Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan testar överlack

Publicerad 2008-04-13 17:01:38 i ,

Jaha, så var det dags att testa mina båda favoritöverlack och se vilket som tar hem priset! I matchen mellan underlacken blev det ju oavgjort,så det blir spännande att se hur det går med överlacken!
Jag har valt att testa Poshe och Cina Glaze Fast Forward.
image4323image4324
Poshe är ett fantastiskt bra överlack! Det torkar manikyren snabbt, på en eller ett par minuter är det yttorrt och på en halvtimme stenhårt! Konsistensen är ganska tunn men rinenr inte ut över nagelkanterna. Den luktar ganska starkt och negellacksaktigt men inte obehagligt.
Nagelns yta blir hård och glansen hög. Det det känns "slätt" när man rör nageln. Jag har upplevt hållbarheten som relativt god när jag använt den tidigare, men jag brukar å andra sidan inte behålla mina naglar i samma färg särskilt många dagar...

China Glaze Fast Forward är också ett snabbtorkande överlack. Det torkar inte riktigt lika snabbt som Poshe, något jag tror beror på den betydligt tjockare konsistensen. Det är dock yttorrt på cirka fem minuter och nagellacket har härdat efter en halvtimme.
Konsistensen är alltså tjockare precis som på många av China Glaze produkter. Det är lite gelaktigt och trögt men flyter ut över nageln och ger en superglossig yta som är lite "mjuk". Nageln känns som om den vore glaserad. Att konsistensen är så tjock gör att man även får hög glans i t.ex glitterlack och jag har också haft goda resultat med ChG FF över holo-lack som ju annars kan tappa llite effekt av överlacken.
ChG FF har en väldigt specell doft. Inte heller den är obehaglig, men väldigt distinkt. Den sitter kvar till dess nagellacken torkat. Det är en sötaktig doft som jag inte riktigt kan placera.
Ytan på nageln blir alltså lite mer, ja, plastlik, än med Poshe. Glansen är hög. Hållbarheten god som jag uppfattat den.

Mitt test av dessa båda överlack var tänkt att gå till som följer:
Jag använde två lager av OPI Natural nail Strengthener som baslack och två lager Kangarooby från OPI som nagellack. Därefter Poshe på vänser hand och ChG FF på höger hand.
Dessvärre sabbade jag manikyren på högerhanden när jag skulle fixa mat och kaffe och orkade inte börja om så jag lade på ytterligar Kangarooby, det här var innan överlacket, och det har gjort att färgen är ojämn på högerhandens tumme, pekfinger och ringfinger. Ringfingrets nagellack veckade sig dessutom lite. Jag beslöt att ändå genomföra testet, men tänk på att det är i viss mån orättvisande när det kommer till glans och elegans. Speciellt på de bilder jag tagit nu, sekunderna efter att jag lackat naglarna. Det är väldigt mycket utanför på högerhanden...

Vänster hand med Poshe dag 1
image4325image4326
Höger hand med China Glaze dag 1
image4327image4328
Båda bilderna är tagna vid sextiden i mitt arbetsrumsfönster. Ljuset är alltså naturligt men inomhus.

Efter en dag ser man tydligt att det är två olika överlack. På ena handen har glansen mattats betydligt och jämfört med den andra handen ser det ut som att man skulle behöva polera på de naglarna. Andra handen är sig exakt lik. Vilken hand som blivit matt? Vänsterhanden. Poshe blir alltså snabbare matt och glanslöst.
En annan sak som jag märker är att det nagellack som varit ojämnt och skrynkligt på högerhanden har slätat ut sig och nu ser helt perfekt ut. Fråga inte hur det gick till, jag har ingen aning. Det enda som syns nu är de hack jag lyckades åstadkomma i tumnageln med en vass kant.
Slitaget i övrigt är lika på båda händerna. Eller slitage... Det går att ana en vit tunn linje längst fram på båda pekfingrarna om man tittar nära och noga. Att någon som inte jämför överlack skulle titta så nära och noga är nog inte sannolikt.

Överlackstestet tar ett snöpligt slut redan andra dagen efter ett ganska långt, varmt bad. Plötsligt släpper Poshe greppet om tumnageln och en gigantisk flaga faller. Det har då gått två dagar sedan manikyren gjordes. Ganska kort tid med andra ord. Ett litet slitage finns även på de andra naglarna, men det är ingenting att tala om. Man skulle kunnat fräscha upp lacket lite i topparna och lägga ett lager överlack på för att få en ny, snygg yta. Tummen däremot är räddningslöst förlorad.

Tidigare erfarenhet för mig är att nagellacket med Poshe överlack håller längre tid än två dagar. Dessvärre blev det inte så nu.

China Glaze ser fortfaranden helt okej ut.

Sammanfattningsvis:

Poshe torkar fortare men blir matt snabbare. Poshe flagar dessutom fortare än China Glaze i detta testet.  Jag har nog tidigare upplevt dem som jämlika i det hänseendet, men test är test. Inget av dem ruggar ytan på lacket eller tar med sig någon färg från lacket. när man lägger på överlacket, fast lacket är fuktigt. Jag tycker båda är alldeles utmärkta överlack. Jag vet inte om jag gör om det här igen vid tillfälle, men riktigt rättvisande är det inte...

Poshe-handen, China Glaze-handen och närbild på Poshe-handen....

Kommentarer

Postat av: Maria
Publicerad 2008-04-13 17:33:27

Bra test! :) En fråga: låter du först underlacket torka helt, sedan även lager 1 och 2 av det färgade lacket torka helt innan du har på överlacken? Jag vet nämligen inte riktigt hur jag ska göra, igår slutade det med att allt var yttorrt men sen när jag skulle ta på mig skorna efter en halvtimme korvade sig lacket på ena tummen :(

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-13 18:11:00

Maria! Nej, jag kör alla lager i en följd. Inget hinner alltså torka innan överlacket. Det brukar ta ca 30 minuter innan lacken är helt härdade, ibland upp till 45 minuter, beroende på hur många lager jag har av färgen.
Jag är för otålig för att vänta tills något torkar...

Postat av: Mi
Publicerad 2008-04-14 08:26:18

Ey caramba, det måste jag testa! Har alltid varit rädd för att det blir en seg klump av det då, men det kanske beror på nagellackens kvalité..


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela