Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Ful fredag med Everyday Minerals

Publicerad 2009-01-09 07:15:26 i Eotd neutralt och klassiskt, Sminkans EotD,


Det är lite tråkigt att lägga upp en ful sminkning och putta ner Emmas intressanta inlägg som avhandlar både ett hypat lack och ett dåligt överlack. Glöm alltså inte kolla in vad hon pysslat med i natt! Och ni som inte hann med, missa inte heller det inlägg hon också lade ut igår, det om rouge. Rouge är ju sällsynta här på min blogg annars. Tur att jag har Emma, va? Jag är otroligt glad att ha henne!

Nå, jag puttar ju ner hennes notd nu så då kan jag ju lika gärna även berätta a) vad jag har gjort och med vad samt b) varför det är fult. fast det senare ser ni kanske själva?

Jag har ju tänkt använda mina Everyday Minerals skuggor lite mer nu igen. De har liksom glömts bort då de faktiskt inte är särskilt spännande bredvid de gnistrande, skimrande och färgspakande pigmenten från MAD och Fyrinnae. Jag har dock alltid hävdat att EM haft hög kvalitet. Jag vet inte det längre... Förut använde jag alltid Dignity eller möjligen en Nouvola från Nouba som grund. De är mycket krämigare och håller fast pigmenten mer än en paint pot. Senaste tiden har jag mer och mer övergått till paint pot då det är mycket snabbare att jobba med. Dignity är precision för att få rätt mängd och man måste ha en noggrann applicering för att den inte ska korva sig medan en paint pot går att måla på rätt grovt med en syntetpensel på några sekunder. Men, paint pots är inte speciellt klibbiga. De torkar snabbt till en pudrig sidenyta och då faller EM pigmenten bort... Helt makalöst bleksiktigt resultat.

Nå, så här gick det i alla fall till. Jag lade Paint Pot Painterly från frans till bryn. Därefter tog jag den lila skuggan Net Surfing med rött skimmer i. Den ser ljuvlig ut och mitt tidigare intryck av den har varit positivt. Den lade jag på tre fjärdedelar av ögonlocket, bara innersta delen lämnades bar. Som ni ser blev det ingen färg. Bara en lite grålila anstrykning. Allt skimmer försvann och bara basfärgen stannade och inte ens den i speciellt hög grad.
Därefter lade jag Ginger Peach, en aprikos skimmerskugga från inre ögonvrån upp på brynbenet. Den behöll både färg och skimmer men det är också en del skimmer på rymmen...
En linje av Peacock längs övre fransarna. Mascara från L'Oreal, Telescopic. Klart.
Verkligen inte bra. Verkligen inte kul eller fredagsfint. En utomordentligt tråkig look som inte alls känns speciell på något vis. Tanken var en sorts kombination av min tisdagsfavorit i koppar och gårdagens lila och det jag fick fram är en makeup som ser lite smutsig ut.
Så, alla ni EM-användare. För att få fram djup och intensitet funkar inte paint pot för mig med dessa skuggor. Vad använder ni? Jag måste göra ett försök med Dignity som bas igen också, med samma skugga, så jag vet om det är det som är problemet. Kanske är bara EM sämre än jag mindes. Jag slutade ju använda dem när jag började med MAD och Fyrinnae...

Kommentarer

Postat av: sminkjante
Publicerad 2009-01-09 07:31:32

Intressant att underlaget gör sådan skillnad. Jag tror att det är underlage, jag har två em skuggor som jag använt 1 eller 2 gånger just för att de är så mesiga i färgen.



Trist när det inte blir som du tänkt dig.

Postat av: Viktbloggerskan
Publicerad 2009-01-09 08:08:28

Jag tror att man kan säga såhär: EM ger ett mera "neutralt" resultat, och det är det jag eftersträvar i mina sminkningar ("Jag-men-bättre"). Jag tycker att din sminkning blev jättesnygg, men som sagt, det ligger ju i betraktarens öga :-) Hade inte haft något emot att vara sminkat såhär idag!

Postat av: Lina
Publicerad 2009-01-09 10:00:40

Tycker inte heller att din sminkning är ful men jag ser ju att det inte skrimrar så mycket.

Har en lila skugga från EM som skimrar jätte mycket i burken men när jag provade den på paint pot och lila shadestick så blev det inte så mycket skimmer faktiskt.

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-01-09 11:15:03

Fult är det verkligen inte, men jag förstår hur du menar. Jag tycker att det är svårt att få ett snyggt resultat med EM och Net Surfing upplever jag som en mycket tam skugga. Vore jättekul om du testade EM ihop med Dignity för att se var felet ligger. Jag använder ju oftast en Paint Pot eller Maybellines Color Definer, så jag kör ju på en ganska torr bas. Nåja, nu ska vi inte bara deppa, det är ju fredag! Och Peacock är riktigt snygg;)

Postat av: malin
Publicerad 2009-01-09 11:49:24

naaajs :D kram malin

Postat av: Alexlyndra
Publicerad 2009-01-09 13:19:46

Jag tycker absolut inte alls att et blev fult. Jag tycker fortfarande du lyckas bra med peacock linjen. ;)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-01-09 15:39:32

Sminkjante! Ska absolut experimentera lite och se vad det handlar om.



Viktbloggerskan! Det håller jag inte med om. En ögonskugga som är pigmentrik kan man blanda ner till en mer naturlig färg om man vill men en skugga som man inte kan bygga intensitet med det är bara skit. Så funkar inte Net Surfing på Dignity åker den i papperskorgen. ;D



Lina! Nej, om min teori stämmer så behövs ett oljigare underlag. Vi ska se om jag orkar testa ikväll. Nu lagar jag lunch för fullt...



Emma! Nä, inte deppa. Och dagen är ju inte förstörd ör att man har ful ögonskugga! Ska nog försöka testa med Dignity ikväll. Om jag orkar. Det eller städa inför GQ's besök? Hm....



Malin! Tack!



Alexyndra! Ja ja, Peacock är inget problem! ;D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela