Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Ett inlägg för Rocketqueen!

Publicerad 2008-03-09 17:08:55 i Allmänt,

Ja, ni andra får ju läsa det om ni vill, men det här är faktiskt ett inlägg som borde ligga i en tråd på forumet på www.Pret-ty.se. Det blev så många bilder att jag istället valde att lägga det här, i bloggen.
Rocketqueen frågade om favoritaccessoarer i forumet och då kom jag att tänka på min egen lilla lollektion favoriter. Jag är en bijouteri-tjej. Har alltid haft mycket smycken. Stora smycken har det ofta varit också. Jag har många jag gillar för att de är snygga eller så, men några har en speciell betydelse. Det är dem jag tänkte visa här.
image3878
Ringen i silver är från 70-talet. Min moster bar den jämnt. Jag minns hur mycket jag beundrade den som barn. Jag beundrade henne något vansinnigt över huvud taget. Hon hade smink, svallande lockar i kastanjebrunt, långa lackade naglar och on var smart, snygg och rolig som ingen annan. Jag älskade henne så oändligt mycket. Gör det fortfarande. Hon hade älskat den här bloggen! Tyvärr är hon borta nu. Hon dog när jag var 17 år. Då ärvde jag ringen som minne. Varje gång jag bär den tänker jag på min moster och på hur mycket hon påverkade mig. lärde mig och betydde för mig.

Halsbandet med svart sammetsband får representera alla mina olika halsband som jag bär. Just det här har jag haft nästan varje dag i ett år. Det passar min klädstil perfekt. Dessutom får jag alltid komplimanger för det, så på något sätt måste det vara rätt för mig. Annars är det inget speciellt med det. Det är köpt på KappAhl för några tior. Jag trivs i det, men det har inte så mycket historia.
Ormarmbandet däremot! det fick jag av två kollegor när jag slutade på mitt förra jobb. De hade hittat det på en loppis och tyckte det skulle passa mig. Det gör det! Det är också ett smycke som alla kommenterar. Jag tycker det är så underbart att jag hade kollegor som brydde sig så mycket om mig att de letade tills de hittade något som passade mig på riktigt! Det visar kärlek tycker jag!

Halsbandet och örhängena med dödskallar fick jag av en av mina lärarstudenter. Idag är hon naturligtvis inte bara en VFU-student jag haft, hon är en vän, men vi lärde känna varandra när hon hade sin praktik hos mig. Hon är en fantastisk tjej som jag är glad att ha som vän. Vi är ganska lika på vissa sätt. Svartklädda goth-tjejer som försökt kamma till sig lite och bli lärare.
Halsbandet och örhängena är från Buttricks. Jag tycker de är helt fantastiska och har dem ofta, ofta! Lite hårdrock över dem!

Mitt kors från Moskva älskar jag också. Jag är ju inte kristen, men jag kan inte låta bli att bära det här ibland. Jag vägrade falla för frestelsen länge, men jag har aldrig kunnat göra mig av med det. Det är så snirkligt och fint. Och jag ser det lite som en amulett mot allt ont. Baksidan är så fn också, med sin text!

Så ska jag visa ett litet smycke jag köpt i Israel. Jag gillar amuletter. har flera versioner av denna och även den arabiska Fatimas hand. Jag är ganska vidskeplig tror jag. Det här är dock min favorit. Långt liv vill vi väl alla ha? ;-)

Slutligen ett halsband jag köpte i Prag när jag fyllde 18 år. Älskar det! Visst är det vackert! Och när jag har det minns jag en massa fantastiskt som hände då. Inte bara resan eller förälskelserna eller festerna. Men hela grejen. 18 år och världen låg framför en fylld av möjligheter. Jag minns ur det kändes att brinna för ideal. Att orka ta ställning och hur det var att prova sina egna gränser och hitta sin egen person. fast det tog tid... Oj, vad tid det tog.

Som grädde på moset tre bilder på mig från för lääääänge sen. Jag är 18 på bilden från Holland. Står på en pir med dåvarande killen vid fötterna. De andra två bilderna är från jag var 19, tror jag. Den där jag har jeansjacka och ser så glad ut är från Moskva. Jag hade precis flyttat dit. Den svartvita vet jag inte var den kommer ifrån. Sannolikt har jag behövt bilder till visum eller något liknande. Det fåniga är att jag är osminkad på alla bilderna. Lite läppstift på den "glada" bilden men annars ingenting. Hittade dem i mitt smyckeskrin och var tvungen att visa dem. Vad säger du, RQ, visst ser jag ung och oskuldsfull ut!

Vad säger ni om produktiviteten då? Så här många inlägg har jag aldrig skrivit på en dag... :D

Kommentarer

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-03-09 17:19:41

"Ringen i silver är från 70-talet. Min moster bar den jämnt. Jag minns hur mycket jag beundrade den som barn. Jag beundrade henne något vansinnigt över huvud taget. Hon hade smink, svallande lockar i kastanjebrunt, långa lackade naglar och on var smart, snygg och rolig som ingen annan. Jag älskade henne så oändligt mycket. Gör det fortfarande. Hon hade älskat den här bloggen! Tyvärr är hon borta nu. Hon dog när jag var 17 år. Då ärvde jag ringen som minne. Varje gång jag bär den tänker jag på min moster och på hur mycket hon påverkade mig. lärde mig och betydde för mig."

Det stycket fick mig att gråta något otroligt.
Må hon vila i frid.
Jag har också en moster som jag känner samma sak inför... hur ska en 5 åring känna inför sin bästa väns (moster) bortgång? Ibland så känner jag mig som den dära 5 åringen när jag tänker på henne...
Tack Sminkan! det triggade fram känslor som jag trodde var nertonade.
Tack tack tack!

Och underbart vacker är du! Både nu och då.

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-03-09 17:26:42

Woooow! Det här är ett av de underbaraste inläggen någonsin! Jag är glad och det är otroligt härligt att få se alla dina vackra saker och framför allt att få höra vad de betyder för dig!

Ringen från din moster är otroligt vacker! Och vilken historia! Jag är övertygad om att din moster ser det här och gläds och jag passar på att skicka en liten hälsning till henne! Vilken fantastisk människa hon verkade vara! Jag älskar att ringen är både glatt och strukturerad, sådana kontraster tycker jag extra mycket om.

Sammetsband tror jag egentligen aldrig att jag haft, men jag minns att när vi gick i fyran eller så så ar det en tjej i min klass som hade en sammetschoker i svart med ett litet hänge fram. Åååh, så avundsjuk jag var på det då! Det var det snyggaste jag någonsin sett! Du lär ju passa kanonbra i det!

Ormen, vad kul det är när folk tänker på en och hittar saker som passar perfekt! Coolt att din vän hittat döskallarna på Buttericks! Har du förresten sett att det finns ursnygga fjädermasker där, i stil med sådant man brukade ha på maskeradbalar förr i tiden. Wow för dem!

Moskvakorset är helt otroligt vackert i sin robusthet. En favorit, trots att jag inte är mycket för kors! Jag har fortfarande inte kunnat få mig till att bära ett vanligt kors, bara ankhen. Egentligen är det inte så viktigt nu längre, men jag har inte hittat något jag dragits till än! Baksidan på korset är ju otrolig. Vad står det på framsidan?

Fatimas hand gillar jag och även Israelsmycket! Hur var Israel?

Berättelsen förknippad med Pragstenen, wow! Vilka underbara minnen! Fantastiskt vacker sten. Jag försöker själv hitta något i samma stil, men gärna med rökkvarts.

Och OJ!!! Dina foton! Sådär är precis som jag tänkt mig dig! Du har en underbar utstrålning och vad kul det är att se gamla kort! Oja, väldigt ung och oskuldsfull... ;) Tack för att du har visat allt det här, jag är överväldigad och riktigt glad! Kommer nog kommentera fler gånger på det här...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 17:35:49

Rouaa! Jag gråter ofta när jag tänker på min moster. Men hon finns i mitt hjärta. Jag tänker så ofta på henne, speciellt när jag sminkar mig eller lackar naglarna eller hör en låt jag tror hon skulle ha gillat. Så är det, man kommer aldrig över det helt.

RQ! Glad att du uppskattade det! Inlägget alltså. Det blev så himla långt. Missade dessutom det släta guldarmbandet jag alltid har på höger handled. Det fick mamma av pappa i 30-årspresent och så fick jag det när jag fyllde 30. Historia! ahr aldrig tagit av det sen dess.

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-03-09 18:02:30

vad roligt det var att läsa det här inlägget, jag har nog ett uppdämt behov av att lära känna dig bättre :)!
att resa till israel var även hos mig en del av "hitta-mig-själv-resan", bodde månader i jerusalem, pluggade även hebreiska på ulpan. när var du där? jag var där -92 och -93. kom dock inte hem med ett "hai"-smycke, ALLA hade ju såna....

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-03-09 18:18:31

Åhh, så roligt att få veta lite mer om dig! Och vilken snygging sen! Och vilken spännande resa genom livet du började redan som ung! Dessutom är det alltid roligt att höra historien bakom personliga saker, dessa saker är ju inte bara smycken utan en kronologi över ditt liv! Tack för inblicken!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 18:20:03

Glamqueen! Jag var i Israel 95 och 96. Det var verkligen fantastiskt! Och skrämmande... Jag, vet, alla hade ett "hai" men, ja... Jag var en av dem!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 18:22:39

Veronica! Nå, så spännande resa vet jag nu inte. Du har ju en hel del att berätta om du med! Men jag har gjort mit personligaste inlägg hittills, så det är ju något att fira!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-03-09 18:27:35

haha, inget fel på "hai".. vad gjorde du där? hängde runt och småjobbade eller bodde du på kibbutz? jag flydde från min kibbutz efter 2½ långa , klaustrofobiska månader och liftade runt en massa. those were the days.. jag var helt övertygad om att jag måste flytta dit, men fick det hela definierat som "jerusalemsjukan" i en DN artikel senare.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 18:38:58

GQ! Gjorde ingenting. Kollade läget. Hade ju min "jag ska bli jude-period" från jag var 12 tills ja, nu? Nej, jag vet inte, den gick i alla fall över. Jag försökte till och med konvertera när jag bodde i Moskva. Gav upp för jag är inte tillräckligt andlig tror jag. Men jag är fascinerad av judendomen och av judarnas kultur och historia!

Postat av: leonie
Publicerad 2008-03-09 19:38:20

Vilket intressant och personligt inlägg.Vacker och sorglig historia om din moster.Jag förstår att den ringen är ovärderlig för dig.
Accessoarerna var fina allihop, jag gillar särskilt dödkallarna,korset och ormarmbandet.
Jag ska till Prag om några veckor, en resa jag verkligen ser fram emot.

Postat av: dami
Publicerad 2008-03-09 19:45:12

Å, vilket fint inlägg! Det var verkligen generöst av dig att bjuda alla på dina vackra smycken som alla bär sin historia. Det är fantastiskt vad som kan "gömma" sig bakom ett smycke. Och dina oskuldsfulla bilder - härliga. Du verkar vara en fascinerande människa, nyfiken och modig.

Postat av: MakeUpMyLack- Sanna
Publicerad 2008-03-09 19:57:49

Oh yeah! Underbart inlägg!
Jag blev helt fast i texten. Det fick mej att fara iväg i tankarna.
När jag ser smyckena blir jag sådär att jag bara vill känna och titta sådär extra noga.
Döskallarna

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 20:32:15

Leonie! Ja, dödskallarna är söta! Prag är fantastiskt! Hoppas du får en härlig resa!

Dami! Tack! Modig... kanske. Men rädd ibland också. Så är vi nog alla. Lite av allt! ;-)

MUML-Sanna! Jag visste att du skulle gilla dödskallarna! :D

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-03-09 20:50:33

haha, min jag-ska-bli-jude- period är inte över än, även om det har blivit lightare variant. lustigt när man stöter på folk som har gått igenom samma sak...
nu blev jag nyfiken på moskva: hamnade du där via israel? (läs: träffade en ryss, typ..). jag hamnade i holland via israel iaf (läs: träffade en holländare i dahab..)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-09 21:32:22

GQ! Nej, jag hamnade i Ryssland före. Flyttade dit när jag var 19. Kom hem till Stockholm -94. Sen var det två korta turer till Israel. Inte alls speciellt avancerat. Jag lyckades med att träffa en holländare i Prag, det är han som sitter nedanför mig på bilden. :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-03-09 22:24:04

underbart inlägg! Smycken är så roligt och det är så mkt roligare när smyckena har en historia! Jag har en guldklocka som jag har fått av min mormor som fick den i förlovningspresent av min morfar t ex... Fördelen med smycken är ju att de aldrig blir för gamla eller att man växer ur dem... Fast jag gillar kläder med historia också, jag har en kjol som en gång var min mormors klänning:)

Du har verkligen en rolig smyckessamling! Ormarmbandet oc ringen efter din moster är underbara! Det är så roligt när man har något som man känner "verkligen är jag"! Och saker som "betyder" någonting är så himla spännade tycker jag. Att ta på sig en amulett är lite som att kliva in i en saga.

Sammetsband tycker jag är så vansinnigt snyggt! Jag hade flera stycken när jag var yngre, men har inte sett något på länge, men nu blev jag verkligen sugen! Jag kommer ihåg att jag gick och hoppades i åratal att det skulle bli modernt igen, så att jag skulle hitta något, det är så fint enkelt och lite mystiskt...

Jätteroligt att få se lite bilder på dig, det är ju lite extra spännade eftersom man sällan får se mer än dina ögon och du är verkligen jättesöt! det är tur att du lägger ut lite bilder på dig ibland så att vi får stilla vår nyfikenhet lite:) Slutligen tycker jag att det är fantastiskt roligt när folk bjuder på en liten bit av sig själva på det sätt som du har gjort i detta inlägg. Det gillar jag, jättemycket!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-03-09 22:51:06

jaaa, han liknar tom "min" holländare..!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-10 06:21:19

Emma! Jag är mig inte så lik längre. Jag har mycket mörkare hår till exempel. Det blonda växte bort och blev svensk, hederlig råtta! :D
Kul att du gillade inlägget! Det är ju för mina trogna läsare jag skriver, och du är ju en av dem. En exklusiv liten klubb! Snart gör jag pins och skickar till er! ;-)

GQ! Haha! Du skojar? Två meter lång punkare? ;-)

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-03-10 07:50:33

Härligt med smycken som har en historia. Korset tyckte jag var fint.

Postat av: SantaCarolina
Publicerad 2008-03-10 08:30:34

Vilket fint halsband, det från Prag föll mig verkligen i smaken! Och så underbart söt du är! Älskar när du lägger upp bilder på dig! hihi...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-10 18:08:35

Sminkjante! Ja, det är inga dyra smycken, men ovärdeliga för mig!

Santa C!Visst är det fint! Det är en solklar favorit. Så enkelt men ändå speciellt!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-03-10 21:51:39

är inte alla holländare två meter långa :D!? punkare vet jag inte, allmänt flummig med rosa jeans och söndertvättade-jeans-looken..glada 90-talet..
han ersattes så småningom av en annan (lång) holländare, vi räknar kallt med att vår son blir 1.95..!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-03-11 07:53:47

GQ! Du har rätt! Alla holländare är 2 meter långa! Har aldrig känt mig så liten med mina 173cm som jag gjorde i Holland! Jag bytte ut min mot en helt annan nationalitet istället. Kanske var dumt? Jag hopas din son blir lång. Lång är alltid bra! :-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela