Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Mer om nagelvårdande krämer

Publicerad 2008-07-18 09:12:08 i Hud och hand,

Jag har redan skrivit om TVÅL Nail Butter men jag tänkte göra en liten uppdatering och jämförelse mellan den och den Solar Balm jag fick av raringen Sminkjante.

Som ni redan läst en gång så är mitt Nail Butter som ett hårt vax. Jag skrapar upp lite med nageln och sedan får vaxet smälta i handens värme till en seg massa som jag kan smeta ut på nagelband och naglar. Det känns väldigt vaxartat även då, som ett hårvax typ. Till att börja med är det lika hårt som stearin. Jag tycker inte att det är en lämplig konsistens för en nagelbandsprodukt. Faktum är att jag undrar om det verkligen ska vara så?

Här ser ni en liten bildserie med mitt nail butter från TVÅL. På första bilden har jag med nageln repat av lite från burkens yta. På bild två smälter jag den mellan fingertipparna för att göra den mjuk nog att massera in. På sista bilden masserar jag in den. Det syns kanske att det är vaxartat fortfarande?
Fördelen med att ha en så vaxartad konsistens är kanske att den skyddar bra mot vatten? Jg tycker inte effekten är så himla dålig när man väl löst upp vaxet till en trög olja. Det är bara tidsödande och så gillar jag verkligen inte den doft den har. Neroli och mandarin.

Solar Balm har samma konsistens som vaselin. Löst, fett och lite kladigt.

Det är inga problem att få upp produkt ur burken, tvärtom! Man överdoserar lätt och blir kladdig i evighet! Den doftar mandelmassa eller skollim fån 70-talet och den är väl något av en klassiker i nagelvården. Dessvärre uppfattar jag samma problem med den som med många andra väldigt oljiga produkter. De fungerar som punktinsatser men i längden känns det som att mina nagelband blir torrare, inte mjukare, om jag använder det. Samma sak gäller alltså Lemony Flutter från Lush och Olivas nagelbandsolja och Solar Oil. Efter några veckors konsekvent användande slutar den positiva effekten och en negativ tar vid. Vad beror det på? Min lösning är att inte använda nagelbandskräm eller olja varje dag utan ha kortare uppehåll. Handkräm släpper jag dock inte! Nu har jag dessutom börjat använda en nagelbandskräm som kanske kan vara den bästa hittills! Vänta och se, snart kommer recensionen!  ;D

Kommentarer

Postat av: Malin
Publicerad 2008-07-18 09:24:56

Nej, så ska inte Tvåls nailbutter vara. Mitt var mjukt och jättelätt att smörja på. Det är min absoluta favorit bland nagelbandskrämer. Jag brukar använda strawberry/vanilla. Reklamera det!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-18 09:41:26

Malin! Bra att veta! Det är nog lite väl sent att reklamera nu, har ju haft det i flera månader. Dessutom har jag fått reklamera varenda produkt jag köpt från TVÅL. Trist...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-07-18 22:56:48

Jag tycker att solar balm är jättebra! men jag har inte haft den så länge... kanske måste börja dra ner på användandet.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-19 08:13:40

Emma! Alla kanske inte får samma upplevelse som jag. Solar Balm har jag försökt använda varannan natt och inte på dagarna. Så har jag en annan krm jag smörjer in på dagen. Och så handkrämer då, förstås! Men i alla fall, det funkar jättebra för mig. När jag hade Solar Balm varje dag och ibland flera gånger så blev det fnasigt till slut runt naglarna. Lite av det är kvar, men jag tror det försvinner nu med min nya rutin!

Postat av: Monica Hansen
Publicerad 2008-07-19 10:09:12

Verkar kladdigt och besvärligt men allting går att sälja... själv gillar jag olja eller Helosan till att mjuka upp nagelbanden med...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-19 12:29:03

Monica! Olja är ju lika kladdigt, i och för sig. Men visst funkar olja bra. Dessvärre har det samma nackdel. Om jag använder olja för ofta blir effekten motsatt. Ungefär som oljeinpackningar för håret.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-07-19 13:32:03

Jag är inte lika duktig som du, jag smörjer bara in nagelbanden på natten. Tycker att mina nagelband blir riktigt bra av solar balm faktsikt. jag har t o m lyckats ta mig ur klippanagelbandsträsket:) Men ska nog ligga lite lågt och inte smörja med den varje kväll...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-07-19 13:33:29

Vad tycker du förresten om burken? Jag tycker att den är sämst! Om jag har smort in händerna så kan jag inte få upp den... Värdelös!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-07-19 13:39:01

Emma! Jag tycker burken är okej, men jag föredrar ju en tub med pip. Solar Balm är säkert bra, många prisar det och jag tycker också det funkar, men märkr du att det blir fnasigt kan du ju sluta ett tag. Annars tycker jag du ska köra på som vanligt. Det som funkar funkar ju, och det märker man bäst själv. ;D


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela