Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Rock'n'Rolla-svalan

Publicerad 2010-08-02 10:43:17 i Eotd i lila, Sminkans EotD,


Jag har lite återupptäckt tjusningen med svalor. Jag gjorde den här typen av sminkningar rätt ofta på 90-talet men sen kom jag av mig. Nu känns det roligt igen. Det här är en svala som funkar både till vardags och fest och de skuggor jag använt är från Brite Bird. Det är lila Rock'n'Rolla, guldiga I'm Antiqui-teasing you och highlightern Fair Lady.

Basen jag använt är Face Eye Fix som ger en benvit, klibbig yta att fästa pigmenten på. Därefter gjorde jag en ram runt ögat med svart kajal och skissade ut min svalstjärt lite löst. Rock'n'Rolla på yttre delen av ögonlocket och ut mot tinningen i samma linje som den övre svalstjärtsfjädern. I'm Antiqui-teasing You på inre delen av ögonlocket och upp över Rock'n'Rolla. Sen Highlightern under brynet. Rock'n'Rolla även under ögat och så fylldes svalan i med flytande eyeliner. Avslutningsvis lade jag lite av Fair Lady i mellanrummet mellan de svarta strecken. Lätt som en plätt som en pannkaka. :D

Kommentarer

Postat av: kerstin
Publicerad 2010-08-02 10:50:38

Åh så fint! Absolut inspirerande!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-08-02 11:03:08

Kerstin! Tack!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2010-08-02 11:11:57

Det är så underbart läckert! Färgerna och"svalan". Jag måste prova på en svala, har dock ingen flytande eyeliner. Undras om det fungerar med geleyeliner.

Postat av: Angelica
Publicerad 2010-08-02 11:15:50

Haha, mina "svalor" har bara en stjärt, men jag ska kanske testa tvåstjärten också :D



Nu till min fråga. Min mamma äger ett lack som hon skulle vilja ha mer av fast i ett annat märke. Märket är nivea minilack - intense pink. (Hittar dock ingen vettig bildlänk på nätet). Men i det stora hela är det ett metallic-råsa lack som i vissa ljus ser ut att dra åt lila (utan att vara holo, det är alltså råsalilaaktigt fast mer åt råsa) och som har ett microshimmer av silver som syns extra tydligt då man vrider på flaskan men ter sig metallic på nageln.



Är det någon som har förslag på andra märken tex CG, OPI, orly, colorclub elr liknande som har vissa eller delvis vissa av beskrivningarna ovan?



Skulle vara väldigt tacksam för svar :)

Postat av: Lina
Publicerad 2010-08-02 12:12:05

Åh vad fint! Otroligt fina fäger också!

Postat av: Sanna
Publicerad 2010-08-02 12:52:51

Så himla fint!

Älskar svalan och svalor överhuvudtaget!

eller ah fåglar tycker jag är facinerande, uppenbarligen:P

Postat av: Honi
Publicerad 2010-08-02 13:29:14

Det där har jag aldrig sett :) Tror jag var för ung på 90talet, haha :p Men jag gillar det, tror jag också ska prova. Du vidgar mina horisonter varje dag!

Postat av: Linda
Publicerad 2010-08-02 13:36:34

Åh verkligen Jättevackert!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-08-02 16:02:09

Sminkjante! Klart det går med gel. Funkar med kajal också. Eller ögonskuggepigment och fuktad pensel. Vad man vill.



Angelica! Mitt förslag är att kollai katgorier för rosa nagellack på olika nagelbloggar så kanske ni kan hitta något. Kolla även på NailGal där man också kan sortera lacken efter färg.



Lina! Tack!



Sanna! Ja, du gör ju också ofta svalor! Det är så roligt att se att den makeupen överlever år efter år och att den fortfarande är så snygg. Min moster gjorde den på 70-talet och den finns säkert tidigare än så också i olika varianter.



Honi! Det var knappast en typisk 90-talsmakeup så du kan nog ha gått genom livet och missat den även om du inte varit ung på 90-talet. Den här typen av smink har ju funnits "i evigheter". På 70-talet var den vanlig men då i svart och vitt, om jag minns rätt.



Linda! Tack!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-08-02 18:38:55

Ooooohhhh!!! Rackars vad snygg denna var! Jag tycker du ska göra en svaltutorial. För jag vill också, men jag är inget bra på svalor.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-08-02 19:47:58

Emma! Påminn i höst när jag sitter och har tråkigt en dag. :D

Postat av: Lina T
Publicerad 2010-08-02 21:00:06

Verkligen jättesnyggt! Och jag vet inte om jag tror på att det skulle vara så lätt, jag brukar inte få till så snygga sminkningar i alla fall!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-08-02 21:34:57

Lina T! Tack! Jag antar att det är som med alt annat, det är svårt i början men sen lär man sig. Nagelfolie är fan så svårt för mig...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela