Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Ondvinter

Publicerad 2010-01-18 21:05:16 i Boktema 2010,


Jag älskade Anders Björkelids roman Ondvinter. En härlig, lite gammaldags fantasysaga om två syskon som upptäcker att deras familj är av ett ovanligt slag och sänds ut i en isande ondvinter för att bekämpa ondskan. Den här romanen fick mig att minnas när jag var 11-12 och läste Susan Coopers fantasysvit. Samma stämning på något vis. Hur som helst, den är veckans boktema och det här är den makeup jag gjort som tolkning av bokens omslag.

Jag började med en grund av Face Dignity. Sen är det den svarta skuggan i Sminkan-trion från Brite Bird. Den ligger på hela ögonlocket och en bit upp ovanför globlinjen. Ovanpå den ligger sedan Sultry Silver från MAD Minerals. Den övergår i Sterling och slutligen Wedding. De båda är också från MAD Minerals. Under ögat började jag med en penna, Binge, från Urban Decay. Den är mörkblå. Tyvärr är den inte så mäktig som jag hade önskat så jag fyllde på med svart geleyeliner runt hela ögat, Black Out från Indelible, och så är det svart kajal från MUS som inliner.

Billiga, men fina, lösögonfransar från eBay med silverglitter på och så silverfärgad glittereyeliner avslutade själva makeupen. Ja, och ögonbrynsskugga från Wet'n'Wild. Under ögat klistrade jag små strasstenar i vitt och rött. Jag är ingen mästare på strass, som ni vet, så det hade helt klart kunnat bli bättre. De ville fastna i ögonfransarna och vända på sig så jag är lite nöjd med att ha fått dit dem alls. Just ja, det är silverglitter i gel blandat med MAC 3D Silver pressat över brynbenet också. Allt för att få den där effekten som skulle påminna om omslagets virvlande och gnistrande snö mot mörk botten.

Jag hoppas ni gillade min tolkning. Jag tränar vidare på strassdetaljen så vem vet, en dag kanske jag blir riktigt bra! ;D

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-01-18 21:16:52

Jag tycker stassen var jättefin. Det blev pricken över i't.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-01-18 21:53:25

Åh wow, det här var ju alldeles fantastiskt snyggt! Du har ju perfekt återgivit färgerna från omslaget, och det känns verkligen som snö också! Precis som när jag åkte hem från stallet nyss, oj vad det snöade... Och strassen är vacker, inbilla dig inget annat, jag tycker den är skitsnygg! Du är visst bra på strass, sluta tjata om att du inte är det:P Jag tycker att din tolkning är alldeles suverän faktiskt, hurra vad kul med boktema!

Postat av: Kabuki-Emma
Publicerad 2010-01-18 22:27:29

Wow! Ser precis ut som på bilden, jättehäftigt!

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-01-18 22:37:46

Urtjusigt! Du har verkligen lyckats med gnistret, tycker jag. Vad kul att era tolkningar är så lika, men ändå olika =)

Postat av: Basteth
Publicerad 2010-01-18 23:08:25

Åh, jag älskar dina bokteman! Som barn- och ungdomsbibliotekarie med ett brutalt sminkintresse är det skitkul att läsa.:) Det här blev verkligen gnistrande och förtrollande fint! Dessutom är det en klockren tolkning av omslaget, juh!

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-01-18 23:14:18

Riktigt snyggt sminkis! detta gillade jag skarpt!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-01-18 23:33:41

wow klockren tolkning!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-19 06:06:57

Sminkjante! Det ser kanske inte så vingligt ut som det kändes. Med strassen alltså. :D



Emma! Okej, jag ska sluta tjata. Och tack! Jag är nöjd med sminket på det stora hela, tycker också jag fick med omslgets känsla rätt bra.



Kabuki-Emma! Tackar! Jag tycker också det, faktiskt. Den blev inte så dum!



Kerstin! Visst är det kul! Samma omslag ger två så olika makeuper men i samma färger. Spännande!



Basteth! Oh, vad roligt! Smink och böcker är det bästa jag vet. Förutom katter då, så klart. Blir superglad om någon gillar boktemat!



Stephy! Tack! Jag är ganska nöjd själv!



Sanna! Tusen tack!

Postat av: Josephine (Makeuponista)
Publicerad 2010-01-19 07:21:10

Galet snyggt! Du är sååå duktig! :D

Postat av: Pamsan
Publicerad 2010-01-19 11:09:27

Vilken tolkning! Otroligt snyggt och det kan inte gå att tolka på bättre sätt.

Postat av: Karusell
Publicerad 2010-01-19 11:31:42

Åh, så tjusigt! Älskar den här sminkningen! :)

Postat av: fia
Publicerad 2010-01-19 12:10:51

wow vilken läcker make up.

Postat av: Mayaline
Publicerad 2010-01-19 14:50:47

Vilken vacker sminkning och vad snyggt du har fått till glittret. Klockren tolkning till temat tycker jag!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-19 17:21:34

Josephine! Tack!



Pamsan! Tack! Men jag såg nog att du ändrade dig när du sett Emma! ;D



Karusell! Tack! Jag med!



Fia! Tack!



Mayaline! Jag är ganska nöjd med den själv. Den blev ganska bra till omslaget!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-01-19 20:50:18

Oh men wow! Så läcker och vacker sminkning. Trots den mörka sotningen lyckas du förmedla en stark vinterkänsla och kyla och strassen som följer undre fransraden! Otroligt dramatiskt och raffinerat. Att du precis som Emma med kraft fångar bokens omslag behöver jag knappast påpeka. En särdeles vacker makeup må jag säga.

Postat av: Emilia
Publicerad 2010-01-19 21:54:40

Tummen upp, upp och lite mer upp för denna sminkning! Verkligen superduperfin!

Postat av: Suss
Publicerad 2010-01-20 01:05:31

underbart! älskar dom små stenarna under ögat!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-20 07:08:40

Fru Choklad! Tack! Vad glad jag blir av din kommentar! Helt fantastiskt att höra!



Emilia! Tack! Härlig kommentar! Den värmer!



Suss! Tack! Jag tycker också det var en bra idé!

Postat av: Kajsa Kavat
Publicerad 2010-01-20 21:01:00

Gnistrande vackert! Du matchar boken superbra.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-20 22:38:48

Kajsa! Tack!

Postat av: cilla
Publicerad 2010-01-21 08:29:51

Riktigt snyggt! De röda stenarna var verkligen pricken över i =)

Postat av: CC
Publicerad 2010-01-22 11:59:40

Supersnyggt!!!! Jag älskar när du går loss med glitter o strass :)

Postat av: Linda
Publicerad 2010-01-22 20:04:42

Som en drottning =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-22 21:43:24

Cilla! Tackar!



CC! Vad bra! Jag gillar det också!



Linda! Tack! :D

Postat av: Malin Lindgrens fotoblogg!
Publicerad 2010-01-24 12:02:59

jättecool sminkning!

Var hittar du de små "diamanterna"?

Skulle vara acksam om du svarade i min blogg :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-24 13:43:46

Malin! De är köpta på eBay i ett nageldekorationshjul.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-01-25 18:02:37

Sabina! Tack!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela