Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Järn och fyrklöver

Publicerad 2010-03-01 21:17:53 i Boktema 2010,

Precis som Sminkan redan har nämnt så spelar fyrklöver en stor roll i Lament. Huvudpersonen Dee överöses med fyrklöver i början av boken, i ett försök att göra henne synsk. Huruvida det är klövern eller ej som bidrar till att Dee ser fefolket framgår inte riktigt i boken, men fyrklöver är en symbol jag kraftigt förknippar med Lament. Fyrklöver är nog för övrigt ett rätt vanligt inslag i den här typen av böcker då det tros kunna ge ”true sight” och dessutom ska kunna bryta vissa typer av förtrollningar.

 

Ett annat inslag som jag starkt förknippar med Lament är järn. Inget konstigt här, järn anses skydda mot övernaturliga väsen så som fairies och huvudpersonen Dee får en järnnyckel av Luke och en ful gammal järnring av sin mormor. Tyvärr inser hon lite väl sent deras starka skyddande betydelse, men vill ni veta mer om det får ni läsa boken.



 

Hyn
Foundation: Kanebo Sensai Cellular Performance Cream Foundation Special CF 11

Concealer: MAC Studio Finish Concealer NW 20

Puder: Everyday Minerals Silk Dust

Rouge: MAC Pink Swoon och MAC Mineralize Blush Dainty
Ögon
Ögonbryn: Clarins brynpalett, den mörkaste skuggan
Ögonskuggsbas: Gosh Waterproof Eye Shadow Stick Love That Beige
Ögonskuggor: L’Oreal Color Appeal Platinum Real Silver, Fyrinnae Elven Dagger och Make Up Store Green

Highlighter: Make Up Store Stardust Fairy

Kajal: Elisabeth Arden Smokey Black

Mascara: Imju Fiberwig

Lösögonfransar: Ardell Fairies

Läppar
Läppglans: Face Krokus

 

I alla fall, min boktematolkning denna vecka utgår ifrån järn och fyrklöver. Jag började med en sminkning i järn (ja alltså silver) och grönt. På en bas av Love that beige från Gosh applicerade jag en silverskugga från L’oreal, klargröna Elven Dagger från Fyrianne och Green ifrån Make Up Store. Grön eyeliner, kajal, mascara och lösögonfransar. Passande nog använde jag Ardell Fairies, fast de syns knappt. Avslutningsvis målade jag sen en grön fyrklöver på kinden, först med en ljusgrön krämskugga från Claudia och därefter med mera Elven dagger. Det gick åt mycket Elven Dagger idag, men det passade ju bra och som tur är så har jag en ny full burk av den. Tycker att sminket blev rätt fint, även om fyrklövern blev lite i största laget. Jag skyller det på att jag tillverkade en liten schablon för klövern. Eller ja en stor schablon. Hur som helst, det var jobbigt att klippa ut en mindre klöver, alltså blev det en riktigt maffig fyrklöver i min tolkning av Lament.


Kerstin är förresten nyfiken på hur jag gjorde fyrklövern, så jag skriver det här. Först gjorde jag en schablon i papper som jag klippte ut. Den lilla schablonen (se stora) tejpade jag sen fast där jag ville placera klövern. För att ge en bra grund till skuggan målade jag först med en ljusgrön krämskugga i pennform i "schablonhålet" och därefter fyllde jag i med den underbart vackra gröna skuggan Elven Dagger. Sen avslutade jag med att plocka bort schablonen och snygga till kanterna lite. Jag är dessvärre ingen stor bildkonstnär, men är man lite mer slängd åt det konstnärliga hållet borde man ju kunna göra lite vad som helst enligt den här principen. Fyrklövern är nog ungefär vad jag klarar av, men å andra sidan kanske man kan få tag på schabloner på annat sätt, typ i leksaksaffären? Tål att tänka på, kan vara ett bra ess att ha i bakfickan för kommande bokteman helt klart.

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-01 21:25:57

Galet snyggt! Jag älskade fyrklövern! Hur fin som helst och roligt att det funkade med schablonen! fantastiskt snygg eyeliner och Elven Dagger ser underbart skimrande ut! En riktigt lyckad tolkning! Jag är imponerad!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-01 21:37:11

Sminkan: tack! Vad roligt att du gillar den:) Jag tycker med den är fin, om än inget jag skulle visa upp utanför hemmets lugna vrå. Elven dagger är väldigt skimrig här, men det är nog mest för skuggorna den ligger på... Funkade hyfsat med schablonen, fick korrigera lite i kanterna, men på det hela taget tycker jag det blev lyckat:)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-03-01 21:43:02

Underbart fint! Den metalliska lystern och toningarna mellan färgerna är verkligen något extra! Rouget ser också väldigt snyggt ut, färgen är perfekt. Berätta gärna lite mer om fur du gjorde den fina klövern, jag blir väldigt nyfiken!

Postat av: Andréa
Publicerad 2010-03-01 22:33:41

Härliga gröna skuggor :)

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-03-01 23:00:54

Gosh vad söt du är! Jag älskar fyrklövern :)

Vad häftigt att skuggorna ser nästan metalliska ut också.

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-03-01 23:41:29

Väldigt snygg tolkning av dig också! Härliga gröna skuggor och väldigt snyggt med grön eyeliner, kanske får skaffa en sån jag med :)

Postat av: Doolallymakeup
Publicerad 2010-03-02 00:43:07

älskar de gröna färgerna du använtcoh hur du använt de ^_^ fyrklövern är riktigt ball men du har gjrot den riktigt bra, fina kanter :) var det ine pilligt att göra?

Kram

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-03-02 06:58:52

Kul med fyrklövern på kinden! Härliga skuggor, älskar den gröna färgen! =)

Postat av: Ardeth
Publicerad 2010-03-02 07:42:08

Himla fint, härliga färger! Du får till rougen så snyggt. Fin tolkning från dig med!

Postat av: Pamsan
Publicerad 2010-03-02 09:20:44

Vilka underbara nyanser av grönt. Älskar gröna skuggor. Du ser så vackert sval ut. Säger man så? :)

Postat av: Kristina
Publicerad 2010-03-02 10:58:03

Heeej!!

Gu va läckert!

Idag är din blogg utvald till dagens bloggflirt på www.3tjejer.se!

Tack för en bra blogg!

Kramar

Kristina

Postat av: Aida
Publicerad 2010-03-02 13:36:10

WOW! din fyrklöver blev symmetrisk! fantastiskt snygg make, älskar hur du lagt din rouge samt färgen, ser superprofssigt ut! Me like!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-03-02 16:02:16

Jag är grymt svag för dessa gröna sköna nyanser. Vädligt fint gjort.

Postat av: Emma
Publicerad 2010-03-02 18:25:18

Läckert :D

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-03-02 20:06:31

Jag gillar hur det går från ljus skugga till ljus grön och sen mörkare o så.. fintfint :D

Postat av: Fia
Publicerad 2010-03-02 23:06:19

Du ser helt fantastisk ut i grönt! Love!

Postat av: ewe
Publicerad 2010-03-02 23:12:59

Som vanligt är du snygg i grönt;) Du fick fyrklövern att li jämn och fin vilket gör dig förtjänt av lite extra applåder;)

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-03 12:07:42

Kerstin: tack! Ja, det blev otroligt skimrigt faktsikt. tror att det var pennan från GOSH, fast real silver ä iofs väldigt metallisk redan från början. Tycker att den rougekombin är himla fin, persikoaktik men ändå rosa liksom... Du såg att jag uppdaterade inlägget med mer info kring klövern va?:)



Andreá: Visst är det. jag älskar grönt och dessa hör definitivt till favoriterna...



Isabell: Åh, tack så mkt! Ja, de blev otroligt metalliska faktiskt. tror att det var basen. Ska swatcha lite skuggor nån dag och då ska jag använda den bland annat, får se om det gör skillnad:)



Zizzie: tack så mkt! ja det tycker jag absolut att du ska, en grön eyeliner är aldrig fel...



Doolallymakeup: Tack:) det gör jag med, särskilt Elven Dagger... Nja, schablonen var pillig att göra, när jag väl hade den gick det ganska lätt...



Josephine (Makeuponista): tack! Åh ja, visst är grönt underbart. tyckte också den var lite kul:)



Ardeth: tack! jag tycker väldigt mycket om färgerna, både skuggorna och rouget. Åh, tycker du? Tack:)



Pamsan: tack! Hihi, dte gör jag med:) Ja, det kan man säga...



Kristina: Tack! Åh vad trevligt, tack igen:)

Kram



Aida: japp, det är schablonen;) Oj, tycker du, tack!



Sminkjante: ja, grönt är vackrast, så är det baa! Tack.



Emma: tack!



Vanessa: tack Vanessa! jag är själv väldigt nöjd med den färgövergången, särskilt som jag oftast gör skarpa övergångar.



Fia: tack! jag älskar u grönt, så det är bra. det är min absoluta favoritfärg.



ewe: Tack raring! Ja, det är ju tur det, jag matchar hinken, grimskaftet och mössan vackert då:)Och tack för applåderna:)

Postat av: Kerstin
Publicerad 2010-03-03 15:44:31

Tack för uppdateringen! Det verkar riktigt intreesant! Jag vill genast prova, men har nog lite för lite fantasi just nu...

Postat av: Linda
Publicerad 2010-03-03 16:01:38

fantastiskt fint, vilken vacker övergång mellan skuggorna!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-03 16:32:51

Kerstin: Ja, idén är inte så dum tycker inte jag. Önskar bara att jag kunde få tag på färdiga schabloner, är inget esse på att rita direkt... Vore kul att se vad du kan hitta på:)



Linda: Tack! ja, jag tycker själv att den blev fin, ibland får jag till det:)

Postat av: eve
Publicerad 2010-03-05 16:47:28

otroligt fin sminkning! :)

Du är riktgt snygg på bilderna haha annars med men du fattar :P

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-05 20:22:49

eve: tack sweetie:) Ja jag fattar och du är en raring!

Postat av: Potatisbruden, <3 x'3
Publicerad 2010-03-08 20:00:00

Ååh vilka fina närbilder! ♥

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-09 21:22:19

Potatisbruden, <3 x'3: tack så mkt:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela