Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Boktemat: Harry Potter

Publicerad 2009-02-20 07:18:37 i Boktema 2009,


Ingen har väl missat J K Rowling oerhört framgångsrika skapelse Harry Potter? Om någon av er skulle ha bott på mars så kan jag avslöja att det handlar om en föräldralös pojke, Harry Potter, vars föräldrar gick bort under mystiska omständigheter när han bara var en baby. Harry bor nu hos sin moster, morbror och kusin, och nej, precis som ni säkert misstänkte så är de inte alls snälla! Som tur är för Harry så kommer på hans födelsedag ett brev med en inbjudan till den magiska skolan Hogwarts där hanska få lära sig att bli en riktig trollkarl, precis som sin mamma och pappa! Trots att hans släktingar tycker att det är en fasansfull idé så bär det av till Hogwarts och en fantastisk värld full med med magi, trollkarlar, drakar och andra sagoväsen, men också med en mycket ond fiende som Harry knappt visste existerade. Sådär, nu ska jag sluta, men åh, Harry Potter är så bra, har ni inte läst så gör det! Jag måste erkänna att det gick lite kalla kårar längs med min ryggrad när jag skrev detta, en omläsning känns mycket aktuell alltså. Filmerna är förresten också bra, och till sommaren kommer Harry Potter och halvblodsprinsen, den näst sista delen på bio, det ser jag fram emot...


Så, några bilder med då. De fyra första delarna är på svenska och de tre sista på engelska, därav de olika utseendena.



// Emma

Kommentarer

Postat av: Marina
Publicerad 2009-02-20 09:20:43

Åhh Harry Potter, dom gillar jag! Är man barnslig då eller...?? Ska bli kul att se hur ni tolkar temat, finns ju mycket att hämta inspiration från i de böckerna helt klart. Lite fångvaktare från Azkaban (stavning) kanske, eller mandragoror eller bara skräck i största allmänhet mooohooohaaaa! Å nearly headless Nick, hihi!

Postat av: makeuup
Publicerad 2009-02-20 16:05:31

Spännande att få se vad ni hittar på :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2009-02-20 18:26:14

Marina! Klart man inte är! Jag gillar många ungdomsböcker, men vägrar se mig som barnslg. Eller, kanske lite då...



Makeuup! Ja, Emmas är uppe nu och snart ska ni få se min. Ganska snart alla fall...

Postat av: Fru Choklad
Publicerad 2009-02-20 22:06:41

Harry Potter hör till mina favoriter. (Jag tror faktiskt att jag är lite kär i Prof. Snape eller så är det Alan Rickman. Har inte bestämt mig så noga för vem hi hi.) Oj oj det här temat kan man göra mycket med. Tänk bara på Professor MacGonagalls klänning (den gröna) det går att göra en make bara på den! Din Slytherin tolkning känns helt rätt. Du har fångat det otroligt bra. Supersnygg är du som vanligt.

Postat av: Purity
Publicerad 2009-02-21 18:40:50

Håller på att läsa om böckerna på engelska nu (vägrar läsa dom på svenska efter att jag har läst dom på engelska, läste de tre första på svenska men efter att ha läst originalen har jag insett hur fruktansvärt dålig den svenska översättaren är och hur mycket av böckerna som går förlorat i och med översättningen), har aldrig läst alla 7 i sträck förut så det blir som en enda jättelång bok =) är på bok 6 nu. Ska bli kul att se era tolkningar, jag körde ju på HP-tema för ett tag sen!

Postat av: Emma P
Publicerad 2009-02-22 17:32:59

Fru Choklad: Ja Harry Potter är underbar! Jag är lite kär i Sirus Black, samt även i Voldemort, eller ja, egentligen i Ralph Fiennes. Vad kul att du gillar min tolkning! ja jag vet, det finns så mkt att gå på, men sanningen är att jag drabbades av lite idétorka, tyvärr... Och tack:)



Purity: Ja jag har också läst de tre första på svenska, men upplever faktsikt inte att de är så dåligt översatta... Nåja, har ju inte läst dem på engelska än, så svårt att säga. Fyran har jag läst på båda, occ de tre sista på enbart engelsak. Jag vet! Tänkte på dina tolkningar och hade tänkt kasta in en länk, men hade så bråttom när jag la in det på bloggen. Ska fixa det nu ist, för de förtjänar verkligen lite extra uppmärksamhet!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela