Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Året som gått på Sminkans blogg

Publicerad 2009-12-30 20:24:48 i Allmänt,

Ja, jag vet, jag är tidigt ute med min årskrönika men det här året har innehållit en hel del och när jag ändå blev klar med inlägget tänkte jag att ni kan få det redan nu, lite innan nyårsafton. Ett händelserikt år alltså. Vi startade vårt boktema, Emma och jag träffades första gången och jag fick min "egen" ögonskugga gjord till Brite Birds bloggkollektion! Inte illa, va? Ja, det har ju hänt en del annat också.

Jag började året storstilat och älskade att blogga. Det var så roligt att ha Emma med sig in i det nya året. Inspirationen växte liksom när man var två och man kunde bolla idéer. Dessutom startades 2009 med flera olika temaveckor. Det var färgveckor, naturfenomensveckor med Rouaa, gudinneveckor, blomteman och planeter. Jag hade jättekul med alla er som var med i de olika utmaningarna på de olika veckorna och jag tyckte det var kul att göra gudinneveckan då man ju fick skriva om lite annat än bara smink. Dessutom startade vi i januari det bästa på bloggen, boktemat! Det har varit lite av och till nu på slutet men boktemat är definitivt något vi hoppas kunna återuppta när vi hunnit läsa lite fler böcker. Alltså, vi läser ju hela tiden både Emma och jag, men vi har inte alltid läst samma böcker och dessutom är ju boktemat nischat mot ungdomsböcker och fantasy. Det har alla fall varit väldigt roligt att få leva ut två intressen på samma gång i och med boktemat och vi hoppas ni också har gillat det.

Smink var alltså kul i början av året. Sen började jag tappa lite av lusten och det blev inte så mycket smink under hösten. Vilken tur då att vi hade Emma, tänker ni, men, Emma var på 10 veckors praktik så hela bloggen blev lite mindre frenetiskt uppdaterad. Dock aldrig bortglömd. Dessutom dök vissa saker upp som gjorde att man liksom inte kunde värja sig för sitt sminkintresse. Sanna lanserade Brite Bird och jag älskar märket! Vilka underbara färger! Dessutom handgjort av Sanna själv. Mängder med pigment och skuggor inköptes alltså under hösten. Dessutom fick jag erbjudandet att skapa min egen skugga hos Sanna. Den skulle ingå i Brite Birds bloggkollektion. Jag bad Sanna skapa en trioskugga med färger inspirerade av min katt Sabina och det gjorde hon. Det blev en helt fantastisk skugga i en helt fantastisk kollektion! Sen fortsatte ju min passion även för andra märken på mineraler som Makeupcosmetics och Fyrinnae. Jag återupptäckte även mina gamla favoriter Make Up Store, vilket var roligt. Dessutom lyckades jag smitta Emma med MUS-feber och hon köpte de skuggor jag suktat efter så länge. Jag måste också ha dem!

Emma ja, hon har förgyllt bloggen hela året. Hon började ju blogga hösten 2008 och har under 2009 firat ettårsjubileum med en härlig tävling och gjort mängder av vackra makeuper. Hon har även startat nya, spännande kategorier som ”tre favoriter” och ”mineralrougeguiden”. Jag är verkligen stolt att ha Emma till medbloggerska, speciellt som hon kan saker jag inte kan och är intresserad av sådant som ni läsare faktiskt vill ha. Rouge och hudvård och sådant. Fantastiskt bra att vara två på det sättet! Emma har gett oss massor av intressant läsning och vackra sminkningar.

Naglar är ju något som både jag och Emma intresserar oss för. Nagellack har det visats åtskilliga här på bloggen och ett tag dominerade nog nagelinläggen. Den stora köphysterin på Ebay resulterade bland annat i mängder av Sally Hansenlack men det dök också upp nya kollektioner från de ”vanliga” märkena på bloggen. Nu på hösten har vi, till vår glädje, kunnat presentera fyra av Nubars nya kollektioner. Det samarbetet är vi jätteglada för eftersom Nubar alltid hört till favoriterna! Förutom Nubar och Sally Hansen har ni kunnat se lack från aktuella kollektioner från China Glaze, Zoya, Color Club och OPI. Målet är att kunna visa lacket på rättvisast möjliga sätt. Kan vi så fotar vi i dagsljus men skiljer sig lacket markant i olika ljus försöker vi visa det med. Och visst är det bilder med bara konstljus i bloggen. Massor av dem. Vad gör man i ett land där solen halva året bara syns medan man är på jobbet…

Annat roligt vi kunnat tipsa om och visa upp har varit bland annat Manlypaletter och Walespaletter vi köpt från Ebay, ögonskuggor, så kallade Hot Pots, från Coastal Scents. Mer ögonskuggor från Makeupcosmetics och Brite Bird. Emma visade upp Piha Black, det läckra läppglanset i svart från Lancome och penslar från Sigma samt sitt enorma nagellackshaul från Bulgarien. Jag gjorde tester med olika paint pots för att se om det blev skillnad på ögonskuggorna beroende på färgen på basen. Vi tipsade om bra primers för ögonskuggor och vi testade mascaror, foundations och krämer och allt möjligt annat. Jag kämpade på med mina swatchinlägg med liknande lack sida vid sida och Emma startade sin serie med inlägg om månadens favoriter och skrev sitt första, och hittills enda, inlägg i mineralrougeguiden. Vi hoppas på mer där eftersom många verkar älska rouge. ;D

Ja, det är året som gått, 2009. Nu planerar vi att återuppta Boktemat någon gång i januari och vi tänker väl fortsätta köra på som vanligt. Vi får se hur det blir. Har ni förslag på saker ni önskar se mer av eller som ni saknar? Vi lyssnar gärna på dem! Antalet läsare ligger ganska konstant för oss, men antalet kommentarer har sjunkit. Hoppas det inte är för att vi är alltför tråkiga. Att ha en sminkblogg är ju ganska begränsat till sina ämnen och Sminkan har ju en speciell stil. Jag ska inte ljuga, det har varit svackor och många gånger tänker man att det är rätt fånigt att fortsätta sminkblogga. Varför, liksom? Jo, för när man är väl står där med sitt smink, som man ju älskar, är det faktiskt vansinnigt kul att dela det med andra som också gillar smink. Vi är inte så många ”hard core smink-lovers” i världen. Få finner den njutning och glädje som jag känner när de ser 200 små burkar med färgat pulver framför sig. Men ni gör det och det gör er till mina bästa sminkkompisar! Hoppas ni vill hänga med ett år till.

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela