Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: torr vinterhy

Publicerad 2009-02-04 18:51:04 i Veckans bloggtema,


Jaha, jag har ju själv hittat på veckans bloggtema så jag får nog bita ihop och svara också...
Jag har ju världens mest normala hud på hela mig. Ibland kan jag dock bli torr på smalbenen och fötterna samt armbågarna. Dessutom gillar jag att smörja in mig med olika krämer så även om jag inte är torr brukar en klick kräm få komma fram efter dusch eller bad. Dock, i ärlighetens namn, inte alltd.
Ja, ni förstår ju att jag pratar body lotion nu, eller hur?
Om jag blir torr på någon fläck så kastar jag mig över Canoderm eller Propyderm från Apoteket eller en fet body butter. Oftast är nog apotekets krämer bättre för de går in snabbare i huden, men det beror ju på när på dygnet man ska smörja in sig också. Jag vill helst ha något som luktar gott om jag hinner med att vara kladdig...
Är jag inte speciellt torr utan bara "vanlig" slår jag gärna till på t.ex Aqualinos vaniljdoftande body lotions eller nya favoriten från ACO med dofta av vanilj och äpplen. Eller Dove eller Nivea.
Oj, Nivea Soft använder jag året om till allt. Knän och aniskte, händer och hud överallt, helt enkelt. Älskar Nivea!
För seriösa torra partier, när det blir så att det kliar, spricker eller flagar (ytterst ovanligt på mig) så är Vitalis eller Niveas kräm i platta blå burken oumbärliga.

Mer smörj jag kan berätta om är handkrämer. Jag älskar Vitalis till torra, spruckna nagelband, men hinner sällan låta den sjunka in ordentligt och då hoppar jag det och kör ACO nagelbandskräm som är snabb. Den använder jag även på läpparna, faktiskt. Och Olivas läppbalsam. Men den använder jag inte på naglarna, konstigt nog. Kanske ska testa det... Nagelbandskrämen från ACO luktar bättre än Olivas läppbalsam och är minst lika bra på torra läppar. Men det var en parantes. Den handkräm med Canola Oil som finns på apoteket älskar jag också och med den smörjer jag händerna varje kväll innan jag somnar. På dagarna återfuktar jag gärna med en Avojuice från OPI. Jag har dock slarvat på sistone och mina händer är ovanligt torra och nagelbanden  rätt dåligt skick för att vara jag.

Ansikte då? Ja, till och med jag känner att jag blir lite torrare i ansiktet under vintermånaderna. Mest känner jag av läpparna som torkar och stramar lite. Läppstift , Nivea, Vitalis eller nagelbandskräm på dem. Eller kräm av vilket slag som helst.
Just nu använder jag Ldbs fytande olivtvål för att ta bort smink och varvar den med Olivas mousserengöring. Den rengöringen är överraskande bra så jag minskar mina tvålexcesser en del och det är säkert bra. Olivas rengöring är faktiskt den bästa jag testat hittills, men inget toppar tvål helt. ;D
Däremot smörjer jag in ansiktet med ansiktskräm efter att ha tvättat mig. Det gör jag inte alltid annars utan det är en "vintergrej". Nu har jag använt L300 krämen som kom i julklappen och den funkar faktisk ganska bra. Och så lite handkräm på kinder och panna och läppar om jag inte har smink när jag smörjer in händerna. Funkar perfekt! Eftersom dagkrämen från L300 är slut nu så har jag gått över till nattkrämen men märker ingen direkt skillnad. Och ibland hugger jag en av krämerna från Apoliva istället och det går bra det med. Men kvaliteten på min hud var precis lika bra eller dålig förra vintern då den huvudakligen fick Nivea Soft. Att jag kör dessa krämer nu är för jag har fått dem och de fungerar lika bra. Men Nivea Soft luktar godare.

Ja, det var det hele. Hur gör du?

Kommentarer

Postat av: CrazyNails
Publicerad 2009-02-04 19:49:31

Jag blir avundsjuk på din hy speciellt i ansiktet. Min klarar inte av vanlig kräm där bara min hemma gjorda oljor. Antingen får jag plitor eller eksem i ansiktet och kroppen skulle inte klara sig utan smörj.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-04 20:40:17

C-N! Ja, med huden har jag tur! Hoppas det håller i sig. Mamma har exem och så men fick det efter att hon passerat 60...

Postat av: CC
Publicerad 2009-02-04 23:04:11

Åh, jag skulle kunna skriva en bok om torr hy suck, var glad att du inte är född med det..Eksem är också jättekul...not

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-02-05 00:55:54

Oj oj, duktig flicka! Oväntat att du trivs med ansiktskrämen... Jaa du, vad gör jag. Hmm inget särskilt, hatar att smörja kroppen, så trist. Jo förresten, jag använder tistelolja i ansiktet innan min ansiktskräm på nätterna, men det är nog allt. annars gör jag som vanligt, tillräckligt krångligt ändå.

Postat av: Marie
Publicerad 2009-02-05 01:34:15

Jag tycker att det är intressant att den mest sminkenergiska bloggaren har minimalt hudvårdsintresse :) Självklart är det ju lätt att se hur det kommer sig att du har rätt enkla rutiner - du har liksom inga problem. Men det är ändå roligt, det ena brukar ju ge det andra och så står man där med trendig frisyr, peeling, smink, ögonkräm, nail art, tupperware och jag vet inte vad! :D

Bra tycker jag att det är iaf, och du är ett sunt bloggtillhåll när man själv börjar känna att hela jäkla branschen och alla kringliggande beautyintressen suger in mig.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-05 06:21:10

CC! jag är tacksam över att ha en snäll hud. Fick tillräckliga bekymmer med allt annat. ;D



Emma! Ja, jag smörjer ör glatta livet. Fått en plita i pannan men det gör inget. Liten och diskret... ;D



Marie! Ja, uch, jag skulle aldrig hinna eller orka vara så trendig eller medveten. Jag gillar ögonskuggor och nagellack och sen får det vara bra. Hår, hud och kläder är inte lika spännande...

Postat av: Marie
Publicerad 2009-02-06 00:25:25

Och så ska det vara! Skit i det som inte är kul.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-06 20:15:52

Marie! Precis! :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela