Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Veckans bloggtema: Matchar du?

Publicerad 2008-04-14 17:38:41 i Veckans bloggtema,

Oj, mitt bland alla eotd och notd glömde jag ju bort det inlägg jag satt och kämpade med igår. Blogg.se var på dåligt humör och jag blev utkastad flera gånger så till sist gav jag upp. Men nu kommer det äntligen! Veckans bloggtema!
 

Denna gång är det Green & Curly som undrar om vi andra matchar makeupen med kläderna och de accessoarer som man valt för dagen? Hon undrar också hur man tänker i så fall, och vad man plockar upp ur sin outfit?


Jag har ju, som mina trogna läsare känner till, en lättmatchad garderob. Allt är svart! Nej, inte allt, men den absoluta majoriteten plagg är svarta. Alltså kan jag slå till på vilka andra färger som helst i min makeup. Jag kan dock vara barnsligt förtjust i att låta en liten detalj följas upp något annat. Samma färg på nagellack och eyeliner eller kajalpenna, eller en matchning mellan någon annan detalj med mina örhängen, en sjal eller något annat. Jag har matchat ögonskuggan mot mina skor till och med!

Det är dock inte alltid jag letar efter möjligheterna att matcha. Jag tror inte på att man ska låsa sig själv på det sättet. Att hitta detaljer att ta upp är jättekul, ibland, men att låta bli är också kul och befriande! Ofta blir det en naturlig matchning utan att man tänker på det för att man för tillfället känner för en viss färg. Jag har gått till jobbet med min gröna blus, gröna naglar, grön ögonskugga och gröna örhängen utan att egentligen ha planerat det alls. Just den dagen var bara grön. Andra gånger spretar det mer. Men matchat behöver väl egentligen inte vara samma färg? Kan det inte bara handla om harmoni mellan enheter så det bildas ett helt? Och som gammal punktjej så kan jag ibland uppskatta den totala disharmonin också, även om jag nog oftast är ganska välordnad och "lugn" i mina färgval idag. Fast det kanske inte alla håller med om, om man tänker på de kommentarer som ibland droppar in...

Slutsatsen blir alltså att jag matchar ibland. Då är det oftast smycken eller naglar som får matcha ögonsminket. Enstaka gånger har jag matchat naglar och läppar och ibland ögonskugga och läppar. Jag är dock ingen matchningsfantast utan tycker det räcker med harmoni i helheten. Eller disharmoni, men en medveten sådan.

Ni då? Matchar ni något och i så fall vad och hur? Vill veta!!

Kommentarer

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-04-14 18:39:39

Samma som dej, ibland matchar jag, ibland inte. Ibland
tycker jag att jag är matchad från topp till tå i t.ex. svart, lila och rosa men ibland blir det si som så med matchningen:D

Postat av: sminkjante
Publicerad 2008-04-14 18:53:39

Jag matchar möjligtvis när det blir party. Annars aldrig medvetet.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-14 19:08:32

Badbomben! Det är rätt skönt att inte bli för matchad även om det är kul ibland. Jag gillar en avspänd stil till både matchning och annat utseenderelaterat.

Sminkjante! Nä, varför ska man egentligen? Men jag kan ibland bli inspirerad av något eller fastna i längtan efter en färg eller så. Fast jag känner en tjej som vägrar matcha någonting. det är rätt skön inställning, men hon får ju tänka lika mycket som om man skulle matcha, fast tvärt om...

Postat av: carmen
Publicerad 2008-04-14 20:42:21

jag hade en kompis som hade stenhårt för sig att man ALDRIG fick matcha sminket med färgen på kläderna och hon sa det jämt till en så utan att riktigt tänka på varför så har jag det som jantelag när jag sminkar mig, jag är väldigt omatchad på det viset. däremot matchar jag gärna klädesplagg, skor och ytterplagg/acessoarer.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-15 06:14:56

Carmen! Ja, man kan ju matcha på olika sätt. Alla mina skor och ytterkläder är svarta, också, så jag är ju alltid väldigt matchad! :) Jag har egentligen bara smnk och acessoarer kvar att leka med! Men omatchad eller matchad, huvudsaken är att man är hel och ren och trivs med sig själv, eller hur! Jag gillar att inte alla människor är så himla genomtänkte. Visst kan det vara elegant med en matchning, men det kan lätt bi stelt och tråkigt också!

Postat av: Veronica
Publicerad 2008-04-15 09:14:38

Jag gillar dina matchningar, och tycker det är fantastiskt att du lyckas hitta nagellack och skuggor/eyeliners i nästan exakt samma nyanser! Snyggt!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-15 09:28:10

Veronica! Haha! Dee är nog mer slump egentligen! Men det är kul de gånger det stämmer. I fallet Cove och Las Vegas var det ren slump. Jag upptäcke det när jag sminkat mig.

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-19 17:11:36

Det är bra, du matchar som jag! Det är kul att matcha sminket med något oväntat tycker jag! Men håller helt med dig om att man inte ska låsa sig för mkt... vill jag ha ett visst smink så tänker jag använda det, oavsett om det inte är perfekt kordinerat med mina kläder... Fast idag matchar jag väldigt mycket! Jag har lila naglar (flying dragon), lila och grönt smink, grön t-shirt, lila kofta och lila halsband. oj vad jag känner mig färgglad, och matchad!:)

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-19 18:47:07

Emma! Det låter underbart snyggt! Jag matchar plyschdress med rinnande näsa... Riktigt gräsligt! :D

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-20 20:27:10

Din stackare, hoppas att du mår bättre snart!


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela