Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Testat MAC Paintpot och Taylor Made

Publicerad 2008-01-17 21:35:08 i ,

Idag när jag kom hem hade jag ett litet kuvert i brevlådan med en MAC Paintpot i färgen Artifact som jag fått i byte av Helena. Läcker! En djup vinröd färg.

Självklart måste jag genast testa den! Jag slet fram en syntetpensel och lade den på mina ögonlock, upp över brynbenet och gnuggade den med fingertoppen upp mot brynet och sedan lite med pensel under ögat. Det visar sig snabbt att man måste jobba fort för att den inte ska torka in i huden och vara helt omöjlig att rubba. Resultatet blir också, i detta första försök, lite ojämnt. Jag tror man skulle lyckas bättre med bara fingertoppen då man nog får en jämnare applicering. Penseln drog ut den så tunt och det torkade ögonblickligen.
Jag tror det här är en produkt man får öva lite på för att hitta tekniken.
Jag vill ju lägga skuggor över paintpoten och alltså ha den som en grund, som jag använder andra krämskuggor. Eftersom den torkar så snabbt blir jag lte tveksam till hur det ska gå. Ytan är alltså helt torr och det här är en krämskugga som när den väl är på plats är helt orubbar. Jag kan inte tänka mig att den skulle lägga sig i några veck eller flyta ut under dagen, men jag har bara testat i en timme ungefär så vem vet...

Ja, jag började med att prova skuggor över Artifact. På ena ögat MAD Minerals

Delirious och Electric Blue blir mina val av testskuggor. Jag börjar med att lägga Electric Blue i globlinjen. Den lägger sig ganska smidigt på paintpotgrunden men man får lägga på flera gånger av skuggan för att se att den är blå. Lite överraskande, kanske, då Electric Blue inte direkt är den mest diskreta av färger.  delirious är en halvtransparent skugga med mycke gnister och glitter i. Här försvinner färgen helt. Man ser bara glittret. Artifacts vinröda färg slår igenom och påverkar färgerna på ett subtilt sätt. Alla nyanserna blir kallare, mer lilatonade, mörkare.

Ni ser själva hur skuggornas karaktär förändras ovanpå Artifact. Helt klart en effekt att laborera med!

Det andra ögat tänkte jag testa lite Taylor Made skuggor på. Härmed sällar sig Sminkan officiellt till hyllningskören! WOW!!! Dessa skuggor gör sig så otroligt bra på den här grunden. Grunden i sig ser man dock inga som helst spår av. Dessa tre skuggor testade jag:

Moot, Merlin och Chinese Jade.
Jag har provat Moot och Merlin tidigare och fått bra, men inte häpnadsväckande, resultat. Då har jag alltid använt min vanliga grund av krämskugga eller krämhighlighter. En klibbig bas för skuggan att fästa i. Nu, när basen var helt torr och, som jag trodde, utan greppyta, så gled skuggorna på perfekt. Total täckning och fullödiga pigment. Lystern är enorm! De ser helt enkelt fantastiska ut! Jag har alltid upplevt mig få bättre resultat med mina skuggor på en krämig bas, men dessa skuggor passar absolut bättre så här. I alla fall upplever jag det så i detta test. Förut när jag provade Taylor Made kunde jag inte se att det var någon dramatisk skillnad mellan t.ex MAD och dessa. Det är det. Oj,oj,oj... På det här underlaget är MAD chanslösa vad gäller täckning och glans. Ändå lades skuggorna med en stor, mjuk pensel som skulle ge en skir applicering.

Slutsatsen blir alltså att Taylor Made är helt fantastiska skuggor för dem som inte känner sig helt komfortabla med krämiga basskuggor. De, precis som Everyday Minerals, fungerar fantastiskt bra på ett torrt eller pudrigt underlag. Skuggorna från MAD Minerals, å andra sidan, behöver en bas med grepp i för att komma till sin rätt vad gäller färgintensitet. Vill man däremot låta basskuggans färg framträda  får man tänka annorlunda...

Eyeliner på båda bilderna är BlackCherry från MAD Minerals. Mascara Hypnose från Lancome. Och båda ögonen hade alltså samma grund av Artifact  på ögonlocket suddat upp mot brynet och under ögat.

Observera att båda ögonen är snabbsminkade. Rena test hur skuggorna skulle bete sig, inget annat.

Kommentarer

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-01-17 23:38:32

jävlar vad snyggt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-18 06:24:37

Rouaa! Det gul-gröna gillar jag själv! Trots att det var så slarvigt gjort känns den bra!

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-01-18 06:52:12

Vilket bra test. Det är så kanon när du kommer på saker att testa. Jag hade nog aldrig kommit på att testa Taylor skuggorna med "torrt" underlag. Nu vet jag hur jag ska göra när mina Taylor skuggor kommer:) Tack igen.

Postat av: dami
Publicerad 2008-01-18 07:44:36

Så otroligt snyggt! Tack för alla tips du delar med dig av. Det är bra att du vill agera testperson :)

Postat av: rocketqueen
Publicerad 2008-01-18 09:44:27

Jaaaaaa Taylor Made! Hurra för dem! Jag älskar dem!

Suveränt snyggt, man ser precis färgerna i dina bilder. PP är bra, men lite kluriga i början!

Postat av: MakeUpMyLack- Sanna
Publicerad 2008-01-18 11:50:03

Taylor Made är helt underbara! älska älska
Tyvärr ska dom höja priset i mars :(

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-01-18 12:59:24

Oj vilken skillnad! Intressant att se att vissa skuggor passar bättre på vissa underlag trots att de alla är lösa! Jättesnyggt det sista!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-01-18 16:18:32

Sminkjante! Det var ju ren slump! Men varsågod! Kul att kunna vara till hjälp!

Dami! Tack! Bara roligt att testa olika ögonskuggor. Hudvård och sådant lämnar jag dock helst därhän. Bra om något jag gör kan vara till hjälp för andra smink-junkies!

RQ! Ja, de är enastående bra på det här underlaget. Hmmm, det låter som man pratar om travhästar eller tennisspelare...

Jag ska testa vidare! Får se om jag får kläm på dem med tiden!

MUML-Sanna! Bra att du berättade! Då hinner man beställa en gång till innan!

Veronica! Ja, visst är det spännande! Lite otippat från min sida med, men nu måste jag testa mer och på olika sätt!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela