Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Skuggorna i spegeln

Publicerad 2009-05-09 13:00:20 i Boktema 2009,


Äntligen blev den av, min mörka svart-lila gothinspirerade sminkning med inspiration från Inger Edelfeldts Skuggorna i spegeln. Boken handlar om en tonårstjej som kallas Arri. Hon är ganska lik mig som jag var som ung. Fascinerad av fantasy- och skräcklitteraturen, det mystiska, övernaturliga... Arri är dessutom, som många tonåringar, osäker på sig själv och på livet. Så osäker faktiskt att hon inte vet om hon vill leva. Hon sitter i sitt rum, stirrar in i spegeln, och i den ser hon skuggor. Dessa skuggor visar sig vara en sorts övernaturliga väsen, vampyrer, men inte riktigt klassiska sådana. Arri bjuds in i deras värld, möter den charmerande Leonidas som förklarar för henne att hon har ett uppdrag i deras värld. Leonidas är allt Arri drömt om och det verkar som om hennes dröm faktiskt ska kunna gå i uppfyllelse. Hon kan lämna den värld hon kommer ifrån och som inte lockar henne speciellt, och bli del av den vackra skuggvärlden bakom spegeln. Men, finns det ingenting som lockar i vår värld? Jo, kanske Oskar. En kille som verkar ha en del gemensamt med Arri. Svartklädd, intresserad av samma saker och dessutom verkar han förälskad i henne.  Ja, det är handlingen i korta drag. En fantastiskt känsligt skriven roman som man kan känna igen sig i trots de övernaturliga dragen. På omslaget ser man en bild på en tjej med kraftig makeup. Dessvärre tycker jag inte bokens omslag är speciellt lockande. Jag ville inte tolka den makeupen heller. Istället valde jag min mest gothiga look. Svart och lila, kan det bli bättre? Personligen tror jag faktiskt att Arri såg ut mer så här än som på omslaget...

Basen är Face Eye Fix. Därefter svart kajal runt hela ögat och som inliner. Därefter tog jag svart skugga och följde globlinjen från yttre ögonvrån till strax innanför mitten. Därefter tog jag Kunzite i lila från MAD Minerals på hela ögonlocket. Den avlöstes av Islander, också lila och från MAD Minerals, som ligger omlott med den svarta på brynbenet. Slutligen blev det Angel i ljust lila med rosa ton som highlighter. Den är från Makeupcosmetics.

Därefter drog jag en linje med Indelible gel eyeliner i svart längs övre fransraden. Den suddade jag uppåt och utåt med en snedskuren pensel så den bildar en utdragen spets. Därefter suddades Kunzite in under ögat också, ovanpå den svarta kajalen. Mascara på övre och nedre fransarna. Brynen fylldes i. ja, det var allt.

Såg att flera av Inger Edelfeldts romaner omnämnts, bland annat Missne och Robin. Den är väldigt fint illustrerad av Inger själv, alla fall den bok jag har, och jag minns hur överväldigad jag blev när jag läste den som barn. Jag tror jag var runt tio. I boken möter Torun Missne, en förkroppsligad Calla Palustris, och andra väsen som också är personifikationer av växter. Ett lite älvigt tema. Fantastiskt fin bok som jag fortfarande minns ganska bra fast det är 25 år sedan jag läste den. Kanske kan den få bli ett framtida boktema.
Breven till Natten Drottning är en annan roman som jag läste senare. Den handlar om en kille som är lite annorlunda. Han svärmar för en skönhet, Claudia tror jag hon hette, och ser alltså inte det han har mitt framför näsan. Den är bra men inte i riktigt samma klass enligt mig då den saknar det övernaturliga elementet som jag gillar. Även Duktig Pojke är en känsligt skriven roman av Edelfeldt. Där handlar det om en ung man som kommer till insikt om sin homosexualitet. Inget övernaturligt men välskrivet.
För vuxna har hon skrivit bland annat Kamalas bok, Rit, Finns det liv på Mars och mycket mer. Jag är mer förtjust i ungdomsböckerna. Noveller har hon också skrivit och dem gillar jag! Finns en pocketvolym med fyra novellsamlingar samlade i en. Kanske kan vara något för sommarens bokfrossa?

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-09 13:34:32

Åh så snyggt! Denna skriker verkligen skuggorna i spegeln! och det är klart att Arri ser mer ut så här än som på boken. Otroligt vacker makeup, är övertygad om att Arri också hade tyckt det!

Postat av: SantaCarolina
Publicerad 2009-05-09 13:51:21

Läckert! Gillar hur vingen suddas ut mot huden...

Postat av: CC
Publicerad 2009-05-09 15:57:23

Mycket snyggt! Speciellt sista bilden visar väldigt bra detaljerna av vingen.

Den "översta" lila skuggan är superläcker :)

Postat av: Fia
Publicerad 2009-05-09 16:51:54

Fan vad snyggt! Du är så förbannat vacker i lila!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-09 17:35:56

Emma! Tack! Jag gillar själv denna!



Santa C! Ja, visst blir det effektfullt!



CC! Tack så mycket!



Fia! Tack! JAg gillade själv den här makeupen!

Postat av: Marina
Publicerad 2009-05-09 17:59:39

Gaahhh, va läckert! Å detta var nåt som tilltalade mig, verkligen! Ursnygg lila färg, det är nåt sånt där mörkt jag är ute efter när det gäller lila, ska genast kolla in skuggorna på nätet! Cool tolkning!

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-05-09 20:01:16

Nej men Sminkan! Nu kom en till sån där falla-av-stolen makeup! Jag var tvungen att visa pojkvännen och han höll faktiskt med. Galet Sminkan, fantastisk applicerat! Lila och svart är väldigt bra ihop och du gör det så himla bra! Du är grym!

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2009-05-09 23:08:07

Åh, mystiskt, magiskt och grymt... man vet inte om du är beräknande farlig eller bara grymt elegant och slug! Vi som "känner" dig genom bloggen vet dock hur snäll och omtänksam du är! Vackra ögon har du, tjejen! Kram

Postat av: kerstin
Publicerad 2009-05-10 11:00:27

Mycket snyggt, som vanligt =)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-10 13:50:56

Marina! Ja, det är fina lila färger! Jag är förtjust i dem alla!



Alex! Tack! Vad kul att höra! Kram på dig!



C-I! Tack! Jag vill vara mystisk!



Kerstin! Tack!

Postat av: Suss
Publicerad 2009-05-11 01:08:53

dina vingar blir alltid så snygga!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-11 06:11:47

Suss! Tack!

Postat av: Inthemake
Publicerad 2009-05-12 13:01:57

Yay såå läckert, underbara färger & formen är fantastisk...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela