Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: På fem minuter...

Publicerad 2008-07-16 09:09:32 i Veckans bloggtema,

Om du bara har fem minuter på dig på morgonen - vad missar du aldrig? Det är veckans fråga på Pret-ty.se. Faktum är att jag inte är så beroende av någon sminkprodukt att jag skulle bry mig om den ifall jag kände mig stressad. Jag har inga som helst problem att gå osminkad till jobbet eller vad det nu kan vara. Jag tycker att jag är sötare och ser yngre och snällare ut utan smink så utseendemässigt är det helt okej. Smink handlar ju om att uttrycka sin kreativitet för mig, inte om att dölja skavanker. Det är därför jag aldrig ids använda concealer och sådant ens när jag har timmar på mig. Det roliga att jobba med är ju ögonmakeupen. 

En annan aspekt kan ju vara den att fem minuter är en ganska lång tid. På fem minuter skulle man lätt hinna fixa en foundation som min älskade Facefinity, Man skulle hinna lägga Dignity från frans till bryn och dra kajalpenna runt båda ögonen samt pensla ögonskugga på ögonlocket.  Mascara tar inte många sekunder. Läppglans eller cerat kan man fixa utan en spegel ens, så det kan man ta i trappan ner. Låt oss göra en uppställning och se hur lång tid det faktiskt tar! Här ser ni vilka saker jag tänker använda. Jag kommer klocka varje moment och så ser vi hur långt jag hinner!

Foundation Facefinity applicerat med svamp i hela ansiktet: 45 sekunder
Dignity från frans till bryn, noga applicerat med fingertoppen: 40 sekunder
Duchesse kajalpenna från MUS runt båda ögonen, utdragen i liten spets: 30 sekunder
Rosa ögonskugga i globlinjen applicerat med pensel: 37 sekunder, vi avrundar till 40...
Masterpiece Max Mascara, ett lager på övre och nedre fransraden: 20 sekunder.
Tigis bronzer på kindbenen applicerat med stor rougeborste: 20 sekunder.
L'Oreal Glamshine på läpparna: 6 sekunder
Sammantaget tog hela makeupen hela 201 sekunder. Det blir ungefär 3,5 minuter och så hinner man ju till och med öppna och försluta förpackningarna om vi har fem minuter på oss. Jag räknade inte in den tiden nämligen...
Resultatet får ni som vanligt bara ta del av i en eotd och lotd. Varsågoda:

Jag vill poängtera att jag inte hade spegel när jag lade på glosset. Det kunde jag ha haft men jag visste inte om jag hade tid med det framför spegeln eller skulle måla läpparna medan jag (föreställde mig att jag)sprang till tunnelbanan. Hur som helst. På fem minuter hinner man egentligen göra en hel makeup. Hade jag haft koll hade jag hunnit fylla i brynen också, något jag missade nu.

Kommentarer

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-07-16 10:40:16

Kul att du klockade de olika momenten :) Men 40 sekunder för Dignity? Jag brukar inte vara lika noggrann som du där. Max 20s skulle jag säga.

Postat av: Monica Hansen
Publicerad 2008-07-16 11:47:13

Tandborsten, Face wash, Face Cream Neem..

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-07-16 11:53:41

Hjälp vad du är snabb! Ja de visste jag ju redan iofs, men du överträffar mina vildaste förväntningar... Själv så skippar jag sminket när jag bara har fem, jag behöver åtminstone tio... Fast det förstås, skulle jag till skolan och bara hade fem så skulle det bli en tonad dagkräm, concealer, puder, mascara och ifyllning av brynen, samt läppglans on the go... Tror att jag skulle hinna det, kan tetsa innan jag åker och hälsar på min pålle:)

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-07-16 15:32:00

Kanonschysst inlägg! Vad kul det var med den exakta tiden för varje!

Postat av: SantaCarolina
Publicerad 2008-07-16 15:38:48

Jag håller med. 5 minuter är faktiskt rätt lång tid. Det handlar ju om vilka produkter man väljer att använda.

Snygg grön liner!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-16 16:33:11

Emma! Ja, jag är petig med min Dignity! Men det sitter bra sen!



Monica! Det var det jag menade med att om jag måste skynda mig skippar jag sminket. ;D



Emma! Man hinner så mycket mer än man tror!



RQ! Ja, satt med stoppuret på mobilen. Kände mig riktigt sportig!



Santa C! Visst är det! Man kan göra massor av roligt på fem minuter!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-07-16 19:12:15

Jättesnabbt och jättesnyggt! Gillar eyelinern, det var riktigt härlig färg på den!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-16 19:34:25

V! Ja, visst är den fin! Den finns på MUS!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela