Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Emma testar Makeupcosmetics mineralfoundation och rouge

Publicerad 2008-10-11 20:48:47 i Emma testar,

Emma testar: Makeupcosmetics mineralfoundation och rouge

Jag är en inbiten användare av mineralsmink, så när Sminkan frågade mig om jag ville testa foundation och rouge från det svenska märket Makeupcosmetics, (hädanefter refererat till som  MUC) sa jag självklart ja. Jag har testat en löspuderfoundation i den ljusaste färgen, Kathy, för ljus till blek hy, samt ett rouge i färgen Cassie, en färg som beskrivs på hemsidan som milt rosa.


MUCs mineralfoundation är fri från Bismuth Oxychloride, är vattenfast, har SPF 19 och det går dessutom att köpa prover av, så att man kan känna på färg och formula innan man slår till på en stor burk. Prover kan  köpas tio valfria för 49 kronor, de kommer då i små burkar. De stora storlekarna av foundation, rouge och liknande produkter är förpackade i 20 gramsburkar med strölock.


All natural mineral foundation Kathy

Jag har testat denna foundation av och till under några veckor. Mitt första intryck var "oj vad det dammar!" Det intrycket har delvis hållit i sig, det flyger ganska mycket puder i luften när man använder denna produkt. Här är det alltså viktigt att man verkligen arbetar in produkten i borsten, och dessutom slår av överflödet mot locket, något som jag är väldigt dålig på, så det är nog egentligen rätt åt mig att jag blir lite pudrig på tröjan:)


Om vi bortser från den något knixiga appliceringen så tycker jag faktiskt att detta är en helt okej vardagsfoundation. Den känns bra på huden och täckningen går att bygga upp, dessutom så tycker jag att hållbarheten är riktigt bra. Utöver detta så ger den faktiskt ett riktigt matt intryck. I burken tycker jag att man kan ana skimmer, men väl på huden så är detta verkligen ingenting som jag har störts av, bör väl tillägga att jag använder ett löst mineralpuder ovanpå, för det mesta Everyday minerals finishing dust.


Hade jag varit ny inom mineralfoundation hade jag nog tyckt att denna produkt hade känts underbar på huden, men nu måste jag nog säga att jag föredrar Everyday minerals och MACs mineralfoundation, då dessa är mer lättapplicerade och ger ett mer täckande resultat. För den som är ute efter en prisvärd foundation för vardagsbruk och som inte behöver så mycket täckning, tycker jag dock att detta kan vara ett bra och prisvärt alternativ. För mig är det helt klart ett plus att MUC är ett svenskt märke, och att man alltså inte måste hålla på och krångla med internationella beställningar. Planerar ni att beställa föreslår jag dock att ni först slår till på ett prov, då färgsortimentet är tämligen begränsat, och den ljusaste nyansen Kathy, faktiskt är lite för mörk för mig. Dessutom har Kathy en ganska stark dragning åt det gula hållet och borde därför passa varma hudtoner bäst.


Pris: 169 kronor för stor burk + kabuki, 99 kronor för en stor burk, 49 kronor för 10 stycken valfria prover

Innehåller: Mica, Sericite, Titanium Dioxide, Iron Oxide, Zinc Oxide


Mineral rouge Cassie

Mitt utlåtande om detta rouge kommer att bli mycket kort, helt enkelt för att jag inte tycker att färgen passar mig och jag har därför testat det ett begränsat antal gånger. I burken ser detta rouge lite gammelrosa och ganska neutralt ut, men på mig ser färgen betydligt varmare ut. Förutom färgen har jag inget ont att säga om detta rouge, det är lagom pigmenterat, det ger alltså en tydlig effekt, men är inte svårapplicerat som vissa extremt pigmenterade rouge kan bli. Då min hy tenderar bli igentäppt och irriterad av vanliga rouge försöker jag att använda mineralrouge så mycket som möjligt, och då fungerar detta rouge utmärkt. Det irriterar inte min hy, det är lättapplicerat och det har bra hållbarhet. Helt i klass med de flesta andra mineralrouge jag har testat, men till ett betydligt bättre pris än många stora märken. Detta rouge kommer jag säkert att köpa fler av, även om jag först kommer att köpa prover, då de produkter jag har testat från MUC har haft en dragning åt den varma färgskalan, vilket inte gör sig så bra mot mina kalla färger.


Pris: 89 kronor för en stor burk, 49 kronor för 10 stycken valfria prover

Innehåller: Mica, Sericite, Titanium Dioxide, Iron Oxide, Zinc Oxide.

Vill ni besöka butiken? Här är en länk!

Kommentarer

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-10-11 20:52:46

Vilket bra jobb du gjort! Verkligen en bra recension. tydlig och balanserad! Välkommen med en ny kategori här i bloggen!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-10-12 11:19:35

Otroligt bra recension. Synd att utbudet av färger inte är så stort.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-10-12 12:29:18

Sminkan: Tack så mkt:) Det gick lite segt, men känns som om resultatet blev okej. Kul med en ny kategori;)



Sminkjante: tack så mkt, vad glad jag blir! Ja, det är synd faktsikt, hoppas att färgutbudet på foundations ska öka, det gör ju ögonskuggeutbudet, så det verkar ju inte omöjligt...

Postat av: Sexy Sadie
Publicerad 2008-10-13 12:23:57

Tusen takk for lenke til butikken!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela