Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Hur sminkar vi oss under sommaren?

Publicerad 2008-06-18 13:37:47 i Veckans bloggtema,

Hur sminkar vi oss under sommaren? Speciella midsommartips? Ja, det är veckans bloggtema på Pret-ty.

Svaret är lite dubbelt. Om jag sminkar mig så gör jag det likadant som andra årstider. Samma Foundation, samma rutiner och mängd av ögonskugga och så vidare.  Visst kan färgvalet se lite annorlunda ut. Jag använder t.ex. mer pasteller och så, tror jag, men det är inte en regel. Jag kan mycket väl ha svartsotade ögon i juli. Humöret avgör mer än årstiden. Jag använder lite mer rouge på sommaren och om jag använder bronzer är det nu. Det beror på att jag får lite mer färg i ansiktet av naturliga skäl, ni vet, solen, och då kan jag lika gärna ha rouge också.  Min dröm är ju annars det liljevita alternativt likbleka, förmodligen för att det är helt ouppnåeligt för mig. Mer skillnader... Nej, jag vet inte. Vi sammanfattar istället. Jag använder mer smink om man betänker en ökad användning av rouge och ibland även bronzer men jag har oftare ljusa ögonmakeuper jämfört med vintern, men det kan variera kraftigt inom årstiderna också så det är ingen regel. Jag sminkar mig dock mer sällan på sommaren. Det i sin tur beror på en enda sak. Jag har sommarlov. Vem sminkar sig om man ska vara i trädgården och klämma bladlöss eller möjligen åka en sväng till någon stormarknad och handla. När jag inte jobbar sminkar jag mig inte. Så enkelt är det. Men frukta inte, mina kära läsare. Jag lovar att slänga in några reserv-eotd under sommaren så ni inte blir helt utan Sminkan! :D


Midsommarmakeup skulle jag göra med glossiga läppar rosiga kinder och bara lite skimmer på ögonlocken. Alternativt skulle jag köra en stil utan några produkter på ansiktet eller läpparna och bara ha svartsotade ögon. Fräknar och svartsotat tycker jag är en läcker kombination! Mycket färger skulle jag avstå ifrån för det skulle bara konkurrera med blomsterkransen, och det vill man ju inte. ;-)

Så här kanske jag ser ut på midsommarafton:

Och med rosaglossiga läppar till!

Eller så får det bli den svartsotiga istället. En lite tuffare look men som i alla fall jag tycker är väldigt läckert till tunna sommarklänningar i vitt eller vad man nu kan tänkas ha på midsommarafton. Själv brukar jag sällan klä upp mig speciellt. Jag brukar vara på landet och grilla med goda vänner och sitta i trädgården och prata och dricka kallt rosévin hela natten. Då ska man ha plagg som skyddar mot myggen! Hur som helst, en sotad look är inte fel, och dessutom ser den inte så illa ut om den smälter lite heller, det blir liksom bara ännu mer skön skogshuldra av det då.

Midsommartid är en fantastisk tid. En tid då jag skulle kunna hänge mig åt gudinnekult och kanske se hedniska väsen vandra i skogsbrynen. Vad säger ni? Är det inte en trolsk period av den svenska sommaren?
Jag ska i alla fall vandra i skymningen och sjunga Visa i Midsommartid, plocka mina nio blomster och känna det vemod som man bara kan känna den natt då ljuset viker och mörkret sakta vänder åter.  


Du lindar av olvon en midsommarkrans

och hänger den om ditt hår.

Du skrattar åt mångubbens benvita glans,

som högt över tallen står.

I natt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans,

i språngdans på glödande järn.

I natt är du bjuden av dimman till dans,

där Ull-Stina, Kull-Lina går.


Nu tager du månen från Blåsbergets kam

att ge dig en glorias sken.

Och ynglen som avlas i gölarnas slam

blir fålar på flygande ben.

Nu far du till Mosslinda, Mosslunda mor,

där Ull-Stina, Gull-Fina bor.

I natt skall du somna vid Svartrama damm,

där natten och mossan är len.

Kommentarer

Postat av: SantaCarolina
Publicerad 2008-06-18 14:32:14

Dina ögon är så fantastiska, Sminkan! De gör sig jättebra på båda bilderna. Jag har alltid haft lite problem med det där med smink på sommaren. Hur skönt jag än tycker att det är att slippa sminka mig så längtar jag ändå efter att ösa på ögonskugga och mascara...Känner mig på något sätt naken och tom utan mitt smink...hihi... Men det är väl för att jag tycker att det är så kul med själva sminket och färgerna!

Postat av: badbomben
Publicerad 2008-06-18 14:55:19

Midsommarn är ljuvlig, det är som du säger nåt vemodigt i all somrig härlighet. Gud vad härligt med midsommarbastu!

Härligt inlägg!!!

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-06-18 17:25:58

"vandra i skymningen och sjunga Visa i Midsommartid" åh, vad fint det låter:)



Är du intresserad av ett byte med NFU-lacket?

Har du använt ChG wireless t/c nåt mer föresten?

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-06-18 20:11:00

Ja du, sminkning sommartid är svårt.. Jag är nog ingefär som du, sminkar mig inte alls lila ofta, men vräker gärna på när tillfälle ges...

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-06-18 21:07:55

Åh, vilket underbart inlägg! Hoppas du får en underbar midsommar! Vi brukar också grilla och dricka rödvin och skydda oss mot myggen, fast denna midsommar blir det nog en lugn sådan i staden utan speciellt mycket mygg.



Det är en otroligt trolsk period! En vacker period när det alltid doftar extra gott och friskt i luften, eller tungt och berusande av kaprifol och ängsblommor.



Skogshuldrelooken är kanonfin, speciellt smält.

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-06-18 21:30:11

Du får mig verkligen att längta efter en drömsk midsommarnatt, sittandes på en brygga i solnedgången med ett glas bubbel och reflektioner om livet... Naturligt, glossigt, perfekt, men svartsotat lät också spännande, förmodligen eftersom man inte kopplar det direkt till midsommar!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-06-19 09:52:28

Santa C! Raring! Jag har också svårt att helt släppa sminket ibland. Men det kan ju vara roligt att experimentera lite på kvällarna!Badbomben! Japp! En härlig midsommarbastu blir det imorgon! ;DSanna! JA, det blir nog härligt! Och vi ska få en fin dag dessutom! Inget regn.Jo, jag kan tänka mig ett byte, men har inga bytesobjekt. Har inte använt Wirelss mer. Vill du byta med den? Nej, den har du väl?

Emma! Man får variera sig mer än någonsin i sommartid! Idag ska jag ta passfoto så jag har lite smink. Få se om jag hinner lägga upp den idag. Den är kvar i kameran...

RQ! Midsommar är magi, så enkelt är det! Och idag använder jag Android Angel som eyeliner, helt enligt dina rekomendationer. Snyggt!

Veronica! Testa i år med svartsotat! Det är inte så dumt, bara man har fräknar också, och det har du väl nu? ;D

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-06-19 10:00:11

Sminkan; Har du nån oanvänd poshe topcoat? Min är nämnligen slut så om DU VILL så skulle jag kunna byta NFU-lacket mot "wireless" och ett "poshe"?

Detta är bara ett förslag:)

Nej jag har inte wireless-men skulle vilja ha det.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-06-19 10:12:47

Sanna! Nope, inget oanvänt Poshe. Använder mest Chg FF så det är den som står lagrad i skåpen...

Wireless kom jag på att jag inte kan byta bort. Jag måste ju testa om jag får fart på DV8 med den innan jag gör mig av med den. Förlåt. Du ser, inga bytesobjekt. Om du håller den lite kanske vi hittar en bra lösning!

Postat av: Sanna
Publicerad 2008-06-19 13:14:10

Men du behöver inte be om ursäkt:)

Jag fick en liten idé, vet inte om den är bra eller dålig, men here we go, jag tänkte kanske att nästa gång du gör en H2T beställning så kanske 2 misa lack el. liknande kan få åka med till mig?

Vad tror du?

Jag kan hålla det till dej, så jag inte swappar iväg det på MUA (vilket inte är alltför svårt när det gäller NFU haha)

Stor kram till dej<3

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-06-20 08:45:01

Sanna! Det låter som en plan! Vi bestämmer det! :D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela