Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Inger Edelfeldt: Juliane och Jag

Publicerad 2009-05-08 15:24:31 i Boktema 2009,

Juliane och Jag är en ungdomsbok av Inger Edelfeldt. Den kom ut 1982 och har även gått som tv-serie på 90-talet, då under namnet Nattens barn. Edelfeldt har skrivit många böcker, och hon är faktiskt en riktigt bra författare. Förutom Juliane och jag är min favorit Skuggorna i spegeln, även den en ungdomsbok, med temat vampyrer. Eftersom vi är lite rädda att ni ska få en vampyröverdos, samt för att det blir tjatigt att jämt sminktolka vampyrer har vi dock bestämt oss för att ha Juliane och jag som temabok denna vecka.


Kim går i åttan, och tycker att livet är ganska tråkigt. Hon vill liksom att livet ska bestå av något annat än att prata om hennes bästa kompis Yvonnes stora kärlek Klas, eller skriva kärleksdikter till klasskamraten Kuno, dikter som hon ändå inte vågar visa. Yvonne är dock rätt nöjd med tillvaron som den är, medan Kim drömmer om trolldom och övernaturliga ting, saker som Yvonne tycker är läskiga och dessutom ganska fånigt.


Så en dag börjar Juliane i Kims klass. Juliane som med sitt långa flätade hår och den snorkiga attityden som hon döljer sin rädsla med, genast faller offer för de coola elevernas glåpord.  Juliane verkar tämligen ointresserad av Kim, men Kim får en känsla av att Juliane är precis den kompis hon önskar sig. Kompisen som inte skrattar åt hennes fantasier om att bli en häxa och åt hennes drömmar om trolldom skräck och magi. Enda haken är dock att Kim och Juliane inte pratar med varandra, och att Juliane verkar vara nöjd med att ha det så.


En dag fattar i alla fall Kim mod och bestämmer sig för att gå hem till Juliane och söka kontakt. Mötet går över förväntan, och det visar sig att Juliane och Kim har väldigt mycket gemensamt. Flickorna blir vänner och de börjar i smyg leva ut sina fantasier om magi och svartkonst. De skriver skräckberättelser, försöker sig på svartkonst och fantiserar om vampyrer. De klär ut sig i långa klänningar, målar sig i ansiktet, de skaffar sig fladdermusnamn och de drömmer om hur livet skulle vara om de istället för högstadielever var vampyrer. En sund tillvaro alltså.


Juliane och Kim kommer varandra väldigt nära på kort tid, de blir bästa vänner, och det finns även en sexuell gnista mellan dem. Juliane och jag är en bok om utanförskap och rädsla för att avvika, och rädslan för att passa in. Men det är också en bok om vänskap, och om hur berusande det kan vara att finna sin själsfrände.
// Emma

Kommentarer

Postat av: kerstin
Publicerad 2009-05-08 17:37:27

Jag kommer ihåg både bok o serie. Tyckte att huvudpersonerna var extremt coola =)

Postat av: Ardeth
Publicerad 2009-05-08 18:37:56

Inger Edelfeldts böcker är underbara - om boktemat tar upp hennes böcker igen önskar jag få se Missne och Robin.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-08 19:08:14

Kerstin: Åh vad kul, du minns dem! jag såg serien först och läste boken flera år senare. tror att jag kom över den av en slump när jag läste skuggorna i spegeln. Visst nog knappt att det fanns en bok...



Ardeth: Edelfeldt är helt klart grym! Vad superkul att du kommer med önskemål! Har inte läst Missne och Robin, men Sminkan och jag pratade faktis kt om den igåroch den verkade bra, så ska försöka låna den på bibblan...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-05-09 12:48:16

Det finns så många bra böcker av Edelfeldt, både för ungdomar och vuxna. Missne och Robin hade varit kul att tolka, det håller jag med om. Den boken älskade jag när jag var tio, så mycket faktiskt, att jag knyckte den på biblioteket... Fy, så dumt gjort. Men det är nog preskriberat nu.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-09 12:58:22

Sminkan: Åh, du är en boktjuv! Det är jag med!!! hihi...



Ja Missne och Robin vore kul, ska försöka få tag på den, fanns inte på bibblan här, men de borde ju kunna låna in den åt mig.




Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela