Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Urundisk prinsessa

Publicerad 2010-02-15 19:36:35 i Boktema 2010,

Precis som Sminkan har skrivit var jag först fast övertygad om att jag skulle tolka Arras första bonad som föreställer hennes barndoms skog och dessutom är den bonad som betyder mest för henne. Jag hade dock lite problem med att komma fram till något kul smink på detta tema. Då Sminkan började prata om att jag borde testa en arabisk look bestämde jag mig för att ändra min idé för veckans boktema och istället tolka prinsessan Evendilana, den urundiska prinsessa som prins Surando ingår en förlovning med. Nu är det visserligen inte uttalat att Urundien ska föreställa ett arabland, men så tolkar jag det utifrån det jag läser om landet i boken, och dessutom så bär Evendilana en gyllene huvudduk behängd med så mycket juveler och smycken att hon knappt kan hålla huvudet upprätt. Låter det inte lite arabiskt så säg? Nu är min slöja inte gyllene utan svart och jag tog det lite lugnt med smyckena för att orka hålla huvudet upprätt när jag fotade, men jag tycker att jag ser rätt arabisk ut eller vad säger ni? Jag har ju såklart inte förutsättningar för att se arabisk ut alls, men ibland får man göra vad man kan med det man har, och det tycker jag att jag lyckades bra med.

 


Hyn

Foundation: Makeupcosmetics Kathy

Concealer under ögonen: MAC Studio Finish Concealer NW 20

Concealer i ansiktet: Everyday Minerals Medium Intensive

Puder: Everyday Minerals Silk Dust

Rouge: Ett persikorosa från Elisabeth Arden

Ögon
Ögonbryn: Wet n Wild Brow Essentials, den mörka skuggan
Ögonskuggsbas: Too Faced Shadow Insurance och MAC Blackground
Ögonskuggor: Brite Bird Citrus Soda, Makeupcosmetics Kinda och Face Eyedust Orientale

Highlighter: Brite Bird Big, Mean, Yellow Dog

Eyeliner: MAC Fluidline Blacktrack
Mascara: Mac Factor Masperpiece Mascara Beyond Length, den svarta delen

Lösögonfransar: Ardell Hotties
Läppar
Beslöjade

 


Eftersom detta skulle bli en mörk look med fokus på ögonens inramning inledde jag med att applicera Blackground ovanpå Shadow Insurance över det område som jag sen applicerade färgade skuggor på. Blackground applicerade jag med MAC 217, en rätt stor fluffborste i naturhår, något som visade sig vara en verklig hit. Den var väldigt lätt att få den jämn och dessutom så blev kanten så himla mkt snyggare och graderad än då jag har använt en plattare syntetborste. Därefter applicerade jag ljusgröna Citrus Soda i den inre ögonvrån, Kinda på mitten av locket och Face Orientale i den yttre ögonvrån. Därefter gjorde jag inramningen av ögat med massor av Fluidline, både utanför fransarna och innanför fransraden, alltså på vattenlinjen som det så vackert heter. Därefter målade jag mascara, fäste lösögonfransar och målade rouge. Rouget kunde jag ju ha skippat eftersom det knappast syns ändå, men nu gick det av bara farten och då blev det rouge. Så, det var min tolkning av den urundiska prinsessan det. Jag är ju knappast fullfjädrat proffs på tekniken, men jag är nöjd ändå, särskilt som inramningen av ögat är väldigt olik mina vanliga sminkningar. Vill ni se någon som till fullo behärskar tekniken så tycker jag förresten att ni ska spana in Rouaa, hennes tolkning av Sheherazade är något av det tjusigaste jag har sett och får mig verkligen att önska att jag hade förutsättningarna för att bära upp sådana looker…

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-15 19:38:26

Strålande tolkning! Tycker du gjort en fantastiskt fin arabisk look! Det är helt otroligt bra för ett första försök, för det ser ju superbra ut! yay för dig! Mer arabiskt på dig i fortsättningen, även om du inte behöver beslöjas varje gång. ;D

Postat av: ewe
Publicerad 2010-02-15 19:45:44

Riktigt fin inramning av dina stora snygga ögon:D

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-02-15 20:43:55

Me like ! Jag tyckte du såg ararbisk ut :D jätte duktig ! Och vilka fina färger du hade , den där grönan var jäätte fin :)

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-15 20:51:44

Urtjusigt ju! Spännande med ny teknik, jag tycker att formen och finishen blev jättesnygg!

Postat av: Isabell
Publicerad 2010-02-15 21:22:58

Förtrollande vackert! Du lyckades verkligen med en mystisk och orientalisk sminkning här! Halsbandet är också sjukt snyggt :)

Postat av: Marina
Publicerad 2010-02-15 21:49:54

Jädrars va coolt... och snyggt!! Skitläckert faktiskt! Du ser riktigt exotisk ut!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-02-15 21:57:04

ojoj,WOW, de räcker...!!!

Postat av: badis
Publicerad 2010-02-15 22:22:02

Ursäkta. SA*ANS snyggt.

Postat av: Stephy
Publicerad 2010-02-15 22:25:34

Du är otroligt vacker i detta och sminket är super snyggt! älskar att du lagt ner tid på hårsmycket och slöjan!

Postat av: CC
Publicerad 2010-02-15 23:18:17

Snyggt! Jag tycker du passar jättebra i det här :)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-02-16 09:26:01

Det här gjorde du riktigt bra:) Läcker tolkning. Gillar att se dig med sådana markerade ögon.

Postat av: doolallymakeup
Publicerad 2010-02-16 10:46:08

Jag hade gett många kameler för dig =P dina ögon står verkligen ut, väldigt vackra.

färgerna i sminkningen är verkligen snygga ^_^

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-16 11:16:01

Sminkan: tack! ja precis, för att vara mitt första försök tycker jag att det gick strålande:)Kan mycket väl tänka mig att göra fler arabiska looker, men frågan är hur bra det blir utan slöja, jag är lite skeptisk faktiskt...



ewe: tack så mkt raring:)



Vanessa: tack! Vad kul att höra, nu blev jag glad:) Den gröna är jättefin och bra, det är alla skuggorna jag har använt. fast allra finast tycker jag att Kinda blev på det svarta faktiskt.



Kerstin: Tack! ja, visst är det kul med lite nya tekniker. Känns skönt att göra ngt nytt ibland så man kan känna sig lite kreativ;)



Isabell: tack så mkt snälla du! Jag tycker att det blev bra faktiskt och det var kul att göra, men det är såklart ännu roligare när även andra uppskattar det:)



Marina: Tack! Det var precis vad jag ville så då är jag jätteglad! Och så är det extra kul att se dig i kommentarsfältet, vi saknar dig ju!



Linda: Tack:)



badis: tack gulliga du!



Stephy: Tack! ja, jag tänkte att det är bäst att köra all in med denna look;)Och så är det ju alltid kul att fixa lite extra för boktemana...



CC: Tack så mycket! Fast det är slöjan som gör det tycker jag, var inte alls lika fint utan...



Sminkjante: tack så mkt! Ja, jag tyckte med att det var kul, både att göra och att se på bloggen så här i efterhand:)



doolallymakeup: Haha, tack, vilken komplimang:D Tycker också att färgerna blev väldigt fina, det är ju som regel kul att se hur skuggor förändras på en svart bas...

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-02-16 14:23:16

Aa men du har rätt, Kinda blev snygast. Jag kollade bloggen på min iphone men nu när jag ser bilderna på dator så gillar jag mest det där vinröda ,Kinda :) Fast jag gillar den gröna vääldigt mycket också :) .. det verka värsta roligt o sminka sådär efter tema... ni borde typ göra nån tävlig och ni ska ge oss en bild och vi ska tolka den.. så vinner den som ni tycker är snyggast :) .. ni har säkert gjort så förut.. jag är alltid sen på sån :P

kram <3

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-16 14:35:02

Vanessa: De är fina alla tre, men Kinda blev allra snyggast:) Ja, det är kul, iaf när man kommer på ngt bra, ibland är det värre... Nix, det har vi inte gjort, men idén är väldigt bra. Tror att Sminkan eventuellt har en idé om ngt liknande när det är dags för bloggfödelsedag i mars:)

Postat av: inkyblot
Publicerad 2010-02-16 16:01:08

Ah WOW! Finaste fina fina! Du är så komplett gorgeous, tjejen! :)

Postat av: Vanessa
Publicerad 2010-02-16 17:20:45

Oh värsta kul :D Då får vi se i mars då :D hihi

Postat av: Frida
Publicerad 2010-02-16 19:30:23

Baske mig din snyggaste sminking ever. Fortsätt så!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-02-16 20:44:53

Oj oj oj. Galet sexiga ögon du fått till måste jag säga. Den gröna och mörkt lila skuggan är otroligt snygga och läggs till listan över "skuggor jag måste ha" :)

Postat av: Marina
Publicerad 2010-02-16 22:23:00

Tack Emma vad gullig du är, jag kommer förhoppningsvis tillbaka snart... har en granne som lovat hjälpa mig, hon är webbdesigner så det borde ju lösa sig då...

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-17 00:19:21

Inkyblot: Nej men gud vad snällt, tack så jättemycket!



Vanessa: jajemensan;)



Frida: tack Frida, vad roligt att höra!



Fru Choklad: Tack! Ja, det är ju himla sexigt med sån här inramning faktsikt. och så tycker jag att slöjan, eller ja halsduken då, skänker lite mystik som förhöjer looken:)Alla skuggorna jag har använt här är faktsikt jättesnygga, bra och klart värda att äga. Fast Kinda och Citrus Soda blev bäst på svart, Orientale blev nästan för mörk...



Marina: Säger bara som det är:) Och vad kul att höra, då har jag ngt att se fram emot!

Postat av: Aida
Publicerad 2010-02-17 10:01:45

WOW, så himla snyggt!!!!!!!!!!! Himla tur att du inte bor i mitt hemland, killarna/männen hade aldrig låtit dig vara ifred!!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-02-17 17:19:25

urläckert Emma!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-17 18:51:04

Aida: Tack snälla du! Haha, oj det låter farligt...



Sanna: tack gulliga du!

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-02-18 00:13:26

Vackert Emma! :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-18 15:21:13

Zizzie: tack raring:)

Postat av: Miss PUSSY
Publicerad 2010-02-18 15:45:51

WOW!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-18 21:57:37

Miss Pussy: Tack:D

Postat av: Maria Turtschaninoff
Publicerad 2010-03-18 12:50:40

Wow! Vilken spännande Tolkning av Evendilana! Jag är så glad över att ni valde Arra som inspiration. Vad ni är skickliga!

Postat av: Amanda (Alla har en bok)
Publicerad 2010-03-19 23:05:08

ÅH så vackert och kreativt, jag dånar!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-03-24 10:50:45

Maria Turtschaninoff: Tusen tack! vad roligt att du såg detta och att du gillade det, det är verkligen inte varje dag man får en kommentar från författaren själv:)



Amanda (Alla har en bok:Tack:) vad roligt att höra!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela