ni har en ny design, du matcha din sminkning med desginen, fint :) gillade det lila, gör att det blir lite spel

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-25 06:37:24

Helena! Ja, visst blir man lite nostalgisk! Det var roliga tider även om begeistringen snart ebbade ut.

Och Black är den bästa svarta, det kan man inte säga något om.



Kerstin! Så länge jag har något att skriva om så ska jag fortsätta. ;D



Ninni! Ska hälsa henne det. Hon är definitivt saknad även av mig.



Aila! Mystic night är fin faktiskt. Borde nog plocka fram den någon dag. Letade efter den i morse men hittade den inte direkt så gav upp.



Maria! Endagslinser är trevligt som omväxling.



Nicole! Tack! Rouaa är vår designer och vi är så nöjda!

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-03-25 06:42:19

Vilken fin inramning bloggen har fått! Everyday Minerals ögonskuggsutbud är rätt trist... Jag har iofs en skugga därifrån, Shopping spree, och tjosan vad den är pigmenterad och fin!

Postat av: Rouaa
Publicerad 2010-03-25 19:36:31

Vad söta ni är, Ninni o Sminkan!

Jag saknar er med, men just nu upplever jag att det är skönt att inte behöva blogga. :) det betyder dock inte att jag inte kommer tillbaka ;)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela