Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Brunt och blått dubbelt upp!

Publicerad 2010-03-12 17:08:56 i Linslekskategorin,


Jag gjorde ju ett litet inlägg för ett tag sedan med ena ögat i min naturliga ögonfärg och andra med grön lins och så rosa och lila ögonskuggor till det. Det var några som tyckte det var kul att se så jag började fundera på andra varianter att visa. När jag åkte hem på bussen idag fick jag för mig att jag, om dagsljuset skulle räcka, kunde göra en variant med en enkel blå och brun sotning till mina ful-linser i brunt och så visa utan linser direkt efter. Det är alltså exakt samma ljusförhållanden och båda bilderna är tagna på balkongen i eftermiddagsljus.

Jag är lite rödögd och eländig för att jag först kastade mig in i badrummet, måste ju ha ljus ni vet, när man ska fota, och tvättade bort sminket jag hade idag på jobbet. Sen snabbade jag mig med att peta i linserna och fixa de båda ögonen och slutligen tog jag alltså ur linserna igen. Lite mycket på en gång tyckte nog mina stackars ögon, men vad gör man inte när inspirationen slår till.

Idén, som ni säkert redan förstått, var att visa både hur bruna ögon matchas mot blått, som ju ska framhäva brunt, och mot brunt, som ju ska framhäva blått, och så tvärtom. Problemet är lite att jag just nu inte har ett par "fin-linser" i brunt. Jag har bara sådana vanliga opakmålade med mönster som ska se "naturligt" ut. Yeah, right... Man ser ut som ett djur i dem, men det är rätt kul ibland det med... Dessa är från Cooper Vision och heter Hazel. Har haft samma i färgade Dailies-endagslinser. Finns i flera nyanser, hazel, grå, grön och något mer. Alla är lika sjukt fula på. Tror den här färgen har varit med en gång förr, men eftersom jag inte gillar dem så är det inte mer än så. De är i och för sig roliga på maskerader och när man vill skrämma folk på stan, men det är allt.

Klickbara bilder för er som vill se närmare på effekten.

Och för andra ögat kommer det klickisar här.
Sminket är alla fall helt vanliga, enkla sotningar men i färg. Den ena med mörkt askbrunt och mellanbrunt med matta hot pots från Coastal Scents, den andra med en matt mörkblå och en skimrande lite ljusare klarblå, också från Coastal Scents.

Visst är linserna läskiga...

Kanske ska ha dem nästa gång jag ska gestalta en vampyr på boktemat... Eller allra helst en varulv. :D

Ja, det var en snabb och lite hafsig sminkning, men jag hopaps man kan ha någon glädje av inlägget. Fortfarande vet jag inte till vad det ska nytta, men det är kul alla fall att testa och se skillnaderna. Sen tycker jag fortfarande inte att man ska välja ögonskuggor utifrån något annat än humör. Jag vet heller inte om jag tycker att det är bättre eller sämre med någon färg på skuggan till någon ögonfärg. Det ser himla blekt ut med min egen ögonfärg när man tar ur linserna, men det behöver ju inte vara fel det heller. Vad tycker ni? Matchar ni skuggorna eller använder ni kontrastfärger för att framhäva? Kör ni som jag med färg efter humör? Använder ni färgade linser? Vill ni se någon annan jämförelse mellan olika färger och så? Kommentera gärna!

Kommentarer

Postat av: Aila
Publicerad 2010-03-12 18:24:13

Wow, vad häftigt och vilken kool jämförelse, måste faktiskt erkänna att jag gillar den bruna sminkningen med den bruna linsen...koolt, som en tiger ungefär!

Postat av: Josephine
Publicerad 2010-03-12 19:23:36

Det är så häftigt det här med komplementfärger, att man kan framhäva ögonfärger med hjälp av smink. Det är så kul! :D



Sv: Tusen tack för alla dina fina ord, det värmer! =)

Postat av: CC
Publicerad 2010-03-12 20:01:43

Kul grej! Jag tycker nog bäst om det blå ögat o mörk sminkning. Jag använder inte kontrastfärger på mig själv, tycker jag inte ser klok ut i de jag "ska" passa i. Mycket bättre i svart, silver o kalla mörkblå. Har aldrig testat linser, funderat på isblå eller lila men jag vet ju inte hur man handskas med linser. Verkar meckigt haha

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-12 21:30:27

Vilken fantastisk jämförelse! och vilka linser! Du har faktiskt fel, de är visst snygga, fast på ett läskigt sätt...

Postat av: badbomben
Publicerad 2010-03-12 21:53:50

Jag tycker att din egna blå färg såg så vacker ut med den blå sminkningen. (Vad skulle Olle J säga om detta då) Superroligt att se effekten med de bruna linserna, de är faktiskt litet varulvsvampiga, på ett positivt sätt :D



Jag gllar själv att köra lila mot mina egna grönaktiga ögon, tycker de framhävs bäst så. Sen är jag annars också vansinnigt förtjust i lila så jag går nog alltid omkring med parfait amour på locken!

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2010-03-12 22:40:54

Åhh!! Fantastiskt! Jag är brunögd, men har alltid använt antingen grön eller lila för att framhäva färgen .. Blått har jag alltid sett som färgen som framhäver grönt (dessa färgteorier!), men nu ser jag hur fantastiskt det hela är. Jättefint!



Jag har ett helt litet gäng blå skuggor från Fyrinnae och MAD Minerals, snacka om att jag måste kasta mig över dem snarast!



Många kramar och tack för detta bra inlägg!

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-03-12 23:05:02

Du är verkligen en mästare i att skugga snyggt! Har du tänkt på att ögonen ser olika stora ut, i den blå färgen ser ögat större ut än i den sotiga. Man kan verkligen påverka sitt utseende mycket med smink!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-13 05:56:50

Aila! Ja, i de här linserna blir man lite djurisk, till utseendet allafall. :D



Josephine! Ja, det är lite kul att prova hur det faktiskt blir. Och varsågod, du är värd berömmet!



CC! Nej, jag vet vad du menar. Jag gillar i och för sig orange och brons och så, men skulle inte ha det som mina "vardagsfärger". Får man bara med sig en enda ögonskugga till en öde ö skulle det knappast bli någon av de färgerna.

Linser är superenkelt om man är van. Jag som har synfel har ju varit tvungen att lära mig. Men för den som inte har linser för synen kan jag tänka mig att det är lite meckigt.



Emma! Kanske det, men jag tycker de är fula vad du än säger. Men vem vet, de kankse kan plockas fram lite oftare. Nu bröt jag ju förpackningen så det vore ju synd att slänga dem direkt.



Badis! Ja, jag gillar också det blå mot mina blå! Olle J har ju fel, det vet vi ju! Jag tror att man kan framhäva sin ögonfärg genom att matcha den också!



Lila är jättesnyggt mot grönt, men lila ögonskugga är ju faktiskt vackert på alla! en av de finaste färgerna.



Miss Pussy! Vad kul om det var till hjälp och nytta för någon! Vad glad jag blir!



Ninni! Nu är ju i och för sig mitt ena öga betydligt mindre av naturen. Det är ganska stor skillnad faktiskt. Man kan se det på alla bilder med båda ögonen. Sen kan skuggan säkert ha effekt också, men mest är det nog naturen. ;D

Postat av: Tintomara
Publicerad 2010-03-13 11:15:51

Ful-linser? Jag tycker den bruna linsen var fin! :-)

Postat av: Fia
Publicerad 2010-03-13 11:37:46

Vad coolt det blev! När jag ser bilderna tänker jag på de som har fötts med olika färger på ögonen, det måste vara både fräsigt och jobbigt med jämna mellanrum. Jag tänker inte så himla mycket på min ögonfärg, utan kör på färger jag gillar och känner för. Jag skulle gärna ha färgade linser, men jag har inte hittat något märke som har min storlek. Det verkar som att de flesta märken undviker att göra linser i storlek 14.2.

Jag skulle gärna se någon eldig makeup med de bruna linserna, en massa rött, guld, gult och orange. :)

Postat av: Helena
Publicerad 2010-03-13 12:29:53

Haha, men jag som tyckte att den bruna sotningen till "tigerögat" var jättesnygg! Sotningen ser svart ut och de liksom framhäver varandra... nåja, jag brukar också sminka mig efter humör!

Annars skulle jag använda brun ögonskugga till mina blå ögon, men tycker inte att de framhävs så mycket att det är värt det, då jag för det mesta inte tycker brunt är särskilt fint.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-03-13 12:38:13

Tintomara! Vad bra att jag verkar ensam om att avsky dem. vem vet, jag kankse vågar använda dem då trots allt. :D



Fia! Ja, jag har tack och lov standarsögon vad gäller mått så. Och eldigt ska bli. Ska klura lite på det så kommer den imorgon!



helena! Jag tycker också det bruna till brunt är snyggt. Och det blåa till blått. Jag tror inte på färgläran på det sättet. :D

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2010-03-13 17:27:35

Häftigt, kul jämförelse! Jag brukar inte hålla på och försöka matcha eller kontrastera ögonskuggorna mot min egen ögonfärg. Använder de skuggor jag vill och blir glatt överraskad om de råkar framhäva mina ögon på ett extra fint sätt.

Postat av: Nicole
Publicerad 2010-03-13 23:41:21

Tycker va du gjort här är helt fantastiskt, en bild säger verkligen mer än tusen ord :)



sminkningar i sig är också jättefint gjorda, du har tonat så fint <3



kram ^_^


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela