Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Arras brand

Publicerad 2010-02-15 05:51:09 i Boktema 2010,


Jag fick tipset om Arra av "min" bibliotekarie och hade inga riktiga förväntningar på den när jag läste den. Redan efter första sidorna var jag dock helt fast. Det poetiska språket, berättelsen sagolika rytm och känsla av att faktiskt vara en legend från för länge sedan återberättad muntligt i generationer trollband mig fullständigt. Jag ringde Emma och tjatade om att hon måste läsa den. Tack och lov var hon lättövertalad och därför är den nu del i boktemat. Emma har ju skrivit om Arra i själva bokinlägget så jag ska inte göra samma sak. Däremot ska jag säga att vi som vanligt ville tolka samma sak. I boken väver Arra en vävnad som visar hennes skog. Det är i skogen hon lär sig de olika elementens språk. Bäcken ger henne vattnets porlande sång, skogen och marken ger henne jordens och växterna kraftulla men lugna melodi. Jag gjorde ett första försök på tolknig för några veckor sedan, faktiskt, med just bäcken och skogen i tankarna. Den blev inte som jag önskade och när jag sedan pratade med Emma och hon också ville göra skogsvävnaden tänkte jag om. Istället för den beslöt jag tolka den eldsvåda som Arra förorsakar och i vilken hennes familj omkommer. Det lustiga är att nu kommer inte Emma tolka vävnaden med skogen alla fall, men så kan det ju bli ibland.

Arra sitter ju och flätar korgar vid eldstaden i det fattiga och grymma hem hon växer upp i. Där lyssnar hon till eldens sång. Det är en tröstande och värmande sång ända till dess Arra utsätts för en ytterligare grymhet och blir så upprörd att hon släpper lös den eld som inte är varm och trygg utan rasande och girigt griper efter allt den kan förgöra. Huset övertänds och Arra förlorar sina föräldrar i lågorna. Detta lössläppande av eldens kraft är dock inte Arras medvetna val. Hon är ett barn, inte ens sju år gammal, och lika chockad som sin storasyster som lyckats rädda sig ur lågorna. Resultatet av elden blir att Arra och hennes syster får flytta till staden och bo hos sin äldre syster. Det är ett fortsatt liv i träldom för Arra men det ska jag definitivt inte breda ut mig mer om. Jag skulle ju inte ens skriva så här mycket om boken... Nå, det var bakgrunden till varför jag valde att göra den här tolkningen på boktemat.

Grunden är Face Dignity. Därefter Heritage Rouge från MAC på ögonlocket. Svart kajalpenna blandades med den i ögats ytterkant och målades även innanför fransarna. Omlott med Heritage Rouge upp mot brynbenet lades sedan Sunrise och vegas från TMM. Därefter Sunflower i gult under brynet. Fälten är oregelbundna och utan alltför mjuka övergångar för att ge ett flammande intryck. De drogs också ut mot tinningen och hårfästet för att förlänga själva lågan. Slutligen duttade jag med fingertoppen ut små punkter av Copper Foil från MAD Minerals och Fantastic i guld från Makeupcosmetics. Upp mot pannan är det Copper Foil längs hårfästet och Fantastic mellan hårfäste och bryn. Samma oregelbundenhet här för att försöka ge intryck av en fladdrande låga. vet inte hur jag lyckades med det.

Slutligen en aningens darrig linje med kajalpennan från yttre ögonvrån ut mot tinningen. Den blev långt ifrån så definierad och skarp som den borde men jag struntade i att mecka runt med det. Slött, javisst. Ovanpå den linjen duttade jag rött glitter från Grimas och guldglitter från H&M för att ge lite gnister åt det hela. Ögonbrynen fylldes i med Wet'n'Wilds brynskuggor och jag målade ögonfransarna svarta med en volymmascara från Yves Rocher som mest ger klumpar. Ja, som ni ser är det samma fingeraplicering av guld och koppar längs näsan och under ögat samt att jag suddat ut kajalen lite under ögat för en rökig, kolig effekt. Sen var jag klar. Jag är nöjd med min tolkning med undantag av den skakiga svarta linjen, men den ser faktiskt värre ut på bild än IRL, om det är någon tröst. ;D

Kommentarer

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-02-15 10:23:06

Mästerligt målat! Man ser verkligen flammorna! Skitsnyggt!

Postat av: adrasteiah
Publicerad 2010-02-15 11:57:53

Grymt läckert! Gillar att det inte ser perfekt ut, det är väl inte en rasande eld!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-02-15 13:38:58

Wow! Häftiga, vackra färger!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-15 15:23:04

Ack den där Emma, vilken jobbig velig tjej... Men du är i alla fall jättefin, jag tycker att du tolkar elden alldeles strålande, den ser så där rasande ut som den gör i boken när Arra mister kontrollen. En mycket bra tolkning således! Heritage rouge ser väldigt fin ut för övrigt...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-15 18:26:40

Kerstin! Tack!



Adrasteiah! Precis! Det ska ju vara lite vilt!



Linda! Ja, det är det!



Emma! Ja, velig är ordet! :D

Tack! jag tyckte också den blev bra som tolkning. Lite annorlunda från alla andra eld som finns med!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-02-15 18:35:11

Ja, det var faktsikt min tanke. Himla vacker dock, den är liksom lite mer okontrollerad än våra tidigare eldar, och det passar ju fint här:)

Postat av: Sagha
Publicerad 2010-02-15 19:15:14

Hej, jag undrar om du skulle kunna hj'älpa mig med en sak. Skulle behöva lite tips till en lite rockig sminkning. Är absolut inget proffs på sminkning oså.



Ska på en konsert här snart och se gotthard. Och vill då få till en snygg sminkning. Så om du har några tips så får du gärna visa:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-15 20:45:33

Emma! Exakt! Annars är det ju lite tjatigt med eld igen men det funkade ju faktiskt.



Sagha! Du kan ju kika om du hittar något här i bloggen eller i någon av bloggarna vi länkar till. Det finns bra tutorials på youtube, sök på make up tutorial så hittar du massor. Det är svårt att ge råd bara så här, men enkelt och snyggt är det alltid med en svart sotning. Sådana tutorials finns det mängder av. Lycka till!

Postat av: Helena
Publicerad 2010-02-15 21:02:12

wow riktigt läckert!

Postat av: Viktoria
Publicerad 2010-02-15 21:03:05

Oj oj oj vilken sminkning :D superhärlig :D

Postat av: Linda
Publicerad 2010-02-15 21:58:10

så otroligt vackert!!!!

Postat av: Aila
Publicerad 2010-02-15 22:01:58

Jättekoola färger, eldiga...Passar dig superbra!

Postat av: CC
Publicerad 2010-02-15 23:19:31

Snygg fantasysminkning :)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-02-16 09:27:24

Superläckert. Verkligen snyggt när du dragit ut det hela vägen. Fina färger också.

Postat av: doolallymakeup
Publicerad 2010-02-16 10:41:43

sjukt coolt :) tankarna går direkt till eld ^_^

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-16 18:41:09

Helena! Tack!



Viktoria! Tackar!



Linda! Tack!



Aila! Tack! Jag tycker också det blev flammande!



CC! Tack!



Sminkjante! Kul att höra! Jag tyckte också det blev "eldigt".



Doolallymakeup! Tack!

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2010-02-16 20:51:58

Oh vilken HOT sminkning du gjort! En eldig och sprakande färgexplosion som (är du med på "ordvitsen" nu?) är rena färgfesten för ögat :) (Förlåt jag har suttit med ett mål som jag ska dra i tingsrätten hela kvällen och det har tydligen gjort att min humor torkat ihop fullständigt!)

Välarbetat och otroligt vackert komponerat. Du har verkligen fått till färgerna från bokstäverna på boken.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-16 20:54:55

Fru Choklad! Så långt som till bokstäverna hade jag inte ens tänkt, men det är ju suveränt om jag omedvetet prickade dem! :D

Postat av: Marina
Publicerad 2010-02-16 22:30:14

Du är så jädra grym! Fy fasiken va det här var läckert! Du brinner!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-17 16:56:35

Marina! Tack så mycket! De orden värmer! :D

Postat av: Zizzie
Publicerad 2010-02-18 00:12:30

UNDERBART! :)

Postat av: Aida
Publicerad 2010-02-20 19:48:44

Riktigt hett!

Postat av: Maria Turtschaninoff
Publicerad 2010-03-18 12:45:42

Hej! Jag hittade det här inlägget lite sent men jag hoppas ni ser min kommentar ändå. Jag är så TAGEN av vad du gjort och hur vackert det är! Det här är bland det coolaste jag någonsin sett! Wow!

Jag länkar genast...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela