Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Jag önskar jag kunde få detta att funka för mig

Publicerad 2008-02-17 20:29:55 i Veckans bloggtema,

Jag önskar att jag kunde få detta att funka för mig är veckans bloggtema på www.pret-ty.se.
Ja, vad önskar jag egentligen... Inte särskilt mycket som är beautyrelaterat. Ibland önskar jag att jag skulle få till en fungerande och bra hudvårdsrutin. Man har ju i alla år skrämts upp av artiklar i skönhetspressen som förklarar att man inte kan tvätta ansiktet med tvål, inte slarva med krämerna och en hel lista med måsten för att ha en strålande hy utan akne och, gud bevars, rynkor...
Jag har köpt en och annan kräm, mest billiga, på olika daglivaruhandlar eller HM. Jag har smort lite ibland. Jag har skaffat rengöringar. Jag har använt dem ibland. Jag har haft några ansiktsmasker hemma. Jag har provat dem. Men jag har aldrig fått till en rutin. Jag tröttnar nämligen galet fort på att smeta in krämer eller lägga masker, dutta runt ögonen med svalkande geler eller vad du nu än vara må. Jag antar att straffet kommer en dag. Rynkorna.

Jag har varit bortskämd, jag vet det. Jag har bra hy. Inte torr, inte fet. Inga finnar eller i alla fall väldigt sällan finnar. Jag kan få några ibland när jag använt t.ex handkrämer med mycket sheasmör eller paraffiner i  på ansiktet. Jag har några rynkor. Jag är ju faktiskt 35.Men rynkorna är få. Jag fyller ut dem innifrån med kroppseget fett! ;-)
De rynkor jag har sitter runt ögonen och är väl det som kallas skrattrynkor. De är hårfina och stör mig inta alls. Men tanken på det där straffet för min försumlighet kan oroa mig ibland. Jag gillar att åldras, men jag kan ju bli rynkig som ett gammalt russin. Nog för att rymkor ger karaktär och kan vara attraktiva, men jag vill inte se ut som en nätmelon över kinderna. Därför önskar jag att den där hudvårsrutinen skulle infinna sig av sig själv. Att jag en dag skulle vakna och ha det i mig. Att inte ständigt återfalla till det som är min hudvårdsrutin idag. Den felaktiga rutinen. Tvål och vatten och befintlig kräm där det känns behövligt.

Skulle denna önskan vara stark, skulle min oro vara djupt känd, skulle jag naturligtvis göra det. Skaffa serum att klappa in och speciella salvor för huden på halsen. Men jag kan inte komma på något annat som jag önskar.
Jag har önskat mig långa naglar av och till. Om jag skulle kunna hantera mina kontaktlinser med långa naglar skulle jag skaffa det bums! Men det kan jag inte få att funka, så det önskar jag mig också. Sen är allt det är totalt oviktigt egentligen. Rynkor, naglar... Huvudsaken att man är frisk. Det önskar jag mig mest av allt. Eftersom farfar dog av hudcancer kanske jag skulle införskaffa ett vettigt solskydd. Bara det inte var så kletigt att hålla på med...

Kommentarer

Postat av: dami
Publicerad 2008-02-17 20:35:39

Hahahaha, du är för härligt underbar. Ja, vad är rynkor och naglar bara man är frisk - så sant. Man ska göra det man tycker känns bra för en själv - och är du ingen hudvårdsfantast så är du inte. Det kanske kommer en dag - eller inte :) Du har så många andra fantastiska egenskaper som du delar med dig av!

Postat av: emmy
Publicerad 2008-02-17 20:39:03

Jag är slarvig. sover i smink. Men ibland slår jag på stort och använder clinique eller saker från apoteket. Jag har en massa rengöringsgrejer men jag använder dem inte så ofta bara.....

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-02-17 21:26:25

Om du inte behöver en massa krämer så är mitt råd - börja aldrig! Förutom solskydd tycker jag inte att man behöver mer än vatten om ens hud tar hand om sig själv så bra som din verkar göra. Njut av den tid du kan lägga kosingarna på nagellack och ögonskuggor istället ;) Det är samma princip som med att börja raka benen. Gör man den en gång får man fortsätta hela livet. Börja för guds skull inte mucka med huden om du inte behöver det. Bara ett råd! :)

Postat av: leonie
Publicerad 2008-02-17 21:32:05

Nätmelonlooken får nog bara rökare;-)
Så om du skippar rökning och ständig exponering för starkt solljus behöver du nog inte oroa dig ( och det gör du ju inte nämnvärt heller). Jag tycker du har en skön och avslappnad inställning till det hela!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-17 22:08:15

ja, det var precis vad jag ville säga: så länge du inte röker, och tycker att det funkar, så är det nog bra. folk har olika hudtyper, vissa behöver krämer, andra klarar sig utan. jag tror inte krämer gör en så mycket rynkigare, det är rökning, sol, stress och alkohol som gör en rynkig!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-02-17 22:10:11

ville bara tillägga att jag gillar mina "äldre och klokare"-rynkor, liksom mina gråa hårstrån. rökare-rynkor tenderar att vara tristare.

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-02-18 07:58:57

En 40+ som jag känner kör med tvål och vatten, smörjer sig gör hon med vanlig kroppslotion. Hennes hy är jättefin. Konstigt att det fukar för vissa.

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-02-18 15:06:12

Funkar det för dig så finns det väl ingen mening att lägga dyra pengar på mirakelkrämer, man får ju många skuggor för den slanten =) Och lite rynkor visar bara att man levt! (lätt att säga, men jag känner själv hur nojan kryper på, borde nog skaffa en ögonkräm...) *skratt* Du är för härlig! Tittade förresten igenom dina tidigare kavalkader, ser verkligen fram emot den för Februari =)

Postat av: Nasse
Publicerad 2008-02-18 15:49:29

Ljuvligt inlägg:) Jag tycker att det är bara sympatiskt om man inte strävar efter perfektion i hudvården. Själv är jag (för) tokig i burkar, buteljer, krämer ch dofter så jag sköter nog relativt bra om hyn men det är mest för att jag tycker att det
är så avkopplande med en splash rosenvatten genast på morgonkvisten. Du har så rätt i att hälsan är det mest viktiga, rynkor är bara tecken på att man haft skoj!:)

Postat av: Ann
Publicerad 2008-02-18 17:05:26

Jag tycker det du säger verkar sunt, varför ska man låta sin hud bli beroende utav en massa krämer och kladd när man har en hud som fungerar utan?

Så länge man kopplar av och mår bra så tror jag att huden blir bra ändå. Visst har jag lurats utav reklam och köpt produkter ibland, men i slutet så går jag också tillbaka till tvål och vatten :)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-18 18:12:08

Dami! Ja, vi får se om det vaknar ett behov av olika glamorösa krämer. Till dess får jag hoppas på att uden fortsätter vara snäll.

Emmy! Sova i smink är inte bra. Det gör inte ens jag. Det funkade i och för sig när jag var tonåring, så förmodligen är inte det så arligt det heller. Men jag tror det är bra att huden får andas ibland. Men funkar det så funkar det, och man ska inte skåda given häst i munnen! ;-)

Emelie! Åh, vad skönt att du säger så. Nu har jag ett alibi för att inte sköta mig enligt regelboken! :-)

Leonie! Sol drabbas jag av på sommaren. Uppsöker den inte men undviker den inte heller längre. Är ju omöjligt att komma undan om man ska vara i trädgården. Rökning drabbas jag av på jobbet. Sitter i rökrummet alla raster för mina kollegor är där. Jag vill ju inte sitta själv... Men jag håller med, det är nog de två bästa reglerna att hålla sig till om man vill ha fin hy. Ingen sol, inga cigg...

Glamqueen! Ja, det ligger mycket i det. Och är man sur och grinig och negativ så får man fula rynkor dessutom!
Alltså ska man vara glad, undvika sol och rökning och så inte stressa! :-)

Rynkor som är glada är fina! Erfarenhetsrynkor är fina. Att åldras är vackert.

Sminkjante! Ja, men jag ska ju ha något bra i mina gener också, och det kanske är samma för henne. Du vet, balans. ;-)

Veronica! Du är ju bara barnet än så länge... Jag fick förresten nagellacket idag! Tack!

Ann! Vad skönt att vi är några stycken som envisas med tvål och vatten! Ibland känner jag mig som den enda i Sverige som inte fatat ur "fel" det är. tensid som tensid, tänker jag ibland. Men tydligen så är det inte så enkelt...

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-02-18 19:42:53

jag tror att din hy kommer klara sig fint, det är helt enkelt så att livet är orättvist ibland:) det är ofta de som har finast hy som inte bryr sig... om jag låter bitter så är dte för att jag är det!;)

Själv önskar jag att jag skulle kunna måla naglarna utan att det skulle komma utanför. Jag är så värdelös på dte. Fast dte bli ju fint ändå efter nån halv dag. Men som det är nu måste jag alltid antingen ta bort nagellacksrester på morgonen, eller se till att jag målar naglarna kvällen innan en ledig dag... ja och så vill jag också gärna ha perfekt hy förstås, vem vill inte det...

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-19 06:33:58

Emma! Jag vet ingen som målar naglarna utan att det kommer lite utanför. ;-) Som du säger, det ordnar sig ju. En fet handkräm brukar vara bra för att få det att släppa.

Postat av: Annie
Publicerad 2008-02-19 14:23:04

Vad gäller naglar och kontaktlinser så finns ju en speciell pincett (hos optikern) som man kan använda för att plocka upp linsen och sedan lägga den på fingret. Men det svåra kanske är att ta ut dem med långa naglar?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-02-19 18:29:11

Annie! Nej, i dem får jag, men ur är knepigare...
Men tack för tipset! :-)


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela