Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

TVÅL Nail Butter med Mandarin och Neroli

Publicerad 2008-04-16 15:32:28 i Hud och hand,

image4504image4505
Okej, mer nagelvård! Jag hade inte tänkt fortsätta nageltemat men nu blir det så i alla fall. Jag är förkyld så det blir sminkfritt och då passar det ju bra med lite recensioner av olika produkter jag använder. Först ut är Nail Butter med Mandarin och Neroli från TVÅL.

Mindre butter och mera vax skulle jag säga om den här produkten. Det är svårt att få upp något som helst ur burken och även om den smälter av kroppsvärme så krävs det varmare händer än mina för att få den lättflytande snabbt. Jag får skrapa upp lite av vaxet och massera i handflatorna för att få det så lösligt att jag kan massera in det på naglar och nagelband. Så fort jag fått det på naglarna och slutar gnugga så stelnar det till en matt hinna. Samma sak vid nagelbanden, det ligger som en kant av vitt vax runt nagelkanten. Det finns säkert en stor poäng i detta. Man vaxar ju även bilen för att få en smuts- och vattenavsttande yta, så varför inte naglarna? En annan poäng är att man slipper de kladdiga fingeravtrycken då den är så hård och ligger så som ett vax och alltså inte smälter ner och hamnar där man inte vill ha det. Jag undrar dock om det kan tränga in i huden eller nageln när det är så tjockt och stelt? Eller jag undrar egentligen om något kan tränga in i nageln, men i alla fall. Den här blir verkligen, i ordets sanna bemärkelse, liggande utanpå.

Doften är stark och inte så god i min mening. Inte äcklig heller, men påträngande som en gammal patchouli-parfym, fast med neroli. Mandarin doftar den inte alls. Det blir en lite parfymtvålsdoft som samtidigt känns lite unken. Inte dålig-unken, utan instängd-unken. Kan inte förklara.
I sammanfattning kan vi konstatera att den har en väldigt hård konsistens vilket ger den både för och nackdelar. Doften är stark, inget för allergiker med andra ord.
Effekten? Jag vet inte riktigt. Som andra nagelbandskrämer tror jag. Om den har någon effekt. Jag tror att den alltså kan vara just ett vaxartat skydd mot vatten och så, tills den löses upp av tvål och annat. Den stänger säkert inne nagelns och hudens egen fuktighet och bildar en sorts barriär mot yttervärlden. Kanske. Vad vet jag. Men jag föredrar en lättare konsistens på mina nagelvårdande produkter. Olja kan vara för rinnigt, men vax känns för hårt och "hinnigt". Lemony Flutter regerar fortfarande, även om den också luktar för starkt för min smak...

Kommentarer


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela