Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralögonskuggor: Brite Bird

Publicerad 2010-02-23 17:57:18 i Mineralögonskuggeguiden,



Brite Bird är ett svenskt mineralögonskuggemärke som görs helt och hållet för hand av Sanna, en ung tjej som förutom att hon driver Brite Bird även har bloggen MakeupMyLack sedan många år och i den kan man hitta massor av snygga makeuper hon gjort med skuggorna från det egna märket. Hon har försökt skapa en linje med lösa och fasta ögonskuggor som har spännande färger, bra pigmentering och hållbarhet och rimliga priser, något hon faktiskt också lyckats med. Brite Birds ögonskuggor, både lösa och pressade, är verkligen suveräna!

Burkarna är otroligt praktiska. De är fyrkantiga så de ligger bra i lådan, även på högkant, som jag placerar dem. De har dessutom sifterlock och otroligt söta lock som Sanna designat motivet på. Förtjusande! Att de lösa skuggorna kostar endast 39 kronor styck gör inte saken sämre!

Här ser ni en första swatch av några av de färger jag valt att visa. Det är uppifrån och ner: Citrus Soda, Little Sparrow, Green by all Means, Hot Taupe-ic och slutligen lila Doesn't Make any Sense. De är som vanligt swatchade över tre baser, U=UDPP, P=Painterly Paint Pot och D=Dignity, en krämhighlighter från Face.

Färgerna är alla pigmenterade men kommer bäst till sin rätt på Dignity som ger mest intensitet, eller UDPP som inte kommer långt efter. På paint pot blir färgerna mer urblekta. Fortfarande ger de dock god färgpay-off. Här är alla skuggorna skimrande utom Hot Taupe-ic, som är matt. Som ni ser är den så pass pigmenterad att den även går att lägga direkt på naken hud. den är t.ex utmärkt som mjukt applicerad markering längs fransarna då den ger sådan intensitet även applicerad med torr pensel. Med fuktad pensel fungerar den utmärkt som eyeliner och självklart är den underbar att ha som vanlig ögonskugga också.

Det finns alltså både matta och skimrande skuggor i Brite Bird-sortimentet, men de skimrande överväger. Jag är väldigt förtjust i alla pigment jag äger men de matta är faktiskt helt enastående! Både Hot Taupe-ic och Cream Cat är i en klass för sig. Underbara! Samtliga pigment är lätta att blenda och bra att jobbar med. Jag har ingenting negativt att säga om dem.


I lampljus ser swatchen ut som ovan.

Förutom sina fina lösa pigment har Sanna skapat en massa fantastiska pressade ögonskuggor också. Jag har en del, men inte alla. De är också enastående bra i formulan med hög färgavkastning och god hållbarhet. De söta förpackningarna är en bonus även här!

Sanna har dels gjort en palett med tre ögonskuggor, dels flera duoskuggor. En trio finns också från hennes så kallade Bloggkollektion. Den är "min" och skapad med tanke på min katt Sabinas päls. Jag har tjatat så mycket om den så jag tänker bara ge er en länk eller två så kan ni kika på den där.
De jag faktiskt tänker swatcha är singelskuggorna Hours, Parad-ice, Chromed in Between och Moa Im-pressed.


Parad-ice överst, sedan Chromed in Between, Hours och slutligen Moa Im-pressed. Precis som ovan är det tre baser, UDPP; Paint Pot Painterly och Dignity. Här spelar det dock ingen roll vilken bas eller ens om man har bas.  Dessa är enastående väl pigmenterade. Man kan inte hitta bättre! De är färgintensiva och de håller sin intensitet hela dagen.

Parad-ice är en täckande vit skugga med lite pärlfinish. Den är fantastiskt fin att använda men blir alltså vit, inte skir, så man inte blir överraskad av det. Chromed in Between är en fantastisk metallisk skugga mitt emellan guld och silver. Den innehåller stora skimmerpartiklar. Hours är en trevlig mörkgrön med skimmer och Moa Im-pressed en mörkbrun med kopparskimmer som ger den en lite kastanjebrun anstrykning.

I lampljus

Sammanfattningsvis är Brite Bird en av mina topp tre favoriter. Otroligt bra, handgjorda produkter som tillverkas av en tjej som är serviceminded och duktig. Det är väldigt humana priser och fantastisk kvalitet. Alla Brite Birds pressade skuggor håller minst samma kvalitetsnivå som t.ex MAC eller MUS, dock till betydligt lägre priser.
På Brite Birds hemsida hittar ni alla ingredienser Sanna använder till sina skuggor och massor av information om Brite Birds produkter. Är ni intresserade av ögonskuggor och vill prova något riktigt bra, testa då Brite Bird. Ni blir inte besvikna!

Alla bilder på sminkningar i inlägget är gjorda med uteslutande Brite Birds skuggor. Den båda gröna ni ser dels högst upp i inlägget och den här ovan i full storlek är båda gjorda med Green by all Means. De klickbara här ovan är gjorda med följande skuggor: 1) Citrus Soda, Hot Taupe-ic och Pink Lemonade, 2) Doesn't make any Sense och slutligen 3) Violin, Hours och Parad-ice. Det finns en zillion sminkningar i bloggen med Brite Bird så detta är bara ett litet urval.

Vill ni se swatcher på fler skuggor? Det finns en här, från i somras. Ytterligare en, med mer neutrala färger. Här är ett på några fasta skuggor och ett på bland annat bloggkollektionen.

Kommentarer

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-23 18:27:39

Vilket härligt inlägg! Brite Bird är verkligen helt fantastiskt. Jag vill bara ha mer och mer =)

Postat av: Helena
Publicerad 2010-02-23 18:48:16

Dom ser jättefina ut allihopa, själv väntar jag på att mina första pigment ska dimpa ner i brevlådan. Ska bli kul att testa.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-23 20:08:41

Vilket ljuvligt inlägg! Skuggorna ser ut som små godisar där de ligger på rad. Brite Bird är så himla bra, helt enkelt underbara!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-24 07:50:42

Kerstin! Samma här!



Helena! Du kommer bli mer än nöjd!



Emma! Ja, de är bland det bästa man kan hitta! Lätt!

Postat av: Josephine (makeuponista)
Publicerad 2010-02-24 11:11:32

Jag tycker att Sanna har gjort ett otroligt bra jobb med märket och skuggorna! =)

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-02-24 15:15:23

Åh vad fint skrivet<3

Jag tror att du vet utan att jag behöver skriva mer!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-24 17:26:45

Josephine! Det tycker jag med!



Sanna! <3 tillbaka!

Postat av: marybeth
Publicerad 2010-02-24 21:31:30

Du har alltid så bra recensioner.



Jag är sjukt nyfiken på Brite bird, måste ta mig i kragen och beställa nu när jag snart får lön... Jag får nog dock köra på de fasta skuggorna för jag är verkligen totalt hopplös på det här med lösa skuggor..

Postat av: Fåfängan
Publicerad 2010-02-25 18:34:51

Så underbara!

Jag får nog kika in hos Sanna jag också :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-25 21:43:45

Marybeth! Ja, Brite Bird rekomenderar jag verkligen varmt! De är härliga, alla de skuggor jag provat!



Fåfängan! Ja, det måste du! Det här är riktigt bra skuggor!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela