Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Tre augustifavoriter

Publicerad 2009-09-16 16:59:16 i Emmas tre favoriter,

Bättre sent än aldrig är lite av mitt motto när jag bloggar, så här kommer mitt inlägg med mina augustifavoriter. Jag skrev dock inlägget för cirka två veckor sedan så om ni tycker at jag säger konstiga saker så får ni mentalt förflytta er bakåt i tiden. Och ni som är nyfikna på Sigma, ni får vänta lite till, de kommer alla gånger som favoriter för september, men när detta skrevs hade jag knappt testat dem ännu... Alltså mina vänner, tålamod är en dygd:)

Sådär, då var det september igen. Det känns alltid lite vemodigt, för när det är september, då känns det som om det är det officiella farvälet av sommaren. Och nej, jag tycker inte som Sminkan äntligen. Jag tycker det känns lite tungt, men också lite spännande. Sommaren traskar på i en och samma lunk, men i och med septembers intåg börjar skolan, allvaret men också lite mer spännande aktiviteter att hända. Å andra sidan så älskar jag hösten för kläderna och färgerna, finns det något bättre än höstsmink? Nåja, nu ska vi inte prata om det, men jag kunde inte låta bli ett litet utlägg, slutsatsen är att årstidsskiftet känns lite tungt.

 Med ny månad, och ja även ny årstid nu då, så är det såklart också dags för nya favoriter. Ni har väl inte glömt min nya kategori? Jag är ganska förtjust i den måste jag säga, att få babbla planlöst om mitt favoritsmink, det är en aktivitet jag uppskattar! Favoriterna från augusti är följande.

Essie Matte About You

Ingen har väl missat att matta lack är höstens stora nageltrend? Ifall ni har det så vet ni det nu. Massor av märken har valt att släppa en eller flera matta kollektioner. Essie har dock nöjt sig med att släppa ett matt överlack och det är riktigt riktigt bra grejer. Matta överlack är himla smart då ni kan matta ner vilket ni vill av era vanliga glansiga nagellack, kanon om ni vill haka på den matta nageltrenden men inte vill köpa upp er på ett helt artilleri med matta lack.Jag har sagt det tidigare men det tål att sägas igen, jag är inget Essie-fan, men här har de slagit huvudet på spiken rejält. Lacket är dessutom riktigt snabbtorkande, så även om ni är vana vid snabbtorkande lack så borde ni orka med att vänta på att detta ska torka.  Här kan ni se mina lekfulla matta naglar, och här kan ni se All Lacquered Ups jämförelse av matta överlack, Essie klarar sig riktigt bra! Matte About you köps nog billigast på Ebay, men vill ni handla svenskt så tror jag att Blush har tagit in det.


MAC Select Cover Up Concealer

Concealer är en produkt jag ständigt är på jakt efter. Inte för att jag nödvändigtvis tar slut på dem så snabbt, men jag jagar ständigt efter den perfekta, min graal. Nu ska vi visserligen inte ropa hej allt för tidigt, men Select Cover Up kan mycket väl vara det bästa jag har testat i concealerväg. Jag använder den enbart under ögonen, men där är den helt enkel suverän. En flytande concealer som går at variera från måttlig täckning till riktigt täckande, och som dessutom sitter på plats hela dagen, vad kan jag säga, jag är kär! Denna misstänker jag starkt att det blir ett köp av när jag kommer till en MAC-disk nästa gång, dne jag har just nu är bara ett prov, men den är riktigt dryg, så jag räknar med att jag kommer att klara mig med denna ett tag till.
Okej en liten update på denna: Ni ser tuben och fattar vad det betyder eller hur? Jag köpte denna när Sminkan och jag var på MAC. Har ingen aning med vad jag ska göra med 10 ml dock, den är ju sjukt dryg, kommer aldrig mer behöva concealer typ...

 

Clarins brynpalett
Nu kanske jag ropar hej lite väl tidigt igen, jag köpte den i torsdags, men mina cravings efter den här paletten har varit enorma, och ja, den har inte gjort mig besviken. Kanonbra brynskuggor i användbara färger, brynvax, en highlighterskugga, samt ett antal verktyg i något som mest ser ut som en blankare version av LG Shine, men är utrustad med en betydligt bättre spegel inuti och som till och med har en vettig minipincett, hur kan jag annat än älska denna?

Kommentarer

Postat av: CC
Publicerad 2009-09-16 18:34:39

Där ser man, så den concealern är så bra? Jag kör med MAC Studio Finish concealer burk under ögonen. Får testa den där också vid tillfälle

Postat av: Josephine- Makeuponista
Publicerad 2009-09-16 19:50:15

Concealern blev jag sugen på nu =)

Postat av: Johanna
Publicerad 2009-09-16 20:36:07

Jag blev också jättesugen på concealern. Matte about you ligger redan på min önskelista! :3

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-16 21:37:36

CC: Ja jag tycker att den är helt suverän faktiskt. Har studio finish concealer sedan tidigare, men tycker att den sitter ganska dåligt på mig, även om resultatet blir fint. Med denna blir resultatet lika bra men betydligt hållbarare, så tycker absolut att du ska testa. Du som inte har så långt till MAC-disken kan ju be om ett prov, det lär du klara dig på ett bra tag;)



Josephinre: Ja, men jag har inte dåligt samvete för det är en jättebra concealer:) Enda problemet är väl att MAC inte ligger alldeles i närheten, men du kanske känner nån som kan langa prover? Priset är helt okej dessutom, 170 kronor tror jag att jag gav.



Johanna: Haha, många som blir sugna på concealern:)Ni kan ju vara glada att det inte är brynpaletten för den är dyyr... Förstår dig, Matte About You är ett strålande alternativ för den som vill ha matta naglar:)

Postat av: Linda
Publicerad 2009-09-16 21:39:12

En bra concealer är guld värd, denna blev jag nyfiken på!!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-09-16 21:43:55

Jag älskar varenda en av dina tre favoriter! Förvisso äger jag bara concealern, men brynpaletten är ju så fruktansvärt lyxig och packad med bra grejer, och matt överlack rockar ju järnet (tyvärr har jag Orlys Matte Top som bara ger en svagt satinliknande yta).

Härliga augusti helt enkelt, som var fylld med såna där underbara grejer!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-09-17 05:58:11

Brynpaletten ser ju sjukt frestande ut, men jag ska inte ha den. Jag ska vara ståndaktig och inte köpa massor av smink jag inte behöver. Men kankse, kanske slår jag till på Cupol och Tribecca efter lön. De var ju så fiiiina. Måste nog testa mitt Matte About You. Har inte kommit till skott med det än.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-17 09:39:32

Linda: Oh ja, det har du så rätt i! Jag vet inte hur många concealers jag har, jag jagar ständigt den rätta:) Just nu är denna favoriten dock...



Marie: Vad kul att höra! Det är verkligen en superbra concealer. Och ja, brynpaletten är urtjusig, men där pratar vi j framför allt lyx och inte funktion. Inte för att den är dålig att använda, den är bra, men kanske inte 475-kronorsbra... Du kan säkert hitta lika bra till ett bättre pris, även om de kanske inte har allt som denna har. Ja, Essies variant verkar otroligt mkt mattare än Orlys, men så har de ju haft mer tid på sig för produktutveckling:) Håller med dig, augusti har varit suverän. Och jag har en känsla av av september inte kommer bli sämre...



Sminkan: Ja var en ståndaktig Sminka du, du behöver den verkligen inte, den är fin och bra, men framför allt är det en lyxprodukt, och ska vi se till funktion så tycker jag att den är lite otymplig. Ja du, jag gissar att du kommer köpa dem, när jag inte är med och daskar dig på nosen:) Faktum är att jag med vill ha MUS-skuggor nu, du väckte suget hos mig, och ngt kul ska jag väl göra i Jönköping?:)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-09-17 10:33:03

Brynpaletten ser väldigt lockande ut. Min brynpenna från Clarins sjunger på sista versen...



Nu till en otroligt korkad fråga: hur fungerar det med brynskugga och vax? Använder man vaxet där man inte har några bryn och sedan skugga ovanpå? Förklara gärna hur du gör...

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-17 11:50:42

Sminkjante: Precis så var det för mig med. Eller nej, jag har en ny refill, men jag är ju storkonsument så om några månader kommer jag att vara utan. Är inte glad att de gjorde om sin brynpenna, den gamla var nog min absoluta gral... Dock är det ju en helt annan grej med skugga, men jag tycker det blir fint så med. Använder dock inte den medföljande penseln utan den snedskurna från Sigma.



Nja, jag brukar lägga på vaxet ovanpå skuggan där jag har hår för att stråna på plats. Alltså som man gör med en bryngel, fast denna variant blir inte lika glansig. Har läst att det är så det ska användas och det funkar rätt bra. Fast ofta använder jag bara brynskuggan med, brukar trimma mina bryn ganska hårt och då kan de inte ligga åt så många håll:)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-09-18 11:21:41

Okej, då förstår jag. Jag har problem när jag lägger brynskuggan där jag inte har bryn. Skuggan vill liksom inte fastna riktigt, eller rättare sagt, det blir nyans skillnad där jag har bryn och inte har bryn. Tips?

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-18 12:06:05

Sminkjante: Hmm, lurigt. kan det bero på penseln kanske? jag vill ha en ganska smal pensel som ger bra kontroll och lite skarpa linjer. Tycker ibland att med för breda och fluffiga penslar så kan det bli en för svagt och utspritt resultat, förstår du hur jag menar? Nu är ju såklart inte brynpenslar särskilt breda och fluffiga, men det finna ju bredare och smalare:)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-09-18 14:07:08

Ok. Jag får försöka hitta en "hårdare" pensel. Tack för tipsen.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-09-20 00:03:18

Ah, okej, det var habegäret som satte in när du skaffade Clarins-paletten? :)

Det är fantastiskt med bra concealers iaf, och jag måste skaffa en i NW15 till vintern. 20 var i mörkaste laget framåt januari...

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-09-20 22:41:36

Sminkjante: ja det kan ju vara värt ett försök iaf...



Marie: ja du, det kan man nog säga att det var:) Ohja, en bra concealer är en gudagåva! Tror att jag kan klara mig med NW20 året runt, det har jag gjort tidigare, ändrar inte färg så mkt i ansiktet:)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela