Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Inger Edelfeldt- Missne och Robin. En berättelse om skogen.

Publicerad 2009-09-21 05:53:05 i Boktema 2009,

Inger Edelfeldt är en författare som redan har varit med i vårt boktema, men allvarligt talat hon är så bra att hon kan få vara med igen, eller vad säger ni? I våras hade vi böckerna Skuggorna i spegeln och Juliane och Jag, här kan ni se Sminkans tolkning och här ser ni min. Nu är det dock dags för en annan bok av Edelfeldt, Missne och Robin. När vi hade Inger på boktemat sist så nämnde Mimmi denna bok. Jag hade inte läst den då men jag var nyfiken redan då, så ja, jag läste den och vi bestämde oss för att den platsar i boktemakategorin. Det är nog lika bra att vi vänjer oss vid att återanvända författare, vår boktemafantasi är inte oändlig och även om det säkert finns en uppsjö av böcker som kan passa så har ju Sminkan och jag knappast läst alla. Alltså, fram för återanvändning av författare i Boktemat.

 

I Missne och Robin får vi möta elvaåriga Torunn. Torunn och hennes föräldrar har åkt till torpet, precis som de brukar på sommaren, men i år har inte Torunn kompisen Åsa att leka med. Istället ger hon sig ut på strövartåg på egen hand och när Torunn går i sina egna tankar och samtidigt råkar trampa på en magisk tuva så hamnar hon genom magi i de övernaturligas skog. I den magiska skogen möter Torunn först den androgyne Missne som hon genast fattar tyckte för och som hon presenterar sig för som Robin Hood. Missne har dock sina små egenheter, till exempel så verkar han tycka att den högsta lyckan vore att få dränka Torunn i sin sjö. Som tur är så är Missne inte ensam i skogen och Torunn blir räddad. I skogen möter hon även Esmeralda, en kvinna som en gång i tiden bodde i torpet, men som efter att ha blivit mördad lever sitt liv i de övernaturligas skog som ett spöke tillsammans med många av de andra sällsynta varelserna. Och Torunn möter också gråa fasansfulla varelser som vill ta över skogen och förslava dess invånare. För att kunna förhindra detta behöver skogens invånare Torunns hjälp, och hon hjälper så gärna om inte annat för att få vara nära Missne. För om man inte tar hans små dränkningsförsök allt för personligt så är han ju rätt charmig, det tycker i alla fall Torunn…

Kommentarer

Postat av: Jessica
Publicerad 2010-02-11 15:16:13

Hej, Jag söker med ljus och lykta efter Missne och Robin. Läste den när jag gick i skolan och nu vill jag att mina barn ska få läsa den. Har du köpt ett ex eller vet du något om vart man kan få tag i den? Tack på förhand och med vänlig hälsning Jessica

Postat av: Sminkan
Publicerad 2010-02-11 21:11:48

Jessica! Ingen aning om ifall den går att köpa. Mitt ex har jag sen jag var barn och var Emma fick tag på sitt vet jag inte. Biblioteken borde ha den i alla fall, så det är väl mitt tips. Suverän bok alla fall!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela