Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Min favoritögonskugga

Publicerad 2008-04-02 05:50:09 i Veckans bloggtema,

Min favoritögonskugga och hur jag helst kombinerar den... Ja, alla bloggteman på http://www.pret-ty.se/  är svåra, även detta.  Jag har många favoriter, eller ingen, beroende på hur man ser det.  Vissa skuggor kan jag uppskatta på grund av dess kvalitet, en annan på grund av dess färg, en tredje för att den har förmågan att smälta ihop andra färger och göra kombinationerna harmoniska eller spännande.

Om jag inte kan säga en favorit som utmärker sig framför alla andra på samtliga dessa punkter så måste jag nästan välja en trotjänare som är både billig och bra. H&M matta, svarta skugga från Divided-serien. Ja, andra matta svarta skuggor som har bra med pigment kan vara favoriter de med. Tigi har en fantastisk mattsvart skugga, Paula Dorf likaså. En supersvart finns hos Everyday Minerals och har det enkla namnet Black! Den är så svart att den faktiskt är svårjobbad...


Att jag väljer just H&M beror på just priset. Jag betalde inte 30 kronor för den och jag har faktiskt köpt två av den då den första tog slut! Det har aldrig hänt med någon annan skugga någonsin! Nu lyckades jag tappa denna dyrgrip i golvet förra veckan, vilket kunde ha blivit en katastrof då den faktiskt inte finns att köpa längre. Tack och lov sprack kakan bara lite i hörnet och den håller än för att användas.

Det är alltid bra med en svart skugga i sminkväskan. En matt svart tycker jag allra bäst då man alltid kan lägga till glitter eller använda en skimrande bas om man vill få den effekten men du kan aldrig göra en skimrande skugga matt...

En svart skugga kan du ha till mycket. Sotningar är ju givet men den kan också fungera som eyeliner eller fixera kajalen, den kan tonas ut och bli grå i en mängd olika nyanser. Dessutom passar den ihop med alla andra färger.  Min favoritkombination var i många år den jag visar här. En kombination av svart och magenta. Jag hade en lång period då jag alltid hade svart och magenta eller svart och rött när jag gick ut. Idag varierar jag mig mer men kombinationen ligger mig varmt om hjärtat.


Den här makeupen är gjord med en ögonskuggebas från JW Cosmetics, jag tror det är exakt samma som man kan köpa hos MAD Minerals. Över den ligger H&M svarta ögonskugga på hela locket och under ögat. Ovanpå den ligger från globlinjen upp på brynbenet en magentafärgad Dazzle Dust från Barry M, tack Rocketqueen, och den i sin tur tonar ut i knallrosa Mesmerized från Fyrinnae.  Mascara från Max Factor, Masterpiece Max, och ögonbrynsskugga från H&M.

Kommentarer

Postat av: dami
Publicerad 2008-04-02 07:54:40

WoooooW så läckert!!! Svart och knallrosa.......det här gick jag igång på :D

Postat av: inthemake
Publicerad 2008-04-02 08:11:08

Åh Sminkan, det är verkligen en ständig jakt efter den "perfekta" svarta....!!!
Såååå snygg make :P

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-04-02 08:40:42

Du passar sååå bra i de härligt klara färgerna, detta var verkligen en hit! Och så rätt du har, svart är en bra basfärg som lätt piffar till en diskret make!

Postat av: MakeupMyLack- Sanna
Publicerad 2008-04-02 08:50:48

Jag håller med dej om H&M's svarta från Devided!
Bästa svarta nånsin!
Och wow för denna makeup!
Så otroligt snyggt!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-02 12:08:36

Du är supersnygg! Älskar när du tar ut svängarna så här... Har varit väldigt spänd inför vilken skugga du skulle välja som favorit, trodde du skulle lista ett antal:) Svart är verkligen grymt användbart... Har man det ihop med en färg som här så blir det ju genast himla kul dessutom! Ett bra val av Sminkan, helt klart ...

Måste dessutom tillägga att jag har fått ett gäng nya ögonskuggor från the body needs... Tog två stycken teal, vi har verkligen blivit kompisar!

Postat av: Rouaa
Publicerad 2008-04-02 14:04:47

herregud vad underbart! Jag skulle dock aldrig passa i det :(

Postat av: Mia
Publicerad 2008-04-02 14:21:44

Snyggt! Vad tyckte du förresten om ögonskuggebasen?

Postat av: creme-idiot
Publicerad 2008-04-02 14:40:58

ÅH... som vanligt... fast ibland överträffar du dock dig själv! Som i denna!!!Lakrits och hallonbåtar... nej, mer... syrliga karameller... hur som helst, du är jätte fin!!

Postat av: Ika
Publicerad 2008-04-02 15:53:22

Åh, så himla häftigt! :) Verkligen wow!

Postat av: beauty by me
Publicerad 2008-04-02 15:59:19

åh vilken härlig färg!! Piggar upp i vårsolen:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-02 15:59:24

Dami! Ja, det är ju en vinnare, det tycker jag med!

Inthemake! Ja, de tär det. Vill du ha ett tips på en högpigmenterad svart skugga? Paul Dorfs är suverän. Den finns dessutom att få tag på nu när HM slutat med sin svarta från Dividedseren...

Veronica! Ja, så är det definitivt. Svart är en bra kompis till alla färger. :D

Sanna! Ja, med tanke på hur bra kvalitet den höll i förhållande till priset så håller jag helt med! Den är ett kap! Men jag förlåter inte HM för att de tagit bort den ur sortimentet.

Emma! Vad bra att du uppskattade mitt val! Jag kände mig lite tjatig när jag egentligen säger samma som på temat "favoritfärg"... Ett evigt tjatande m svart blir det från mig. Men svart är fint!

Jag har också två Teal. Nej, tre! Teal är suverän! Och vad kul med en laddning från TBN! Vad blev det mer för något? En favorit för mig är lustigt nog Naked, den perfekta highligtern!

Rouaa! Allt klär en skönhet så det är klart du skulle passa! Kanske i en lite annan form bara för dina ögon är längre och smalare än mina runda små gluggar. ;-)

Mia! Kmmer snart en recensin av basen, jag jobbar på det! Håll utkik bara!

Creme-idiot! Tack! Ja, jag är ju svag för färgerna ihop. Svart ch magenta är så jag! Kul att du gillade den. Den är lite slarvigt gjord för den skulle ju bara illustrera inlägget.

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-04-02 15:59:48

Det här är så snyggt att jag tappar andan. Tufft som bara den!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-02 16:09:48

Jo visserligen, fast att använda svarta kläder ocg svart ögonskugga är ju ganska olika... Dessutom så använder du ju så många färger ihop med det svarta!

Jag har också tre teal nu, men jag ska ge bort en till min kompis. hon säger alltid att den skuggan är så himla fin när jag har den, så då tyckte jag att hon kunde få en egen... köpte green brown, blue brown, steel blue, fuchsia, golden lemon, chartreuse, steel blue och deep blue green också... och så fick jag copperclast på köpet. Blev ganska blandat men jag är faktiskt riktigt nöjd med färgerna. jag gillar faktsikt att beställa från tBN, där kan man prata om snabb leverans...

Postat av: inthemake
Publicerad 2008-04-02 16:46:44

Grymt Sminkan, kanske jag kan sluta fylla sminklådan med svart nu hihihi ;) tack, ska genast undersökas.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-02 17:03:18

Badbomben! Tack! :)

Emma! Okej då... Men jag var nog inne på svart ögonskugga där med, tror jag. Hur som helst, svart är basen för både garderob och smink!

Låter som ett gäng underbara pigment! Blue Brown, Steel Blue och Deep Blue Green har jag med. Och Copperclast! Den är faktiskt riktigt snygg! Det låter dessutom som att nya färger funnit sn väg till tBN! Och jag som fortfarande har problem med PayPal...

Postat av: theMuse
Publicerad 2008-04-02 17:21:41

hey you :)

I never comment b/c I'm not sure if I should in English hehe!

but I must say this look is OUTSTANDING!

You look amazing!

god!

Beautiful!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-02 17:52:12

theMuse! Thank you! It is about favourite colours in eyeshadows and my favourite is black, especially combined with reds and pinks. I am so glad you liked it! And of course you should comment, and in any language! I am so happy for all the feedback I get from my fellow make-up friends!

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-02 17:56:37

Ögongodis! Magenta, eller fuchsia, är en färg som jag alltid dras till, men fortfarande är för feg för att använda. Det kanske kommer :)

Beställde du förresten någon indelible cream eye shadow från jwC?

Postat av: Marie
Publicerad 2008-04-02 19:41:29

Grymt snyggt! Svart är bäst, jag håller med.. :)

Postat av: Sara
Publicerad 2008-04-02 21:14:53

Är så innerligt glad över att ha hittat din blogg (av en ren slump faktiskt). Du bjuder ständigt på härlig inspiration, men det här är nog min absoluta favorit.

Nu ska jag bara försöka samla mod nog för att själv experimentera med lite mer vågade sminkningar :-D

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-02 21:47:30

Emelie! Japp! Det vet du redan, för du såg den i nästa inlägg! Men det visste du ju inte här... ;-)

Marie! Ja, svart håller i alla lägen!

Sara! Vad glad jag blir att du är glad! Jag tycker det är fantastiskt att vi är några sminknördar i det här landet också och att vi hittar varandra! Du har väl hittat www.Pret-ty.se också?

Postat av: Linda
Publicerad 2008-04-02 22:27:29

wow så snyggt!! svarta skuggor är kanon, fungerar ju med det mesta :o)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-02 22:39:40

Det är helt okej tycker jag, jag har också mkt svarta kläder... man får väl ha vad man känner för, kan ju inte alltid tänka på att det "ska se bra ut i bloggen":)
Ja de var faktsikt riktigt snygga! tror att de har fått in ganska många nya, kändes så iaf... Jag kan särskilt rekommendera green brown, den var suveränt läcker, tror att du skulle gilla den! Synd att pay pal krånglar för dig:(

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-03 11:57:28

Och mkt svart smink också för den delen, kanske jag ska tillägga:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-03 16:44:41

Emma! Du får inte fresta mig med tBN! Jag komemr vilja ha allt!
Det tråkiga är att det är problem för mig på riktigt. De är PayPal-anslutna och PayPal gillar fortfarande inte mitt telefonnummer. Diskriminering!!
Och nu kommer jag sitta och dregla över deras hemsida och skicka mail till PayPal med samma framgång som tidigare. Alltså ingen alls. :(
Green Brown... Mmmm, låter underbart!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-03 16:52:34

Okej... ja du, pay pal kan vara ett elände har jag förstått... hur brukar du och rq göra när hon hjälper dig med det? jag kanske kan hjälpa till..?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-03 17:02:07

Emma! Ja, PayPal är verkligen ett underligt företag för man får ingen vettig hjälp heller, trots tusen mail. Då måste man ha ett konto, och det är ju det jag inte lyckaas registrera...
Jag brukar sätta n pengarna på RQ's konto, sen beställer hon. Men det kan jag ju inte begära att du ska göra. Inte att hon ska heller, men de har jag gjort ändå... Akta dig för att erbjuda sådana tjänster. Man vet ju inte vad som händer om jag vågar titta på vad som inkommit sedan sist! ;-)

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-03 17:29:45

Hehe, jag tror att jag vågar ta risken. Kan man få dem att skicka dem till dig direkt då, eller måste de resa den långa omvägen till mig först isf? jaja, om du vill ha hjälp så hör av dig, du kan ju sprida ut hjälpbehovet lite:)hur gör du förresten när du handlar från andra sidor som inte har paypal, batalar du med kort då?

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-03 19:48:05

Emma! Jag betalar med kortet men utan omvägen med PayPal. Om det går alltså.
Jag kanske utnyttjar ditt erbjudande en dag, men , tack och lov, så var det bara green brown som jag inte hade av dem jag gillar! :-)
Vilken tur! Och det säger en del om hur stor beställning RQ gjorde åt mig...:D
Jag var helt nervös när jag scrollade katalogen med färgerna! Ah, vilken lättnad! Men lite skrämmande när man har typ alla färger. Är jag manisk eller? :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-03 22:13:39

Hehe, lite manisk är du nog, men det kunde ju vara värre, du kunde ju bli galen när du får syn på en chanelväska du inte har... mkt bättre och billigare att bli galen över ögonskuggor! det var ju fånigt att jag inte visste att du inte hade den, hade ju kunnat beställa en extra så att du också hade kunnat få en:( lite sent nu tyvärr... Ja det var nog faktsikt din beställning som gjorde att jag blev lite sugen igen... först gillade jag inte MACpigmenten så mkt, men nu tycker jag faktiskt bättre och bättre om dem...
Du är hur som helst välkommen att höra av dig om du skulle ändra dig i frågan, de kan ju få in nya färger:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-04 06:24:48

Emma! Ja, samma för mig. Jag lärde mig sakta men säkert uppskatta dem!
Jag kommer säkert utnyttja dig i framtiden!

Postat av: Goddess
Publicerad 2008-04-04 21:35:37

Outstanding...sen har jag tappat talförmågan!!!!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-05 15:26:51

Goddess! Tack!

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-05 23:02:31

Förresten - det var riktigt dumt att de slutade med den här svarta skuggan! Den med glitter vill jag inte ha ju *mutter*

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-06 08:53:13

Emelie! Håller med. Den med glitter har inta alls samma lockelse. Jag vill ju ha en basskugga som faktiskt funkar i alla lägen!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela