Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mineralguiden: Pure Luxe

Publicerad 2010-04-14 16:05:51 i Mineralögonskuggeguiden,


Dags för ännu ett av de mineralögonskuggemärken jag använder en del av och alltså kan recensera. Nu är det slut på dem, tror jag, så antingen får jag grena ut och börja skriva om lösa pigment bara, som MAC:s pigment och MUS och Face eyedust eller så får vi stilla lägga ner kategorin. Ingen idé att skriva om sådant jag har en eller två av och knappt använder liksom...

Pure Luxe är i och för sig inte ett märke jag direkt överanvänder. Jag har haft skuggor från dem i flera år, de första fick jag i present av Rocketqueen, men de har inte riktigt fått någon favoritstatus. Idag ska ni få veta varför. ;D

Jag valde att swatcha ett gäng med skuggor i lite skiftande formula och färg. Highlightern Blue Aura, gröna skuggan Sublim, glittret High Society, rosaröda Ouch och skimmerskuggan Jazzy.

Som vanligt placerades de på tre olika baser, U=UDPP, P=Paint Pot Painterly från MAC, D= krämhighlighter Dignity från Face. Som ni ser är glittret överallt. Det behöver mer fäste än dessa standardbaser kan ge. Det funkar hyfsat på Dignity som ju är "klibbigast" av dem, men även där rasar det runt lite för mycket för att faktiskt fungera. Ska man använda det får man alltså se till att ha t.ex en glitterfästargel eller liknande.

Ögonskuggorna är placerade som följer: Blue Aura, Jazzy, Sublim, High Society, Ouch.

Blue Aura är en standardversion av dessa highlighters som ser vita ut i burken men skiftar i någon spännande färg när de hamnar på huden. Alla mineralmärken har sådana skuggor och alla är ungefär lika. De överraskar alltså sällan. Mina favoriter i den här genren är dock helt klart Makeupcosmetics för de har så många olika och med så olika storlek på skimret. Deras Woman och February är båda med guldskimmer men med olika texturer när de läggs på huden. Nå, Blue Aura pratade vi om. Den är en helt okej version av denna typ av skugga. Inget speciellt att säga om den alls. Trevlig, liksom.

Jazzy är skimrande och har en ton mellan blått och lila. Den är lite speciell och väldigt fin att använda i skarvar mellan blå eller lila skuggor och highlighter t.ex. Den rekomenderar jag gärna och den har dessutom fina egenskaper vad gäller blendningsbarhet och pigmentering. En bra skugga men inte bättre eller sämre än det stora flertalet av samma typ.

Sublim är det samma sak med. Bra men inte enastående, fin men inte fantastisk. Här ser man också Pure Luxes svaga sida. De behöver klistriga baser för att ge bra täckning. På UDPP eller Paint Pot blir de mest fläckiga och dammig och ganska fula.

High Society kan knappast recenseras så här, den måste ju användas på annat sätt för att komma till sin rätt, men jag tänkte ni ville se den ändå, som en hint om hur stora glitterkornen är i Pure Luxes glitter och så vidare.

Ouch! har verkligen gjort mig besviken. Jag trodde den skulle vara betydligt rödare. Den är rosa och påminner om Hollywood från Makeupcosmetics. Bra pigmentering har den i och för sig, men den är inte unik och inte bättre än andra liknande skuggor.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det finns fantastiska skuggor i Pure Luxe-sortimentet. Molten i vinrött, flera fina highlighters med färgskiftningar och så vidare. De har lite blandad kvalitet men bra priser. Ett sample, som de jag visar ovan, kostar $1, det vill säga 7 kronor, och de räcker länge. Frakten är låg dessutom. Jag tycker absolut man kan prova Pure Luxe men de är inte på min topp tre lista. Det är dock absolut inget fel på dem. De är i samma klass som MAD Minerals t.ex och det är inte dåligt!

På den här bilden ser ni mig i skuggorna Blue Jeans, Jazzy och Blue Aura.

Kommentarer

Postat av: Ninni
Publicerad 2010-04-14 18:44:13

Men Sublimt är ju fantastisk! Bloggtjejen alltså ;-)

Postat av: Ida-M
Publicerad 2010-04-14 21:51:20

Har du prövat archetype cosmetics något?



http://www.archetypecosmetics.com/index.html



Jag har själv blivit smått galen i att beställa prover därifrån när de är så billiga och lutar åt dramatiska färger när det gäller ögonskuggorna (som är min precis min grej!).

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-15 06:53:04

Ninni! Ja, det är ju sant förstås. :D



Ida-M! Jag har beställt från Archetype Cosmetics två gånger och ingen gång fick jag vare sig produkterna levererade eller pengarna åter trots att jag mailat massor. Efter tredje mailet slutade hon helt enkelt svara och här sitter jag, 1,5 år senare utan några Archetype-pigment.

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-15 21:28:19

Jag har aldrig testat Pure Luxu och tvivlar på att jag kommer göra det. De känns lite ljumna liksom. Även om den rosa var fin...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-15 21:50:07

Emma! Nej, de är inte så spännande att man måste kasta sig över deras sortiment. Men priserna är bra!

Postat av: Emma P
Publicerad 2010-04-16 10:27:01

ja iofs. men det är de ju hos MUC och Fyrinnae och TMM med, och de känns roligare... Har de bra burkar?:)

Postat av: Dina
Publicerad 2010-04-17 18:55:54

Det har varit en hel del prat om att Pure Luxe är en repackager, alltså de köper micas från TKB och bara packar om det i andra förpackningar och säljer det så. Jag har sett en del swatches som tyder på det och jag har testat skuggorna själv och de är rätt svårjobbade... precis som rena micas brukar vara...



Men! Jag undrar om ett annat märke som jag har ett par samplers av bara, det heter Evil Shades Cosmetics och de samplesen som jag har är jättefina, men jag undrar då om du har testat dem någon gång och kan säga hur de är överlag!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-04-18 09:22:47

Emma! Burkarna är sådär. Normalbra.



Dina! Nej, tyvärr, har inte testat dem. Köper inte så mycket längre eftersom jag har ögonskugga för resten av livet, känns det som. Låter spännande dock!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela