Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktema: Neil Gaiman

Publicerad 2009-05-01 12:30:35 i Boktema 2009,


Neil Gaiman är en roman- och serietidningsförfattare från England som väl kan sägas inneha en viss kultstatus. Detta i huvudsak, skulle jag påstå, för hans serie Sandman. Det är en serie som han började med i slutet på 80-talet och som nu finns i 10 album samt en elfte del som kan ses som fristående. De handlar om Sandman, eller Dream eller Morpheus, vilket ni vill. Han och hans syskon är en odödlig skara personifieringar av, på engelska, Death, Dream, Desire, Despair, Delirium, Destiny och Destruction. Det var dessa serier som först förde mig i kontakt med Neil Gaiman och hans författarskap. Sandman serien har en del spin-off serier också, t.ex serierna om systern Death.
Förutom Sandman-serierna har han också gjort serien Black Orchid.

Så serierna är det jag först mötte och det jag kanske mest uppskattar. Men, vi har BOKtema inte serietema. Både Emma och jag har läst flera böcker av Neil Gaiman, och en av dem har vi båda läst. Stardust. Det är en söt historia med sagoprägel och den finns även, som ni kanske vet, filmatiserad. Den utspelar sig i en sorts England under tidigt 1900-tal. En ung man, Tristan, bestämmer sig för att ta sig över muren för att hämta en fallen stjärna till flickan han är förälskad i för att få hennes hand. Väl över muren upptäcker han att det är en helt annan värld han hamnar i. Häxor jagar samma stjärna som han själv, och stjärnan är inte ett dött och kallt föremål utan en levande, ung, vacker kvinna. Planen häxorna har är att döda henne och ta hennes hjärta för att få magi från det och öka sin styrka och livskraft. När Tristan väl finner stjärnan, Yvain, är hon nte alls speciellt trakterad av tanken på att gå till England och träffa Tristans tillbedda. Nej, det blir en hel del problem på vägen för Tristan, men han lär sig en hel del om både sig själv och om kärlek, vänskap, girighet, maktlystnad och även offervilja.

En annan av Neil Gaimans böcker som jag läst är Neverwhere. Den är lite bakvänd, kan man tycka, då den baserats på en TV-serie som Gaiman skrivit manus till. Den handlar om en ung man som får hela sin verklighet upp och nervänd när han möter Door. En mystisk ung kvinna som jagas av två omänskliga och underliga mördartyper. Den unge mannen, Dick, räddar Door och plötsligt befinner han sig själv i stor knipa. Ingen vet längre vem han är. Han existerar helt enkelt inte längre i London ovan jord. Men....under marken, i tunnelbanans irrande gångar, möter han en helt ny värld. En värld som inte har mycket gemensamt med vår vanliga. Där lär han sig mycket om sig själv medan han kämpar för att rädda Door från mördarna och få tillbaka sitt eget liv ovan jord.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-01 13:31:48

Åh, hurra vad spännande newerwhere låter! Påminner dessutom om nevermore som osökt får mig att tänka på holly black, och alltså måste det vara en bra bok:)Visste inte att stardust hade kommit ut på svenska innan, min är med filmomslaget på. Helt annorlunda framsida på din...

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-05-01 22:01:34

Maken är ett stort Gaiman-fan och har t o m åkt till Stockholm och köat för att få hans autograf. Själv tycker jag att filmen faktiskt var bättre än boken i fallet Stardust men gillar Coraline. Neverwhere tog jag mig aldrig igenom. Sandman ska jag dock ge mig på någon gång.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-02 02:39:44

Mimmi: Åh, tycker du det? Det tycker faktsikt jag med, alltså om Stardust. Fast det är ju så ovanligt att det är så att jag nästan inte trodde på dte själv:)Gillar också Coraline, men har inte sett filmen, har du?

Postat av: Mimmi
Publicerad 2009-05-02 17:27:23

Nej, jag tänkte att jag ska försöka glömma bort handlingen i boken innan jag ser filmen, jag tror den gör sig bättre om man har överraskningsmomentet kvar. :)

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-05-02 22:38:55

Mimmi: Jo det är nog ett smart drag. Var rätt längesen jag läste den, så jag tösr nog se filmen nu... Var förresten övertygad om att den redan gick på biograferna för fullt, det var ju så längesen den hade premiär i USA. Blev mkt förvånad när jag såg att det var 13 dagar kvar till den svenska premiären.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela