Sminkan och Emma

Nagellack, nagellack och åter nagellack blir det på den här nagellacksbloggen! Ibland dyker det även upp smink och lite annat smått och gott. Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma.

Sminkan testar nagelbandsolja

Publicerad 2008-04-15 22:13:22 i ,

image4333image4334
Som ett sista avslutande steg i efterdyningarna av den nageltemavecka jag hade förra veckan ska jag idag berätta om mina erfarenheter av Solar Oil från CND och Oliva Cuticle Oil från CCS.
Båda produkterna är nagelbandsvårdande oljor som man ska pensla på nagelbanden. De har dock lite olika stuk på sina applikatorer:
image4335image4336
Olivas pensel som är direktansluten till själva tuben är såååååå mycket mer praktisk! Otroligt bra design på den produkten!
Mer då? Låt oss börja med Solar Oil.
Det är en lättflytande olja som gärna rinner ut över fingertopparna och ger oljiga händer överlag, i alla fall på mig. Kanske är jag för generös med oljan? Men jag stryker noga av penseln. På mig tränger den inte egentligen in i nagelbanden utan ligger utanpå som en hinna. Doften är stark av bittermandel. Inte jättegod. Dessutom hänger den kvar länge, länge.
Eftersom den vill kladda så mycket kan jag inte använda den om jag sedan tänker använda händerna till något där man inte vill ha flottiga fingeravtryck. Då försöker jag ändå applicera en lagom mängd och sedan massera in den så gott det går. Lukten är också riktigt jobbig och får mig att känna viss tvekan när jag ska ha på oljan.
Doften och penseln ger minus till Solar Oil. Själva oljan tror jag dock gör stor nytta. Det känns som att både naglar och nagelband mår bra av den. Men använder man den inte gör den ju ingen nytta. Jag kommer inte använda den...

Oliva Cuticle Oil från CCS är alltså mycket mer praktiskt designad och användarvänlig. Mindre kladdig också. Doften är den vanliga Oliva-doften som är lite speciell men inte obehaglig. Oljan känns lite tyngre, den blir också en hinna men rinner inte. Doseringen blir perfekt med den lilla penseltippen. Jag gillar den här betydligt mer än Solar Oil eftersom den både luktar godare och är mer lättanvänd. Ändå är jag tveksam till om det blir en del i min dagliga nagelvårdsrutin...

Jag har haft Solar Oil på vänster hand och Oliva på höger och jag har hållit på i ca 10 dagar varje kväll. Resultatet är att båda händerna har lika fina nagelband. Inga av nagelbanden är trasiga men några har hårda partier. Jag sliter hårt på nagelbanden och naglarna i och med mitt ihärdiga lackande och omlackande. Jag byter ofta färg på naglarna var och varannan dag. Hela vintern drogs jag med trasiga nagelband men, innan jag ens började detta test, hade de blivit bättre. Jag har intensivsmort med flera olika handkrämer och fått dem betydligt bättre och mjukare. Oljan kanske bidrar men inte på något revolutionerande sätt som jag kan se än. Det kanske kommer om jag fortsätter med dem. Nu när trädgårdssäsongen närmar sig kanske de får visa mer vad de går för eftersom jag kommer få ännu slitnare och torrare händer av allt trädgårdsarbete och pysslande med jord och så. Jag kanske får anledning at tåterkomma i ämnet. Dock är jag ganska övertygad om att det blir Oliva för mig fortsättningsvis. Det är en mycket mer användaranpassad och väldoftande produkt än Solar Oil.

Kommentarer

Postat av: Ninni
Publicerad 2008-04-15 22:28:30

Vad kul att du kör lite recensioner! Älskar sånt! Väldigt bra med sånna här jämförelser!

Postat av: Emma P
Publicerad 2008-04-15 22:56:44

Underbart att du recenserar så mkt nagelprodukter och visar så mkt nagellack! Jag har också olivaoljan och tycker att den är helt okej... men jag kommer nog köpa den andra också... har hört så mkt gott om den och betsäller man från USA är det ju ingen summa att prata om...

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-04-15 23:26:13

jag och mina nagelband är också tacksamma över all information vi kan få..nyfiken på hur val olivia kan stå emot lite trädgårdspåtande!

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-16 06:21:49

Ninni! Ja, nagel-produkter gillar jag att köpa, testa och jämföra! Men jag tänker faktiskt försöka göra en recension på varja mascara också. OCh presentera mitt inte allt för digra kräm-sortiment. Handkrämer och olika body lotions/butters i första hand...

Emma! Ja, jag tror några är glada över nagelinriktningen och andra inte... Jag är ju inne på naglar nu så jag kan ju inte hjälpa att det blir lite övervikt på det just nu. ;-)

Glamqueen! Ja, vi får se. Det blir spännande. Men nu har jag börjat fuska och använder Lemony Flutter och lte annat så vi får nog inte veta exakt vilken produkt som hjälper eller inte. Naglarna mår i alla fall bättre än någonsin!

Postat av: Jenny
Publicerad 2008-04-16 07:59:02

Hej!
En annan fråga som jag funderar på. Har beställt nagellack från head2toe, hur lång tid brukar det ta innan de skickar produkterna? Har beställt för över en vecka sedan och de har inte ens skickat det ännu!

Postat av: Sara
Publicerad 2008-04-16 09:04:13

Oliva låter som den jag borde köpa, tack för bra recension.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-16 09:20:27

Jenny! Det låter konstigt. Maila och fråga. Det brukar ta en vecka, tio dagar för grejerna att komma fram. Skicka brukar de göra inom några dagar.

Sara! Ja, jag kommer hålla mig till den fortsättningsvis.

Postat av: Joanna
Publicerad 2008-04-16 09:32:12

Hej!
Jag läser din blogg med stort intresse. Det har varit jätteintressant med dina recensioner. Har du något tips på en bra nagellacksremover?

Postat av: Erika
Publicerad 2008-04-16 09:45:44

Vad bra att det var ressension om nageloljor, det brukar vara fattigt om de på beautybloggar..Jag använder själv lemonyflutter från Lush,fast blir lite sugen på Oliva efter det här (priset)

Postat av: Badbomben
Publicerad 2008-04-16 10:14:17

Lärorikt det här, jag är fruktanvärt lat med nagelbanden, jag gör inget åt dem, annars smörjer jag nog tassarna. Oliva lät riktigt bra och tuben ser söt ut.

Postat av: Mi
Publicerad 2008-04-16 10:15:00

Igår lackade jag naglarna med mitt nya Essie på det sättet som du tipsade om, och lät alltså inte varje lager torka helt. Det funkade bra! Lite ovant, men jag sabbade det inte totalt iaf ;)

Postat av: Emelie
Publicerad 2008-04-16 10:17:59

Vad roligt att läsa en sån här recension. Jag har också problem med torra nagelband men har precis köpt Poshes nagelbandskräm med AHA som jag hoppas på. Jag har sedan tidigare solar balm, men jag gillar faktiskt doften :) Men det verkar vara en sån doft man antingen älskar eller hatar.

Sen funderar jag på om det verkligen är produkterna i sig som gör att nagelbanden blir finare eller just det att man kanske smörjer mer regelbundet och noga när man precis köpt en ny nagelbandskräm.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-16 12:46:24

Joanna! Åh, vad kul att du gillar bloggen! Jag blir jätteglad!
Min favoritremover för nagellack är från Lidl. Cien heter märket oc man får en jätteflaska som räcker länge för runt 20 kronor. Eller 30, jag minns inte. Billigt i alla fall. Den är inte alls uttorkande på mina naglar och ett pad bomull indränkt med den räcker även för lite tuffare lack, t.ex glitterlack. Jag älskar den och tror att den har stor förtjänst i att mina naglar är ganska bra nu. uttorkande removers får ju naglarna att skiva sig, något jag alltid haft problem med förr.

Erika! Jag använder också Lemony Flutter men har varierat mig lite nu och gjort det här testet. Kommer nog behålla Lemony Flutter ändå, men ha en tub Oliva som bonus! Man kan inte vårda naglarna för mycket! ;-)

Badbomben! det kommer mer recensioner framver, men inga dueller tror jag. Jag ska berätta om Lemony Flutter, en favorit för mig, och även om TVÅLs nail butter. Vi får se när det blir bara. Kanske den här veckan för nu har jag blivit förkyld och fått ont i halsen...

Mi! Vad kul att det funkade för dig också! Jag skulle inte orka hålla på med nagellack om jag skulle behöva ägna mycket tid åt det. Snabbt och lätt är min melodi! ;-)

Emelie! Det är nog själva smörjandet. Jag märkte skillnad på naglar och nagelband redan när jag började intensivsmrja med vanlig handkräm. Hade en på skrivbordet på jobbet, en i handväskan till bussturerna, en i köket, en i badrummet, flera vid sängen och vid datorn. Du fattar upplägget! På en vecka var händerna mycket mjukare och naglarna och nagelbanden bättre. Så det spelar nog ingen roll med vad utan bara att man gör!

Postat av: glamqueen
Publicerad 2008-04-16 18:51:31

Lemony Flutter från Lush? det ska jag lägga på minnet :)!

Postat av: Fåfängan
Publicerad 2008-04-16 20:09:27

Själv tycker jag den är bra. Jag droppar en droppe av oljan innanför nageln, smörjer alltså inte in nagelbanden med den. Sedan smörjer jag in händer med handkräm och samtidigt arbetar jag in olja då.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-16 20:30:46

Glamqueen! Exakt just den! Den är bra! Lemony Flutter från Lush!

Fåfängan! Solar Oil alltså? Hm... Ja, bara man står ut med hur den luktar så...

Postat av: Fåfängan
Publicerad 2008-04-17 17:34:44

Japp, Solar Oil...har faktiskt inte tänkt på att den luktar.

Postat av: Sminkan
Publicerad 2008-04-18 10:28:24

Fåfängan! Jag har precis skänkt bort min Solar Oil eftersom den luktar så. Jag insåg att jag aldrig kommer använda den...


Vad roligt att du vill kommentera, vi älskar kommentarer! För enkelhetens skull så besvarar vi alla kommentarer här på vår egen blogg, då vi tycker det blir enklare att följa diskussioner på så sätt. Hälsningar Sminkan och Emma
Kommentera inlägget här

« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?

Om

Sminkan

Hej! Vi är två som har bloggen, Sminkan och Emma. Sminkan startade bloggen 2007 och Emma blev permanent medbloggare 2008.


bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela