Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Svarta ögonskuggor - ett test

Publicerad 2009-07-01 22:28:57 i ,

Jag har en hel del svarta, matta ögonskuggor och flera av dem gillar jag skarpt. Paula Dorfs Twilight är kanske den jag nu använder oftast men även Tigis svarta och HM Divideds är favoriter. När jag för ett tag sedan köpte MAC skuggan Carbon beslöt jag göra en jämförelse. Här kommer den äntligen.

Här ser ni ögonskuggorna, överst Carbon utplockad ur sin palett, likaså är HM Dividedskuggan utplockad ur sin palett, det är nummer två uppifrån, sedan är det Twilight från Paula Dorf. Tigiskuggan finns i en palett och kan inte tas loss.
Jag började med att applicera skuggorna över torr, ren hud på handen. Ingen av skuggorna blev helt svart då det är svårt att få en skugga att fästa på en torr yta. Viss skillnad kanske kan anas dock.
1 = Carbon från MAC
2 = HM Divided
3 = Twilight från Paula Dorf
4 = Tigi

Ni ser att både MAC-skuggan och HM-skuggan blir mer mörkgrå än svarta och att den skugga som har bästa färgintensiteten och täckningen är Paula Dorfs Twilight. Tigis skugga är på en andraplats vad gäller färg och täckning.
Ovanpå en tunn lotion, Strobe Liquid faktiskt, så får skuggorna mer oumpf eftersom de då får en lite mer klistrig yta att fästa i. Självklart kan man få det ännu intensivare med en krämig bas som Dignity eller liknande, men även med denna ganska lätta klistrighet så kommer färgpigmenten fram mer.

Ni ser att Paula Dorfs Twilight fortfarande är den mest intensivt svarta men att även Tigiskuggan ger en bra, tät svärta. HM Dividedskuggan är aningens gråsvart i tonen, men fungerar hyggligt. MAC Carbon är den minst pigmenterade av dem jag testade och ger minst täckning och svärta. Nu ska det påpekas att jag inte byggt färg alls här, alltså jag har använt en pensel att ta upp färg med (e.l.f.s ögonskuggepensel, en likadan till varje skugga)och jag har applicerat skuggan på handryggen utan att lägga mer än ett lager av färgen.

Så, alla ni som funderar på en svart ögonskugga, om jag rekomenderar en är det Twilight från Paula Dorf eller Tigis svarta. Tigis finns även som single-ögonskugga även om jag har den i palettvarianten. HM Divideds ögonskuggor finns tyvärr inte längre. Annars är det ett strålande budgetalternativ.

Kommentarer

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-07-01 22:55:47

När jag har lite mer pengar ska jag spana in Twilight, den verkar vara himla trevlig...

Postat av: marybeth
Publicerad 2009-07-01 23:40:57

Älskar dina tester, mer sånt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-07-01 23:58:58

Emma! Twilight är helt fantastisk!! Du kommer älska den!



Marybeth! Tack! vad kul! Bra om det uppskattas för jag tycker det är lite knepigt att skriva recensioner eller göra test. Svårt liksom.

Postat av: Makeuponista
Publicerad 2009-07-02 10:17:01

Jättebra test! Nu har jag en anledning att inte köpa Carbon, Tack! :D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-07-02 12:49:10

Makeuponista! Ja, vad bra att komma till nytta!

Postat av: Marie
Publicerad 2009-07-02 15:29:53

Jag vet inte varför, men jag känner någon sorts upprättelsekänsla när MAC visar sig vara det sämre alternativet, även när alla har hyllat produkten. Carbon lyfts ju fram som ultimate black, och helt täckande och pigmenterad och så.

Upprättelse för billigare märken, kanske? Hm, jag vet inte. Men om jag söker en svart pressad skugga ska jag leta upp Paula Dorf.

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2009-07-02 17:19:13

Takk for sammenligningen, sånt er nevenyttig. Glad for at du tok deg tid til det.



Jeg har kjøpt en del Tigi i det siste og er storfornøyd med kvaliteten, det eneste jeg ikke liker er foundationens lukt, den er for sterk. Øyeskyggene er knallpigmenterte og den i grønn er blitt min stabelgrønne og som jeg bruker mest om dagene nu som det er tropevarmt.



Ha en fin dag nu.

Postat av: PlasticMuffin
Publicerad 2009-07-02 18:36:42

Jag har faktiskt irriterat mig lite på att carbon känns lite grådassig när alla säger att det är den svartaste svarta. Fast å andra sidan gillar jag att kunna bygga och svärtan. Men visst känns det nästan lite skönt att mac inte alltid är bäst, speciellt när man bor långt ifrån en disk själv :)

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2009-07-02 18:38:09

Enig med Muffin, jeg har heller ikke direkte tilgang til Mac og må finne ut av alternativer.

Postat av: Lea (Marisu)
Publicerad 2009-07-02 20:43:58

Superbra test! Har också uppfattat carbon som aningen grådassig, vilket iofs är perfekt i vissa lägen. Men kul se dem bredvid varandra. Själv tycker jag MUS pollution är svartsvart, skulle vara intressant testa den bredvid andra svarta.

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2009-07-02 21:21:03

Har MUS en charcoal grå forresten, og hva heter den?

Postat av: CC
Publicerad 2009-07-03 12:08:22

Intressant... jag har ju fått den känslan att MAC är bättre på foundation, puder etc än just ögonskuggor.



Var hittar man Paula Dorf i Stockholm? Känner inte till det märket alls..



Är också nyfiken på hur MUS skulle stått sig gentemot dessa..

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-07-03 22:38:46

Sexy S! Ja, Tigi är helt klart bra smink! Jag älskar deras skuggor och pennor! Om MAC har en grå, jo, en matt från en kollektion 2008, tror jag. Vad den hette minns jag inte. Jag är inte så MAC-ig av mig. Alla skuggorna hade med skrivande att göra så typ Graphology eller något åt det hållet?



PlasticMuffin! Jo, det kan vara bra att kunna bygga upp en färg också, men jag har inte upplevt de andra skuggorna som svåra att reglera vad gäller intensitet. Stör mig lite på hypen kring Carbon när den så tydligt inte är lika bra som det sägs...



Lea! Om jag haft Pollution hade jag testat den, men tyvärr äger jag den inte.



CC! Paula Dorf säljs via Inezza.

MAC:s foundations och concealers passar inte mig alls. Så tråkigt... Jag vill ju så gärna...

Hade jag haft MUS Pollution hade jag lätt testat den men den äger jag inte, än alla fall.

Postat av: Lina
Publicerad 2009-07-04 09:57:10

Intressant, jag hade tänkt mig skaffa en matt svart skugga då jag inte tror att jag äger någon om det nu inte finns en i 120 paletten. Brukar alltid använda den svarta skuggan ur min Brow&Liner kit när jag vill ha matt svart....

Hade funderat på carbon men nu så tror jag att det får bli Tigi eller Paula Dorf, hur ligger de till prismässigt?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-07-04 12:39:31

Lina! MAC, Paula Dorf och Tigi är likvärdiga i pris.


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela